Pentru achiziţiile auto, IMM-urile aleg leasingul financiar

Finanţarea companiilor rămâne încă extrem de greoaie şi costisitoare în România, iar condiţiile finanţărilor clasice acordate de majoritatea băncilor reprezintă o soluţie împovărătoare pentru IMM-urile care sunt la început de drum.



business-floteauto

O analiză privind finanţarea IMM-urilor, realizată asupra portofoliului de peste 200 de companii-clienţi ai companiei R&M Audit Contabilitate, unul dintre liderii pieţei de profil, arată că, în ultimul an, aproximativ 90% dintre companiile nou înfiinţate au recurs la surse proprii de finanţare (personale, ale părinţilor şi prietenilor) pentru demararea şi susţinerea activităţii sau au apelat la asocierea cu parteneri care dispun de resurse financiare; restul (sub 10%) au avut o finanţare bancară în primul an de activitate.

Condiţiile finanţărilor clasice acordate de majoritatea băncilor reprezintă o soluţie împovărătoare pentru companiile care sunt la început de drum, iar în multe cazuri este imposibil pentru un start-up să obţină o finanţare altfel decât prin produse special dedicate companiilor nou înfiinţate. În ceea ce priveşte managementul lichidităţilor, sfătuim firmele noi ca în primul rând să elimine costurile care nu sunt absolut necesare şi să folosească toate pârghiile pe care le au la îndemână pentru a-şi optimiza cash flow-ul, de exemplu barterul de produse şi servicii necesare funcţionării, încasarea de avansuri (mai ales în cazul unor produse personalizate clientului) etc, iar abia apoi să ia în calcul creditele clasice „, a arătat Mirela Şerban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate (foto).

mirela-serbanCompania oferă servicii de audit, consultanţă fiscală şi financiară, contabilitate, salarizare, controlling şi arhivare. Cu 300 de puncte de lucru, compania a avut prilejul de a cunoaşte particularităţile firmelor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultură, asigurări, brokeraj, comerţ, construcţii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, producţie, publicitate, turism.

Analiza R&M Audit Contabilitate relevă faptul că peste 95% dintre companiile care decid achiziţia de autoturisme aleg varianta leasingului financiar intern, în timp ce pentru echipamente este preponderent leasingul extern (financiar sau operaţional). „În ceea ce priveşte creditele imobiliare, niciunul dintre clienţii noştri nu a contractat vreunul în ultimul an; avem însă multe companii-clienţi care încă reeşalonează creditele imobiliare contractate anterior crizei”, a precizat Mirela Şerban.

 

Tipurile de finanţări preferate

Liniile de credit sunt aproape omniprezente ca instrumente de finanţare de back-up şi nu numai. De exemplu, în multe industrii se acordă discounturi semnificative pentru plata furnizorilor la termene scurte, iar pentru a putea obţine aceste reduceri o companie ar trebui să ia în calcul şi varianta unei linii de credit care să acopere plăţile, spun consultanţii R&M Audit Contabilitate.

Creditele pentru investiţii rămân la un nivel foarte scăzut, doar aproximativ 3% dintre companiile cuprinse în studiu apelând la această formă de finanţare, arată analiza R&M Audit Contabilitate.

Factoring-ul este, de asemenea, destul de puţin folosit, fiind întâlnit la aproximativ 5% dintre companiile cuprinse în analiză, deşi este avantajos pentru anumite industrii, faţă de alte instrumente clasice, precum creditul bancar, arată consultanţii R&M Audit Contabilitate. Prin factoring, în schimbul unei dobânzi, o firmă încasează de la bancă facturile pe care le are de încasat de la clienţii săi mai repede decât termenul prevăzut pentru scadenţă.

Indiferent de momentul în care un IMM apelează la o sursă de finanţare, alegerea unei variante sau a alteia trebuie să aibă în vedere toate elementele ecuaţiei businessului.

De multe ori ne-am regăsit în situaţia în care, fiind contactaţi pentru a optimiza cash flow-ul şi a recomanda o soluţie de finanţare, să constatăm că, de fapt, în firmă erau sau puteau fi generate lichidităţi. Mulţi manageri se concentrează pe profitabilitate şi nu pe cash flow, ceea ce poate conduce cu uşurinţă către decizia de a contracta un împrumut atunci când de fapt nu este nevoie. Desigur că necesar de finanţare există în aproape orice companie (IMM), dar este bine să apelăm la soluţii de creditare abia după ce am epuizat toate elementele interne posibile sau să contractăm un credit pentru a obţine beneficii mai mari şi mai rapide decât în mod curent”, explică Mirela Şerban.

Aproximativ 60% dintre companiile cuprinse în analiză au aplicat pentru proiecte europene, rata de succes fiind în jur de 35%. De asemenea, aproximativ 10% dintre firme, în urma participării la diferite târguri şi expoziţii, au venit cu modele de business din străinănate şi cu finanţarea aferentă tot din afara ţării.

„Finanţarea companiilor este încă extrem de greoaie şi costisitoare în România; în plus, ne lovim din ce în ce mai mult de condiţiile tot mai restrictive apărute la reevaluările periodice ale liniilor de credit angajate anterior, iar astfel de restricţii pot genera schimbări majore într-o firmă, putând merge până la necesitatea reorganizării acesteia. În acest context, reducerea CAS-ului pentru angajator cu 5% ajută IMM-urile în ceea ce priveşte cash flow-ul, dar măsura este nesemnificativă comparativ cu povara fiscală rămasă asupra lor, mai ales că firmele din această categorie au oricum mai puţini angajaţi decât companiile mari sau multinaţionalele. Să luăm ca exemplu parcurile logistice, care au înregistrat o creştere semnificativă a afacerii şi s-ar putea dezvolta mai departe, ar putea face investiţii, dar au în spate povara creditelor contractate în trecut şi, în plus, sunt foarte afectate de „taxa pe stâlp”, rămasă încă în vigoare cu condiţii dezastruoase”, a precizat Mirela Şerban.

Cel mai puţin influenţate de condiţiile de finanţare din piaţă sunt business-urile online, care „au înflorit” în ultimul an, atât ca urmare a tendinţelor şi contextului global, cât şi datorită costurilor mai mici de funcţionare.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna octombrie 2014)

Adaugati comentariu