Advertisement

bateriilor pentru mașini electrice
Home Piaţa auto Analize de piață Prețurile bateriilor pentru mașini electrice vor scădea cu 50% până în 2026

Prețurile bateriilor pentru mașini electrice vor scădea cu 50% până în 2026

Progresele tehnologice care au permis producătorilor să crească densitatea de energie, împreună cu scăderea prețurilor metalelor ”verzi”, vor duce la ieftinirea peste așteptări a bateriilor pentru mașini electrice. Analiștii băncii de investiții Goldman Sachs estimează că prețurile acestora vor scădea cu aproape 50% până în 2026.

Prețurile medii globale ale bateriilor pentru mașini electrice au scăzut de la 153 dolari pe kilowatt-oră (kWh) în 2022 la 149 dolari în 2023 și se estimează că vor scădea la 111 dolari până la sfârșitul acestui an, arată un studiu realizat de Goldman Sachs. Economiștii băncii de investiții merg și mai departe și prognozează că reducerea va ajunge chiar spre 80 de dolari/kWh până în 2026, ceea ce reprezintă o scădere cu aproape 50% față de 2023, nivel la care vehiculele electrice cu baterii ar atinge paritatea costurilor de deținere (TCO) cu mașinile pe benzină din SUA, pe o bază nesubvenționată.
Potrivit cercetării, ieftinirea bateriilor peste așteptări se datorează atât progreselor tehnologice care au permis producătorilor acestora să crească densitatea energetică, cât și reducerii prețurilor metalelor ”verzi” (metale care sunt folosite pentru producerea și utilizarea energiei curate și pot ajuta la atingerea obiectivelor de emisii nete zero; printre acestea se numără cupru, nichel, argint, zinc, cobalt, neodim, grafit, litiu, mangan și molibden).

Astfel, analiștii arată că, recent, au fost lansate noi tipuri de baterii care prezintă o densitate energetică cu aproximativ 30% mai mare și costuri mai mici. O parte din aceste îmbunătățiri includ eliminarea modulelor de celule și trecerea la o baterie cell-to-pack (integrează celulele direct în pachetul de baterii). Acestea nu numai că au o densitate energetică mai mare, dar au și costuri de producție mai mici și ajută, totodată, la economisirea spațiului interior.

În al doilea rând, prețurile metalelor, care reprezintă aproximativ 60% din costul bateriilor sunt în continuă scădere. Goldman Sachs consideră că aproximativ 40% din ieftinirea bateriilor provine din reducerea costurilor materiilor prime și preconizează că aceasta va continua până în 2030.

„Desigur, acest lucru face ca cererea de baterii pentru vehicule electrice pe termen scurt să depindă mai mult de reglementări, în special anul viitor. Dar credem că vom asista la o revenire puternică a cererii în 2026, pur din perspectivă economică. Credem că 2026 este momentul în care va începe în mare măsură o fază de adopție condusă de consumatori”, spune Nikhil Bhandari, co-director al departamentului de cercetare pentru resurse naturale și energie curată din Asia-Pacific al Goldman Sachs Research.

Următorul pas, bateriile în stare solidă?

În prezent, ambele tipuri principale de baterii pentru mașini electrice sunt pe bază de litiu, 60% dintre acestea utilizând nichel, iar restul de 35-40%, fier (ferofosfat de litiu, LFP ). Pe piață mai există și baterii care folosesc tehnologia pe bază de ioni de sodiu, dar ponderea este mică și producția nu a fost încă extinsă.

În acest context, studiul Goldman Sachs aduce în discuție și bateriile în stare solidă, care ar putea schimba cu adevărat regulile jocului, deoarece tehnologia poate ajuta la creșterea și mai mare a densității de energie. În plus, bateriile în stare solidă sunt ușor mai sigure, deoarece nu conțin electrolit lichid inflamabil.

”Am presupus că tipurile mai noi de baterii, precum cele în stare solidă împreună cu cele pe bază de ioni de sodiu, vor captura aproximativ 5-10% din piață, dar acest lucru încă nu s-a întâmplat. Cele în stare solidă ar fi trebui să apară până acum, însă fabricarea lor a fost împinsă până la sfârșitul acestui deceniu, din cauza provocărilor cu care se confruntă trecerea de la faza de laborator la producția de masă”, explică Nikhil Bhandari.

Între timp, bateriile existente pe bază de litiu vor deveni din ce în ce mai puternice, iar acest lucru va îngreuna înlocuirea tehnologiei existente cu bateriile în stare solidă. ”De fapt, ne-am crescut așteptările ca bateriile LFP să își majoreze cota de piață de la 41% în prezent la 45% în 2025, tehnologia pe bază de nichel dominând în continuare competiția puternică din domeniu”, conchide analistul Goldman Sachs.

 

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2024)

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Sondaj global: 92% dintre șoferii de mașini electrice nu vor mai conduce vehicule termice

 

Peste 25.000 de vehicule au fost finanțate în leasing financiar în sem. I 2024

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

BusinessIndustrie auto

Industria auto din UE solicită pentru 2025 retragerea amenzilor pentru exces de emisii de CO2

Industria auto europeană consideră că tranziţia către vehicule verzi este ireversibilă. Reprezentanții...

Înmatriculările
Analize de piață

Înmatriculările de mașini pur electrice au scăzut cu 28,4% în ianuarie 2025

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 5,9% în luna ianuarie 2025,...

piața auto
Analize de piață

Piața auto 2025: Vânzările de mașini pur electrice vor avea o revenire remarcabilă, dar hibridele vor fi vedetele

Într-o prognoză privind vânzările de autovehicule în 2025, Asociația Producătorilor și Importatorilor...

electrice
Analize de piațăFlotă verde

Mașinile din China i-ar putea convinge pe scepticii europeni cu o reducere a prețului de doar 10%

Preferința cumpărătorilor europeni de vehicule electrice pentru mașinile produse în China este...