Piaţa auto second hand, în creştere. Patru autoturisme rulate la unul nou

Vânzările de autovehicule au înregistrat în primele cinci luni din acest an o creştere de 6,9%, până la un volum de 46.222 de unităţi. Importurile de maşini second hand au avansat cu 25,1%, ceea ce înseamnă că pe şosele circulă aproximativ patru autoturisme rulate la unul nou.



auto

Conform datelor APIA, autoturismele, care reprezintă 77,6% din vânzările consemnate în
primele cinci luni din 2016 (35.889 unităţi), înregistrează o creştere de 0,9%, iar vehiculele
comerciale (marfă şi persoane) 34,3%.

„Chiar dacă luna mai 2016 a înregistrat pe segmentul autoturisme o scădere puternică în
comparaţie cu aceeaşi lună de anul trecut (-20,8%), datorită avansului înregistrat în primele
patru luni, avem pe ansamblul pieţei auto (autoturisme + vehicule comerciale) în primele cinci
luni din 2016, o creştere generală de 6,9%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015. În
interiorul acestei creşteri, autoturismele au un avans de doar 0,9%. Din analiza datelor
disponibile pentru primele cinci luni ale anului, observăm la autoturisme o scădere în ultimele
două luni faţă de vârful din luna martie, aceasta situaţie fiind explicabilă în condiţiile mult
aşteptatei demarări a Programului ‘Rabla'”, explică reprezentanţii APIA.

În ceea ce priveşte vânzările realizate în luna mai 2016, dar şi pe cele consemnate în primele
cinci luni ale anului în curs, acestea au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile
realizate de persoanele juridice, ponderea acestora din totalul aferent primelor cinci luni fiind de
89% (vs. 11% persoane fizice), iar în cazul autoturismelor de 87% (vs. 13% persoane fizice).

Potrivit analizei, procentajele arată o situaţie diferită de cea de anul trecut când, după cinci luni,
raportul persone juridice/persoane fizice în cazul autoturismelor era 81% vs. 19%, după o lună
mai 2015 în care acest raport a fost 62% la 38%, sub influenţa demarării Programului „Rabla”
(27 aprilie).

Topul mărcilor

La autoturisme, topul pe mărci după primele cinci luni din 2016 este format din:

  • Dacia – 9.593 unităţi (26,7% cotă de piaţă, – 27,8% faţă de 2015),
  • Volkswagen – 3.863 unităţi (10,8% cotă de piaţă, + 14,4%),
  • Skoda – 3.788 de unităţi (10,6% cotă piaţă, + 15,8%),
  • Renault – 2.581 de unităţi (7,2% cotă de piaţă, +17,3%),
  • Ford – 2.368 de unităţi (6,6% cotă de piaţă, + 4,6%), şi
  • Opel – 1.522 de unităţi (4,2% cotă de piaţă, + 31,4%).

Topul modelelor

  • Dacia Logan – 3.497 de unităţi livrate pe piaţa autohtonă
  • Dacia Sandero – 2.206 de unităţi,
  • Dacia Duster – 1.976 de unităţi,
  • Skoda Octavia – 1.678 de unităţi,
  • Renault Clio – 1.143 de unităţi.

În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piaţa cu o pondere
de 56,1%, relativ similar cu procentajul avut şi anul trecut după cinci luni (56,4%).

„Situaţia vânzărilor ne arată faptul că, din primele 10 mărci/modele cele mai vândute, şapte
mărci şi respectiv cinci modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această
medie (56,1%). În ceea ce priveşte autoturismele hibride sau 100% electrice, remarcăm o
creştere importantă după cinci luni din 2016, respectiv + 63,6%, dar pe volume mici, respectiv
247 de unităţi în 2016 faţă de 151 în 2015″, spune APIA.

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 24,3% sunt de
provenienţă autohtonă, 23,3% sunt fabricate în Germania, 12,7% sunt din Cehia, 8,8% din
Spania şi 8,1% din Franţa.

„În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au scăzut puternic în
primele cinci luni din 2016, respectiv cu 30,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, în timp ce
vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere consistentă, de 18,4%”, subliniază
asociaţia.

APIA precizează că şi pe plan european se remarcă după cinci luni din 2016 o creştere generală
consistentă a vânzărilor de autoturisme (+9,9%). Practic, cu o singură excepţie -Olanda—, toate
celelalte state membre UE au înregistrat creşteri în aceste prime cinci luni din 2016, relevante
fiind pentru analiza în cauză rezultatele înregistrate în cele mai mari pieţe (care împreună
acoperă circa 3/4 din total UE): Franţa +10,5%, Germania +6,8%, Italia +20,5%, Spania
+12,5% şi UK +4,1%.

 

 

Adaugati comentariu