Ministerul Finanţelor şi cel al Mediului nu au reuşit să găsească o soluţie pentru a returna sumele cuvenite persoanelor îndreptăţite, la aproape şase luni de la anularea procedurii administrative simplificate pentru restituirea taxelor auto.
Reprezentanţii Finanţelor spun doar că este în curs de definitivare un proiect de Memorandum iniţiat de instituţie împreună Ministerul Mediului.
„Memorandumul are ca temă identificarea soluţiilor legislative referitoare la cererile de restituire privind taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, timbrul de mediu, care urmează să fie supus aprobării Guvernului. Astfel, prin memorandumul respectiv este prezentată situaţia existentă la nivel naţional, precum şi variantele de lucru posibile, în funcţie de care Guvernul urmează să ia o decizie cu privire la modalitatea de reglementare”, arată secretarul de stat Attila Gyorgy.
Potrivit acestuia, cuantumul sumelor care vor fi restituite persoanelor îndreptăţite în anul 2017 şi numărul de benedeficiari pot fi cuantificate numai după adoptarea soluţiilor legislative privitoare la modul de reglementare a acestui aspect.
Datelor Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală arată că, până la finalul lunii martie 2017, au fost depuse 180.834 de cereri de restituire a taxelor auto, suma totală de restituit aferentă fiind de 411,77 milioane de lei.
În acelaşi timp, conform Ministerului Finanţelor, excedentul Fondului pentru Mediu provenit din anii precedenţi este de 2.790,32 de milioane de lei. Chiar dacă din aceşti bani sunt finanţate programele Rabla Clasic, Rabla Plus, Infrastructura de alimentare verde, Casa Verde Clasic şi Casa Verde Plus, pentru care ar trebui alocate aproape 400 de milioane de lei, tot mai rămân bani pentru restituirea taxelor auto încasate ilegal de stat în anii trecuţi.
Reamintim că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, cu modificările şi completările ulterioare, a fost abrogată prin Legea nr.1/2017 privind eliminarea unor taxe şi tarife şi, pe cale de consecinţă, a fost abrogat şi punctul 2 din OG nr. 40/2015, de modificare a art. 12, care reglementa procedura administrativă simplificată de restituire a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule (instituită prin Legea 571/2003 privind Codul Fiscal), a taxei de poluare pentru autovehicule (instituită prin OUG 50/2008) sau a taxei pentru emisiile poluate provenite de la autovehicule (instituită prin Legea 9/2012).
În aceste condiţii s-a creat un vid legislativ care a generat un blocaj în activitatea de restituire a sumelor prevăzute de art.12, alin (1) din OUG nr. 9/20013, precum şi a sumelor suplimentare datorate.
De-a lungul timpului, sumele colectate din taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu (instituit prin OUG 9/2013) au reprezentat venituri ale Fondului pentru mediu, iar sumele colectate din taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule au reprezentat venituri ale bugetului de stat.
Comentați?