Plățile din fondurile europene destinate infrastructurii de transport au depășit 2 mld. euro în 2022

Anul 2022 a fost unul cu plăţi record din fondurile europene destinate infrastructurii de transport, de 2,27 miliarde euro, din care 1,75 mld. euro pentru proiecte de infrastructură rutieră, unde se înregistrează cea mai mare creștere a sumelor plătite, a anunțat Ministerul Transporturilor.
fondurile europene

„Creşterea capacităţii administrative, care a fost iniţiată la nivelul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în decembrie 2021, a determinat creşterea gradului de contractare, precum şi scurtarea termenelor de avizare şi adoptare în cazul finanţării obiectivelor de infrastructură. Astfel toate măsurile întreprinse la nivelul MTI s-au concretizat în cazul contractelor privind infrastructura României în creşterea sumelor plătite din fondurile europene”, precizează instituția.

Suma plătită în 2022 din fonduri europene, de 2,27 miliarde euro, le-a depășit pe cele din ultimii patru ani: 1,41 miliarde euro în 2021, 1,22 miliarde euro în 2020, 850 milioane euro în 2019 şi 510 milioane în 2018.

Cea mai mare creştere s-a înregistrat în cazul proiectelor de infrastructură rutieră, unde suma plătită din fondurile europene a ajuns la 1,75 miliarde euro, de la 980 milioane euro în 2021. În 2020 s-au plătit 730 milioane euro, în 2019 – 400 milioane euro şi în 2018 260 milioane euro.

De asemenea, în 2022 au fost semnate contracte în domeniul transporturilor în valoare de 9,74 miliarde euro şi în curs de semnare sunt contracte în valoare de 409 milioane euro, rezultând o valoare totală de 10,2 miliarde euro.

În 2021, s-a înregistrat o valoarea a contractelor semnate de 966 milioane euro, în 2020 de 2,9 miliarde euro, în 2019 de 892 milioane euro şi în 2018 de 877 milioane euro.

În cazul infrastructurii rutiere, contractele de lucrări semnate sunt în valoare de 5,36 miliarde euro şi însumează peste 220 km de autostradă, dintre care principalele proiecte sunt A1: Sibiu-Piteşti şi A7: Ploieşti-Paşcani.

Conform MTI, în cazul sectorului feroviar, contractele de lucrări semnate sunt în valoare de 3,53 miliarde euro şi însumează peste 240 km de cale ferată de mare viteză, principalele proiecte fiind Arad-Timişoara-Caransebeş şi Cluj-Episcopia Bihor.

Totodată, contractul ce vizează primele trenuri noi luate în România în ultimii 20 de ani are o valoare de 603 milioane euro.

În ceea ce priveşte sectorul aerian, contractele de lucrări semnate sunt în valoare de 249 milioane euro şi vizează construcţii de terminale şi reabilitări de piste pentru majoritatea aeroporturilor din România.

În sectorul naval, valoarea totală a contractelor este de 110 milioane euro, iar în cazul metroului a fost consemnată o valoare de 288 milioane euro.

Tot în 2022 au fost semnate 98 de contracte de finanţare, cu o valoare totală de 14,053 miliarde euro.

„Astăzi, când tragem linie şi facem bilanţul, putem afirma că suntem în situaţia fericită de a constata că ceea ce ne-am propus am realizat. Deciziile corecte au determinat creşterea numărului de proiecte mature. Avem contracte mai bine scrise şi, astfel, putem să atragem mai mulţi bani europeni. Am spus de atâtea ori că dezvoltarea României stă şi în capacitatea celor implicaţi în absorbţia fondurilor europene de a şti să scrie, implementa şi monitoriza un proiect, astfel încât tot ce ne propunem să fie finalizat la termen. Pe cei care au înţeles mesajul meu îi felicit pentru munca depusă şi sunt sigur că în 2023 vom realiza împreună, din nou, un an al recordurilor în absorbţia fondurilor europene în transporturi”, a arătat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Un pas înainte pentru lărgirea la 4 benzi a Centurii București între Autostrada A1 și DN 5

Șoferii din Lille (Franța) vor fi plătiți dacă nu circulă cu mașinile

 

 

Adaugati comentariu