Dacia operează un facelift discret bestseller-ului Dacia Duster la 3 ani și jumătate de la lansare. Deși au fost zvonuri că se va schimba și platforma, modelul o păstrează pe cea actuală, iar motorizarea hibrid este amânată pentru noua generație.
Lansat pe piață în anul 2010 la prețul unei mașini de oraș, vândut până în prezent în aproape două milioane de unităţi, Duster a creat o mare surpriză în segmentul SUV. O adevărată revoluție. Din 2019, Duster este liderul european în vânzările de SUV-uri către clienți particulari în segmentul său, iar acum a venit timpul pentru o actualizare la mijloc de cale a acestei generaţii. Din septembrie 2021, va fi disponibil cu noi sisteme multimedia, cu funcții specifice 4×4 și cu noi combinații de motoare, cutii de viteze și tracțiune integrală.
S-a vorbit mult și despre propulsia hibridă după ce noile Sandero/Logan au primit moderna platformă CMF-B. Dacia a considerat însă că este prea devreme pentru o reînnoire masivă după doar trei ani și jumătate de carieră a celei de-a doua generații în timp ce prima generație a stat șapte ani pe piață.
Un exterior cu modificări discrete
Modelul preia elementele stilistice ale noii identități vizuale Dacia prezentate în premieră pe noile modele Logan, Sandero şi Sandero Stepway. Astfel, blocurile optice integrează luminile de zi în formă de “Y”. La rândul său, calandrul este marcat de elemente cromate în relief 3D care amintesc de cele existente pe modelul Spring, conferind părții frontale un aspect mai modern și un plus de personalitate.
Iluminatul permanent de zi al blocurilor optice față (de tip ECOLED) și spate integrează noua semnătură luminoasă Dacia. Duster este primul model Dacia echipat cu semnalizatoare cu LED (în față). Această tehnologie este utilizată și pentru faza de întâlnire (cu acționare automată în echiparea de serie) și pentru iluminarea plăcii de înmatriculare. Dincolo de consumul redus de electricitate, tehnologia LED oferă un iluminat mai bun, atât pe timpul zilei, cât și pe timp de noapte.
Datorită efortului comun al echipelor de designeri și de ingineri, evoluția stilului exterior a fost însoțită și de o ameliorare a coeficientului aerodinamic al vehiculului. Profilul noului eleron plasat în partea superioară a lunetei precum și cel al noilor jante din aliaj de 16 și 17 inci a fost studiat în simulatoare speciale. Optimizările de care beneficiază la nivelul elementelor de rulare, dar și al profilului aerodinamic, au dus la diminuarea cu până la 5.8 g a emisiilor de CO2 în cazul versiunii 4×4. Întrucât reducerea emisiilor de CO2 este însoțită de diminuarea consumului de carburant, îmbunătățirea coeficientului aerodinamic se traduce printr-un beneficiu dublu pentru clienți.
Și în spate apare semnătura Y, la stopuri, astfel că acestea nu mai seamănă cu cele de la Jeep Renegade. În primele fotografii oficiale se remarcă și o nouă culoare, Arizona Orange, asemănătoare cu fosta nuanță Atacama Orange. Tot în primele poze oficiale, observăm și noile modele de jante cu spițe, de 16 sau 17 inchi, care reiau motivul literei Y și care arată foarte bine.
Noi sisteme multimedia
Habitaclul este mai primitor și dispune de o tapițerie 100% nouă. Atât forma noilor tetiere cât și materialele folosite asigură o ergonomie superioară și o susținere mai bună. Profilul acestora asigură totodată o mai bună vizibilitate pentru toți ocupanții. Marea noutate o reprezintă apariția unei console centrale înălțate, dotată cu o cotieră care poate culisa pe o distanță de 70 mm, și care integrează un spațiu de depozitare închis cu volumul de 1.1 litri și, în funcție de nivelul de echipare, două prize USB accesibile pasagerilor de pe locurile din spate.
Vehiculul dispune în serie, pe toate nivelele de echipare, de un ecran pentru calculatorul de bord, de acționare automată a farurilor și de limitator de viteză al cărui buton, amplasat pe volan, este luminat pe timp de noapte. În funcție de versiune/echipare, dispune de sistem de aer condiționat automat cu afișaj digital, de regulator de viteză cu buton pe volan, de scaune față încălzite și de card mâini libere.
La prezentarea statică a celei de-a doua generații în septembrie 2017, Dacia arătase un sistem multimedia cu ecran de 8 inchi, dar acesta a fost amânat atunci fiind oferit doar vechiul sistem cu ecran de 7 inchi. Iată că acesta este disponibil acum în producție de serie în două versiuni. Pe lângă sistemul de bază Dacia Plug & Music (radio, MP3, USB, Bluetooth), clienții pot alege dintre cele două noi sisteme multimedia, ambele cu ecran de 8 inchi: Media Display, cu radio DAB, Bluetooth, două porturi USB și Apple CarPlay/Android Auto și șase difuzoare, și Media Nav, cu conexiune wi-fi pentru Apple CarPlay și Android Auto. Ambele versiuni multimedia au acum și monitor 4×4 cu funcții specifice (altimetru, clinometru și busolă).
Deși Sandero și Logan au suferit la Euro NCAP din cauza lipsei unor sisteme de asistență, Dacia nu oferă sisteme de asistență suplimentare la Duster facelift, comparativ cu modelele de dinainte. Astfel se pot comanda asistent de unghi mort, cameră multiview (foarte utilă în off-road), Hill Descent Control (la versiunile 4×4) și asistent de parcare cu cameră de marșarier, dar nu există asistent de bandă și nici asistent pentru frânare de urgență cu recunoașterea pietonilor și animalelor.
Gama de motoare pentru Dacia Duster
Platforma lui Logan nu suportă adaptarea unui sistem de propulsie hibrid așa că Dacia Duster facelift se va baza în continuare pe motoarele clasice. Dar dieselul 1.5 dCi de 95 CP a dispărut din program. Totuși, Dacia nu renunță la diesel și oferă în continuare dieselul 1.5 dCi de 115 CP cu tracțiune față sau integrală și cutie manuală cu 6 trepte.
Motoarele pe benzină sunt aceleași dar au apărut noi opțiuni. Baza este formată din motorul turbo în trei cilindri de 1 litru, TCe90, cu 90 CP, și versiunea cu GPL ECO-G 100 la care rezervorul de GPL a fost mărit cu 50%, astfel că autonomia maximă ajunge la 1235 km. Ambele sunt cuplate cu tracțiune față și cutie manuală cu 6 trepte la fel ca și TCe130 echipat cu motorul turbo de 1,33 litri în patru cilindri. Versiunea de top este echipată cu versiunea mai puternică a motorului turbo de 1,33 litri, TCe 150, cu 150 CP, disponibil cu tracțiune față și cutie automată cu dublu ambreiaj și 6 trepte EDC. De asemenea, după o absență de mai bine de un an a revenit în ofertă versiunea TCe150 combinată cu tracțiune integrală și cutie manuală cu 6 trepte. Duster este singurul model al Alianței la care motorul turbo de 1,33 litri poate fi cuplat cu tracțiune integrală. Toate motoarele corespund normelor Euro 6d.
Dacia Duster facelift va fi disponibilă din septembrie 2021. Având în vedere modificările discrete și presiunea pentru reducerea emisiilor, faceliftul va sta maxim doi ani pe piață după care va urma cea de-a treia generație pe platforma CMF-B care suportă propulsie hibridă și Plug-In Hybrid.
Dacia Duster și prestațiile în off-road
Noul Duster facelift este un partener de încredere al călătoriilor pe orice tip de drum. Modelul oferă prestațiile unui veritabil vehicul off-road datorită unei gărzi la sol de 217 mm în versiunea 2×4 și de 214 mm în versiunea 4×4, unghi ventral de 21°, unghi de atac de 30° și unul de degajare de 34° în versiunea 4×2 și de 33° în versiunea 4×4.
În versiunea 4×2, este echipat în serie cu anvelope optimizate CO2 (Green), iar în versiunea 4×4, anvelopele sunt de tipul 3PMSF. Acestea asigură o aderență excelentă, astfel încât nu este necesară înlocuirea lor pe timp de iarnă!
Disponibil pe versiunea 4×4 echipată cu Media Display sau Media Nav, sistemul 4×4 Monitor furnizează o serie întreagă de informații utile pe ecranul central:
- Înclinometru lateral: această informație ajută la aprecierea gradului de înclinare laterală a vehiculului în condiții de rulare pe drumuri înclinate.
- Unghi de tangaj: această informație este utilă în cazul abordării unor rampe sau a unor pante abrupte, utilizând datele sistemului de asistență la demarajul din rampă sau ale sistemului de control adaptiv la coborâre.
- Busolă: disponibilă încă de la 0 km/h, aceasta permite orientarea în raport cu polii magnetici ai Pământului.
- Altimetru: altitudinea este afișată în prima parte a ecranului iar denivelarea parcursă în a doua parte.
După un parcurs off-road, sistemul 4×4 Monitor afișează un istoric recapitulativ al datelor de pe traseu.
(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2021)
CITEȘTE ȘI:
20% dintre români vor mașini hybrid plug-in și doar 12%, full electrice. Sondaj ING Bank România
Comentați?