Primele trei luni ale lui 2015 continuă trendul crescător al înmatriculărilor de vehicule noi pe plan european, întregistrându-se un total de 3,5 milioane de unități, creșterea fiind de 8,6% față de primul trimestru al lui 2014. Luna mai confirmă trendul ascendent, fiind a 19-a lună de creștere consecutivă, procentul de 10,6% fiind cel mai bun din ultimele 12 luni. În continuare, situația pe țări și mărci auto, precum și considerente despre piața auto din România pe început de 2015.
Primele trei luni ale lui 2015 le dau motive de bucurie celor din industria auto, deoarece par să marcheze un reviriment clar al vânzărilor de autoturisme pe plan european. Față de 2014, creșterea lunară este sesizabilă, iar trendul crescător ne este relevat și de comparația, pe luni, între 2014 și 2013, după cum se poate observa în următorul grafic.
Evoluția înmatriculărilor pe țări
În ce privește situația pe țări, majoritatea piețelor auto din Uniunea Europeană au terminat pe plus primul trimestru, remarcându-se revenirea Germaniei în fruntea clasamentului, chiar dacă în Marea Britanie s-au înmatriculat în luna mai aproape o jumătate de milion de autoturisme noi (cu peste 150.000 mai multe decât în Germania).
Topul marilor piețe auto este completat de Franța, Italia și Spania, aceasta din urmă lăudându-se cu cea mai mare creștere procentuală raportat la numărul total de unități înmatriculate în perioada ianuarie-martie. Există și piețe care nu conformează trendului general ascendent: Polonia, Austria sau Belgia plătesc tribut unui start de an mai prost.
România se prezintă bine la finalul primului trimestru din 2015, cu o creștere procentuală de 8,3%, aproape egală cu cea europeană, în timp ce luna martie are un rezultat îmbucurător: peste 5.000 de autoturisme noi au fost înmatriculate în ”luna femeilor”, cu aproape 800 mai multe decât în aceeași lună din 2014.
Evoluția înmatriculărilor pe mărci
Clasamentul mărcilor, în ce privește înmatriculările de mașini noi din primul trimestru în Uniunea Europeană, nu lasă loc de surprize: Volkswagen rămâne marca auto cea mai populară, cu o creștere de peste 10% și o cotă de piață ajunsă la aproape 12%. De altfel, tot grupul Volkswagen se prezintă ”pe cai mari” la finalul primelor trei luni din acest an, Audi, Skoda, Seat și Porsche fiind și ele tot pe plus.
Pe locul al doilea se situează Ford, principalul rival al lui VW având o creștere ceva mai mică, puțin peste 7%. Locul al treilea al podiumului îi revine mărcii franțuzești Renault, într-o formă de zile mari, după cum o demonstrează creșterea de 12,2%. Totuși, francezilor le ”suflă în ceafă” Opel/Vauxhall, la o diferență mai mică de 1.000 de unități.
Războiul mărcilor premium este acerb și, pe finalul primului trimestru, Audi conduce în fața lui BMW și Mercedes-Benz, diferențele fiind destul de mici. Totuși, dacă privim creșterile procentuale, ordinea se inversează, Mercedes-Benz încheind primele trei luni din 2015 cu o creștere aproape dublă față de BMW și triplă față de Audi.
În ce-i privește pe japonezi, Nissan stă cel mai bine, lăudându-se și cu una dintre cele mai mari creșteri, de aproape 30% după primele trei luni ale acestui an. Este urmat de Toyota, care, cu aproape 150.000 de exemplare vândute și o creștere de aproape 10%, arată un reviriment constant. Și Mazda are rezultate mulțumitoare, deși volume de vânzări de trei ori mai mici, în timp ce ce Suzuki și Honda termină pesimist primul trimestru.
În topul general al mărcilor după primele trei luni, Dacia se situează pe locul 15, între Hyundai și KIA, coreenii având creșteri mai bune decât marca autohtonă. Totuși, faptul că Dacia a terminat această perioadă cu o creștere de 5,1% este cel puțin mulțumitor, dat fiind că în februarie a avut parte de un mic regres de 0,3% pe piața europeană, iar vânzările de mașini noi în România au fost mai slabe în ianuarie.
Evoluția din ultimii 10 ani în luna martie
Pe plan european, înmatriculările de mașini noi în luna martie au fost întotdeauna la un nivel mai mult sau mai puțin bun și am putea spune că reflectă destul de fidel trendul general al ultimului deceniu. Practic, luna martie a lui 2015 aproape că atinge valorile obținute în luna martie din 2005, înainte de criza financiară, dar și nivelul din luna martie a lui 2010, la doar câțiva ani de la declanșarea crizei, când majoritatea țărilor europene au impulsionat vânzările de mașini noi prin programe dedicate.
Față de luna mai a lui 2013, când s-au înregistrat cele mai scăzute valori ale înmatriculărilor de mașini noi pe plan european (circa 1,3 milioane), luna mai a acestui an pare că readuce piața auto europeană pe un trend clar crescător și ne face să credem că acest trend se va păstra și în anii următori, dacă mediul economic va rămâne favorabil.
Comentați?