Advertisement

Rabla Clasic 2024
Home Finanţare Fonduri publice Programele Rabla Clasic și Plus vor fi comasate. Ghid unic de finanțare

Programele Rabla Clasic și Plus vor fi comasate. Ghid unic de finanțare

Ministerul Mediului a lansat în dezbatere publică Ghidul de finanțare pentru programul Rabla, care, din acest an, va fi un document unic, ce va comasa reglementările pentru Rabla Plus și Rabla Clasic, fiind valabil pentru perioada 2025-2030.

Astfel, potrivit proiectului, cuantumul ecotichetului este de:

  • 7.000 lei pentru achiziţionarea unei motociclete;
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid;
  • 13.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 25.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

Finanțarea se acordă, în limita bugetului aprobat, persoanelor fizice și persoanelor juridice, de drept public ori de drept privat, entităților juridice fără personalitate juridică sau organizaţiilor profesionale care îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, în vederea achiziţionării autovehiculelor noi, mai puţin poluante, în schimbul predării spre casare a autovehiculelor uzate.

Participarea în cadrul programului se realizează prin înscrierea la unul dintre producătorii validaţi care au încheiat contract de participare în vederea decontării cu Autoritatea, și, în cazul persoanelor juridice, de drept public ori de drept privat, entităților juridice fără personalitate juridică sau organizaţiilor profesionale care îşi desfăşoară activitatea în una dintre formele de exercitare a profesiei liberale, în baza contractelor pentru finanțare nerambursabilă încheiate cu Autoritatea.

Categorii de cheltuieli eligibile

Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţia de autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, motociclete, care au sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid:
– care nu au fost înmatriculate niciodată;
– a căror valoare de achiziție nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus;
– generează maximum 145 g CO2/km în sistem WLTP, exceptând motocicleta;
– generează maximum 120 g CO2/km în sistem WMTC, conform informaţiilor înscrise în COC, pentru motocicletă.

Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţia de autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen:
– care nu au fost înmatriculate niciodată;
– a căror valoare de achiziție nu depăşeşte suma de 70.000 euro, cu TVA inclus;
– generează mai puțin de 80 g CO2/km în sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid;
– autovehiculele DRIVE-TEST/DEMO care, cumulativ, respectă următoarele condiții:

  • este înmatriculat/înmatriculată pentru prima dată cu cel mult 6 luni în urmă, inclusiv, faţă de data vânzării şi care nu depăşeşte 6.000 km inclusiv;
  • înmatricularea este pe numele producătorului validat, respectiv al punctului de lucru/agentului/partenerului autorizat, iar autovehiculul a fost utilizat pentru activităţi de DRIVE-TEST/DEMO;
  • este comercializat de către producătorul validat, respectiv de către punctul de lucru/agentul/partenerul autorizat, declarat în cererea de validare, în calitate de prim proprietar.

AFM nu va mai finanța achiziția autovehiculelor alimentate cu combustibil motorină.

Procedura de înscriere pentru persoanele fizice

Înregistrarea și accesarea finanțării se vor realiza exclusiv prin intermediul aplicației dedicate, parcurgând următoarele etape:

– Lansarea sesiunii de înscriere pentru persoanele fizice;
– Încărcarea documentelor necesare în aplicație;
– Generarea numărului de înscriere și rezervarea sumelor disponibile;
– În termen de 10 zile, completarea procesului prin:

  • încărcarea documentelor aferente autovehiculului uzat;
  • introducerea seriei de șasiu;
  • selectarea unui producător din aplicație;

– Analizarea documentelor de către producători într-un interval de 20 de zile, perioadă în care pot fi solicitate clarificări. După finalizarea acestei analize, solicitantul va primi un status provizoriu, care va fi ulterior validat de către Comitetul Director și Comitetul de Avizare.

Procedura de înscriere pentru persoanele juridice

Persoanele juridice vor urma o procedură similară, cu particularități specifice:

– Lansarea sesiunii de înscriere pentru persoanele juridice;
– Încărcarea dosarului de finanțare în platformă;
– Generarea numărului de înscriere și rezervarea sumelor disponibile;
– Evaluarea dosarului de către AFM, cu posibilitatea solicitării de clarificări în termen de 10 zile. Statusul final va fi aprobat prin intermediul Comitetului Director și al Comitetului de Avizare;
– Generarea contractului de finanțare în aplicație;
– Semnarea contractului de finanțare în termen de 10 zile de la primirea statutului de „solicitant acceptat”, cu completarea procesului prin:

  • încărcarea documentelor autovehiculului uzat;
  • introducerea seriei de șasiu;
  • selectarea producătorului din aplicație;

– Analizarea documentelor de către producători, cu posibilitatea solicitării clarificărilor într-un interval de 10 zile. Statusul final va fi atribuit ca „beneficiar finanțare” sau „beneficiar necontractat”.

Distrugerea și casarea autovehiculului uzat

Procesul de distrugere și casare trebuie finalizat în termen de 30 de zile de la obținerea statutului de „beneficiar finanțare”, după cum urmează:
– Distrugerea și radierea autovehiculului uzat;
– Încărcarea certificatului de distrugere și radiere în aplicație;
– Verificarea documentelor de către producători. Clarificările pot fi solicitate în termenul legal, iar statusul va fi modificat în funcție de validarea documentelor.

Implementarea programului

Durata totală de implementare este de 90 de zile de la obținerea statutului de „beneficiar finanțare”. În acest interval, producătorii sunt obligați să:
– Emită și introducă factura electronică în aplicație;
– Finalizeze formalitățile de vânzare-cumpărare și predare-primire a autovehiculului nou.

Monitorizarea beneficiarilor

Beneficiarii au obligația să respecte următoarele condiții:

– Înmatricularea permanentă a autovehiculului nou achiziționat la autoritățile competente din România, pe numele beneficiarului, pentru o perioadă de minimum trei ani de la emiterea facturii.
– În cazul leasingului financiar, înmatricularea permanentă pe numele beneficiarului trebuie realizată la sfârșitul perioadei de leasing.

Este interzisă înstrăinarea autovehiculelor noi achiziționate în cadrul programului pe durata celor trei ani de monitorizare sau până la finalizarea perioadei de leasing financiar.

Ghidul de finanțare a fost avizat în ședința Comitetului Director al Administrației Fondului pentru Mediu din 17 decembrie 2024, iar documentul este supus dezbaterii publice timp de 10 zile lucrătoare începând cu data de 5 martie 2025.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Autostrada Unirii A8. Primul contract atribuit de CNIR este destinat construcției Lotului 1C Sărățeni – Joseni

 

Arval România lansează Arval Re-Lease, serviciul de leasing operațional cu autovehicule utilizate

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Rabla 2025
Fonduri publice

7.500 euro – noua valoare a ecotichetului pentru mașini electrice în programul Rabla 2025

Valoarea ecotichetului pentru mașini electrice în cadrul programului la Rabla 2025 va...

automobile
Fonduri publiceIndustrie auto

Taxele vamale americane. România va adopta primele măsuri pentru protejarea industriei de automobile

Ministerul Finanțelor pregătește primele măsuri pentru protejarea industriei de automobile, în contextul...

Inspecția Muncii
Flotă verdeFonduri publice

Inspecția Muncii se dotează cu 150 de autoturisme hibride. De unde vin cele 3,4 mil. euro necesare

Inspecția Muncii va achiziționa, prin licitație, un număr de150 de autoturisme hibride,...

Ministerul Agriculturii
Fonduri publice

Ministerul Agriculturii își extinde flota cu 20 de autoturisme. Ce destinație au mașinile?

Ministerul Agriculturii a lansat licitația pentru achiziționarea a 20 autoturisme necesare desfășurării...