Piaţa auto din România a scăzut cu 8% în primele patru luni, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2020, la 35.267 unități, însă vânzările de autoturisme ”electrificate” au înregistrat o creștere de 79,8%, la 3.166 de unități, realizând o cotă de piață de 11,6%, arată datele publicate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Astfel, vânzările de autoturisme au scăzut cu 14,5%, cele de vehicule comerciale au urcat cu 27%, iar livrările de microbuze și autobuze au înregistrat un avans de 44%.
”În primele 4 luni din 2021, obserăm o evoluție mixtă a înmatricularilor de autovehicule, ultimele două luni fiind în creștere semnificativă față de anul trecut, dar prin raportare la o bază foarte mică in 2020, pe perioada stării de urgență”, comentează APIA.
Pe piaţa naţională, topul mărcilor auto (autoturisme + autovehicule comerciale), în perioada ianuarie – aprilie 2021, este condus de Dacia, cu 6.529 de unităţi, urmată de Ford (3.376 unităţi), Toyota (2.594), Volkswagen (2.488), Skoda (2.461), Hyundai (2.224), Mercedes Benz (2.219), Renault (2.033), BMW (1.231) şi Peugeot (1.012).
Potrivit APIA, autoturismele reprezintă aproximativ 77% din totalul vânzărilor, în luna aprilie a acestui an, cu un volum de 6.747 de unităţi, în creştere cu 58,2% faţă de luna similară din 2020.
Pe ansamblul primelor patru luni din 2021, se înregistrează o scădere generală a vânzărilor (-14,5%), comparativ cu perioada similară a anului anterior.
Potrivit APIA, după primele 4 luni, se obeservă o evoluție mixtă asegmentelor în care sunt încadrate autoturismele, segmentele în creștere fiind A (+142,1%), E (+2,8%), F (+172,0%) si “Sport” (+25,0%), celelalte fiind în scădere. In ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 45,1% (în creștere cu 5,5pp față de 2020), urmat de C, cu 26,3% (în scădere cu 7,6pp) și B, cu 18,7% (în scădere cu 0,5pp).
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în intervalul ianuarie – aprilie 2021, ponderea autoturismelor pe benzină a înregistrat o scădere moderată (-1,1 puncte procentuale), faţă de perioada similară din 2020, şi a ajuns la 62,1%.
Totodată, autoturismele cu motoare diesel au consemnat o scădere de 5 puncte procentuale, în comparaţie cu datele din primele patru luni din anul anterior, iar cota de piaţă este de doar 26,2%.
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-in), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) deţin, în intervalul de analiză, o cotă de piaţă de 11,6%, de 2,1 ori mai mare decât cea pe care o aveau după perioada similară a anului trecut (5,5%).
Vânzările de autoturisme „verzi” au performat şi în 2021, fapt pentru care, acestea rămân în teritoriul pozitiv, cu o creştere de 79,8%, comparativ cu finele lunii aprilie din 2020. În acest context, este de remarcat creşterea puternică a autoturismelor plug-in hybrid (+155,2%).
Conform APIA, în primele patru luni ale anului, pe piaţa auto din România, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate de persoanele juridice, care acoperă 70% în total vânzări autoturisme, iar persoanelor fizice le revine restul de 30%.
În acelaşi timp, pe segmentul autovehiculelor comerciale uşoare (inclusiv minibuse si pick-up) s-a consemnat un avans de 16,2%, de la an la an, care consemnează o evoluție mult mai bună decât cea a autoturismelor. În acest context, marea majoritate a mărcilor și modelelor sunt în teritoriul pozitiv în raport cu perioada similară din 2020.
CITEȘTE ȘI:
Programul lung de muncă ucide 745.000 de oameni pe an, relevă un studiu OMS
Preluarea Gothaer de către Allianz-Ţiriac Asigurări, autorizată
Podul suspendat de la Brăila intră într-o nouă etapă. Se pregătește instalarea cablurilor
Comentați?