Prim contact Dacia Duster TCe150 EDC facelift. Evoluție pentru best

O nouă imagine și esențiale schimbări estetice și tehnice. În ton cu așteptările clienților. Vorbim despre faceliftul lui Duster. Care propune și o variantă cu 150 CP și cutie automată cu două ambreiaje. Ceea ce, cu câțiva ani în urmă, putea suna cel puțin exotic. (Un articol de Dragoș Băltățeanu și Răzvan Codorean)
dacia

Nu vom insista, de această dată, pe modificările referitoare la design sau cele de interior aduse de faceliftul lui Dacia Duster. V-am vorbit deja despre aceste subiecte. Iar dacă ați ratat materialul amintit, îl puteți accesa ușor prin intermediul codului QR pe care-l găsiți în cadrul acestui material. Iar în ceea ce privește alte versiuni de motorizări, capabilitate în teren accidentat sau versiuni speciale, un bob zăbavă. Vom reveni în numerele care urmează, pentru că ne propunem să aprofundăm noutățile propuse în această toamnă.

Să trecem însă la treabă și să vorbim despre primele impresii oferite de versiunea cu 150 CP, propulsor pe care l-am întâlnit la numeroase modele din gama Renault și Mercedes-Benz, și cutia EDC. O versiune dedicată celor pentru care dieselul sau GPL-ul nu este o opțiune. Și care este oferită doar în combinație cu tracțiunea 4×2.

Duster
Duster facelift se remarcă la exterior prin noile blocuri optice cu o semnătură luminoasă LED în formă de Y. Noile faruri și stopuri sunt bine integrate în silueta consacrată a mașinii, care, așa cum au spus și oficialii, este atât de apreciată, încât nu o vor schimba. Mai există o serie de modificări minore la calandru și cam asta este tot.

Dinamica este bună, o plăcere în linie dreaptă, și oferă resurse generoase pentru depășiri. În viraje însă, atenție! Cu acest propulsor ai tendința să mergi mai dinamic, dar cum mașina este setată pentru confort, se înclină destul de mult. Așa că nu forțați nota și veți avea un partener excelent inclusiv pentru drumurile lungi. Direcția însă ar putea beneficia de un feedback mai bun, feelingul în volan fiind vag, iar cel de la volan trebuie să aplice corecții în viraj.

Duster
Vechiul sistem multimedia a fost înlocuit cu un nou infotainment, preluat de la Logan și Sandero. Acesta se numește Media Display sau Media Nav și folosește un ecran central de 8 inchi orientat către cel de la volan.

La drum, Dusterul cu motor de 150 CP și cutie EDC are suficiente resurse pentru a ține ritmul unei autostrăzi. Poate accelera de la 0 la 100 km/h în 9,7 secunde, iar viteza maximă este de 199 km/h. Oficial, consumul mediu de carburant e de 6,2 l/100 km, dar, în timpul testului din Franța, computerul nostru de bord a indicat 5,9 pe un traseu care a inclus drumuri naționale, localități și câteva zeci de kilometri de autostradă. Trebuie spus că, în Franța, în majoritatea localităților limita de viteză în centru este 30 km/h.

Cutia de viteze automată EDC (Efficient Dual Clutch) folosește două ambreiaje, unul pentru treptele impare (1, 3, 5) și altul pentru cele pare (2, 4, 6) și marșarier. Un computer asigură selecția treptei de viteze potrivite în funcție de modul în care șoferul acționează pedala de accelerație. Cutia beneficiază și de poartă manuală, care îi permite celui de la volan să preia controlul și să selecteze manual treapta necesară. Din poziția D, levierul trebuie mutat spre stânga, iar apoi prin impulsuri față-spate se pot selecta manual rapoartele.

Spre deosebire de alte cutii automate EDC folosite de modele Renault, cea de la Duster se dovedește a fi eficientă și plăcută la utilizare. Are momente când schimbă mai lent sau computerul nu se poate decide dacă să retrogradeze o treaptă, dar, per total, cutia EDC cu șase trepte este o alegere foarte bună.

Dacia Duster, un adevărat best-seller

Dacia Duster a devenit deja un nume cu rezonanță în segment inclusiv în Europa. Iar interesul clienților pentru acest model este certificat de cifrele de vânzări lunare. Per total, de la lansarea primei generații Dacia Duster, în 2010, modelul a contorizat 1.928.000 de unități comercializate. Și aici, vorbim doar despre exemplarele ce poartă sigla Dacia, pentru că modelul este destinat și piețelor internaționale, unde este comercializat ca Renault.

Duster

În România, 65% din clienți au preferat tracțiunea integrală, iar 20% au optat pentru varianta echipată cu GPL. Și cum electrificarea va începe de la viitoarea generație, constructorul de la Mioveni s-a concentrat pe îmbunătățirea actualelor forme de propulsie. Gama lui Duster facelift conține motorizările pe benzină TCe 90, TCe ECO-G 100 (alimentare cu benzină și GPL), TCe 130, TCe 150 și turbodieselul dCi 115.

Ediții speciale și limitate

Pentru a marca lansarea lui Duster facelift, Dacia propune și o ediție limitată, numită Duster Urban, care va fi disponibilă doar în România. Despre care veți putea citi în numărul următor al revistei. 1000 de exemplare Duster Urban vor fi produse, doar cu motorizările ECO-G și TCe 130. Cu inscripții caracteristice pe praguri și la interior, versiunea se adresează în special celor care folosesc mult mașina în mediul urban. Tocmai de aceea este disponibilă doar cu motorizări și transmisii fără 4×4 și tot acesta este unul dintre motivele pentru care e oferit și propulsorul alimentat și cu GPL. Este o modalitate a constructorului român să promoveze motorizarea cu GPL, mai ecologică, și să încerce să mai scadă din procentul românilor care vor Duster cu tracțiune integrală. Tot în ideea de ecologie, fiecare dintre cei 1000 de cumpărători ai ediției Duster Urban va primi și o trotinetă electrică (Xiaomi) cu autonomie de 30 km și viteză maximă de 25 km/h.

Nu este însă singura surpriză. Există și o altă ediție specială, Duster Extreme. Evident, pentru cei care sunt fanii ieșirilor în natură. De această dată disponibilă inclusiv la nivel european. Modelul se identifică și prin faptul că introduce o nouă culoare, Urban Grey (care debutează la această versiune), cu inserții ale noii nuanțe principale, Orange Arizona. Arată excelent în această combinație, cu portocaliu în grilă, pe oglinzi, scaune și bord și având cusături în aceeași culoare, plus jante negre (model Tergan), de 17 inchi. Bazată pe echiparea Prestige, această versiune este de top, fiind oferită cu cel mai bun nivel de echipare și cu motorul dCi 115 completat de tracțiune integrală. În ciuda numelui, nu are garda la sol mai mare decât a versiunilor normale. Duster Extreme va debuta la primăvară și încă nu are un preț pentru România.

Duster
Scaunele au tapițerie nouă, mai plăcută la atingere și tetiere moderne, în formă de virgulă.
Avem patru prize USB în mașină, două în față și două pentru pasagerii din spate.

RECOMANDARE FLOTE

Dacia a „mutat“ pentru a menține atractivitatea acestei generații încă vreo 2 ani. Dincolo de modificările exterioare inspirate, mai interesantă este oferta la nivelul motorizărilor și revenirea cutiei EDC. Dacia Duster TCe150 EDC este un adevărat vârf de gamă pentru SUV-ul produs la Mioveni. Suficient de puternic, cu o cutie de viteze automată care își face treaba foarte bine, Duster TCe150 EDC e un automobil polivalent.

Avantaje

  • Motor puternic
  • Cutie automată cu două ambreiaje

Dezavantaje

  • Lipsa unei versiuni 4WD cu transmisie automată

 

Dacia

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2021)

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA:

Dacia Duster facelift. Update pentru best-seller

 

 

 

Adaugati comentariu