Pentru unii mumă, pentru alții ciumă




Bogdan Grigorescu

Ai zice că, în ultima perioadă, în industria auto câinii distribuie cu dărnicie covrigi din coadă, cu care poți să întingi fericit în mierea ce curge pe la colțul uzinelor. Pentru că zilnic se întâmplă lucruri minunate… Uite, de exemplu, producătorii lansează noi modele electrice, care ne vor ajuta să scăpăm de cancer pulmonar și ne vor crește speranța de viață. Lăudabil, pe cuvânt! O susțin cu tărie și eu, un tătic cu fetiță de 9 ani acasă, al cărei viitor pare mult mai curat, mai fericit. Uite, numai în ultima lună am fost serviți cu știri înălțătoare despre câteva viitoare modele electrice: vor apărea Škoda Citigo-e, primul model electric al cehilor, care promite 265 km autonomie fără emisii (37 kWh), apoi Seat Mii (aceeași Mărie cu altă pălărie), ambele urmând să devină realitate anul viitor.

 

Iubesc mașinile de oraș electrice, pentru că fac fix ce trebuie să facă o electrică: mută poluarea de la oraș spre zonele rurale cu uzine și cu suficiente păduri capabile să o „anuleze“. La fel și în segmentul superior al citadinelor, unde Corsa-e, fratele lui 208 electric, va porni de la 30.000 euro, oferind o autonomie de 330 km din bateria de 50 kWh. Toyota merge și mai departe, și vrea ca 50% din vânzările sale să fie asigurate de electrice și hibrizi în 2025. Pentru asta, vor lansa 10 modele electrice până în 2025, iar primele șase au fost deja „creionate“: o compactă, un sedan mediu, un monovolum și trei SUV-uri, unul dintre ele dezvoltat alături de Subaru.

 

Momentan, Toyota nu are niciun model electric în gamă, ci doar propulsii electrificate. În sfârșit, VW. Nu se poate apropia de Toyota, cel mai valoros brand auto la nivel mondial, dar urcă o poziție până pe 9, parțial datorită strategiei de electrificare excepțional de ambițioasă, bazată pe platforma MEB, și care propune un model compact, pe ID3 la un preț mai mic de 30.000 euro!

 

Sună senzațional, dar care este prețul? Păi electricele nu aduc încă profitul versiunilor convenționale, așa cum am demonstrat în numărul anterior al revistei, și mai trebuie așteptat mult și investit în optimizarea producției. Astfel, trebuie să se taie masiv costuri. VW, de exemplu, va investi 4 mld. euro în digitalizare, fapt care va pune pe liber 4.000 de angajați din alte segmente decât cel al producției. Este un pas din planul de a tăia 30.000 de slujbe începând cu 2016, pentru a economisi anual 3 mld. euro. Ford joacă aceeași carte a restructurării și închide o uzină de motoare termice din Marea Britanie și, odată cu ea, concediază aproximativ 1.700 de angajați, după ce a închis trei uzine în Rusia și una în Franța. În sfârșit, Mercedes-Benz taie costurile, pentru a-și mări profitabilitatea.

 

Și atunci întreb: atâția tați de copii, implicați în industria auto, trebuie să se ducă acasă, spunându-le micuților că de mâine vor mânca mai puțin, dar vor trăi mai mult și mai sănătos… Lumea se schimbă. Pentru binele regelui, trebuie sacrificați câțiva pioni, că așa-i în șah.

Adaugati comentariu