Noul Ford Mondeo. Test în premieră

Deşi s-a lăsat aşteptat puţin, noul Ford Mondeo a sosit şi pare extrem de hotărât. Atâta doar că nici rivalii n-au stat cu mâinile în sân, ba chiar au venit cu oferte tentante. Cum se prezintă americanul europenizat?Mondeo este un model foarte important pentru Ford în Europa.
Test Ford Mondeo - Floteauto 1

Cum fraţii mai mici, Focus şi Fiesta, generează venituri importante, şi vârful de lance trebuie să respecte blazonul. Cea de-a treia generație Mondeo este un gringo ferchezuit special pentru europeni, fiind un automobil lansat iniţial peste ocean sub numele Fusion.

Făcând parte din tendinţa adoptată de Ford, de a lansa modele globale, cvasi-identice pe toate continentele, Mondeo ar fi trebuit să intre în joc ceva mai devreme. Doar că o decizie logistică i-a întârziat cu aproximativ doi ani lansarea în Europa; concret, compania a decis să-şi înceteze activitatea la Genk, în Belgia, şi să strămute producţia în Spania, la Valencia. Mişcarea a fost costisitoare, atât ca timp, cât şi ca implicaţii financiare (noi linii de producţie, formarea angajaţilor, despăgubirile foştilor angajaţi), dar Ford a demonstrat încă o dată că ştie să facă business de top şi s-a regrupat remarcabil.

Test Ford Mondeo - Floteauto 1Aşadar, în ciuda faptului că a venit mai târziu, noul Ford Mondeo a debutat cu un atac lansat. Pe lângă atuurile binecunoscute ale mărcii, cele ce ţin de caracterul dinamic pronunţat, motorizări eficiente sau dotări generoase, modelul propune şi soluţii importante de siguranţă, securitate şi de asistare a şoferului. Prima impresie pe care noul Mondeo o lasă este de masivitate, gabaritul său fiind impozant. Grila faţă, cu trimitere la Aston Martin, dar şi silueta zveltă, se remarcă din prima. Atenție, varianta sedan nu e propusă acum, Mondeo fiind disponibil inițial în versiunea cu cinci portiere (cu hayon) şi Wagon.

Un interior corect

Aceasta este prima impresie, odată urcat la bord, că dai peste un interior de top în clasă, bine echipat, însă nu spectaculos. Layout-ul este aerisit şi plăcut, finisajele sunt foarte atent efectuate, ca un semnal clar că Ford tinde să fie un premiant în segment. Personal, n-am apreciat abundenţa de plastic de pe consola centrală, dar laud faptul că nu s-a insistat cu finisaje gen piano black şi că s-au găsit soluţii foarte plăcute la atingere, chiar premium. Spaţiul interior nu a fost niciodată o problemă pentru Mondeo, iar noua generaţie respectă reţeta. Chiar şi la o înălţime de 1,8 metri te simţi bine în spate, cu loc suficient atât la genunchi, cât şi la umeri sau la cap. Tot pe banchetă întâlnim una dintre inovaţiile lui Mondeo: centura de siguranţă cu airbag integrat. În cazul unui eveniment nefericit, se măreşte considerabil suprafaţa de contact dintre centură şi corpul uman, distribuind astfel mult mai bine forţele ce apar în urma deceleraţiilor mari, forţe ce pot avea impact negativ asupra organelor interne.

Test Ford Mondeo - Floteauto 2

Electronica şi sistemele electronice sunt la ele acasă în noul Mondeo, iar aportul lor pentru asistarea unor şoferi normali este de necontestat. Sistemele de monitorizare a unghiului mort, de semnalizare a părăsirii benzii de rulare, cruise control-ul adaptiv cu avertizare vizuală şi sonoră în cazul apropierii bruşte de vehiculul din faţă, fără acţionarea sistemului de frânare (se poate regla distanţa la care să fie activ), sunt doar câteva dintre exemplele ajutorului permanent pe care noul Ford Mondeo îl acordă celor de la volan. Farurile adaptive cu LED sau sistemul Active Park Assist (care poate efectua singur manevrele de ghidare a automobilului într-un loc de parcare, şoferului rămânându-i doar sarcina de a doza acceleraţia), toate sunt dotări care arată cât de mult a evoluat Mondeo şi cât de greu le va fi adversarilor să-i facă faţă. Pentru maximizarea confortului oferit celor din faţă, se oferă opţional scaune Multi-Contour cu zece direcţii de reglare, în timp ce un sistem complex de pernuţe gonflabile oferă un masaj relaxant.

Noul Mondeo vine echipat şi cu cea de-a doua generaţie a sistemului de infotainment SYNC, dezvoltat în parteneriat cu Microsoft. SYNC2 se acţionează tot de la un buton plasat pe volan, iar acum poate recunoaşte chiar şi comenzi mai complicate. Sistemul poate face conexiuni logice şi poate deduce, de exemplu, că utilizatorul este în căutarea unui restaurant atunci când spune că îi este foame. SYNC2 localizează vehiculul şi vine cu oferte de locuri în care se poate servi masa în apropiere. Ecranul de 8 inch încastrat în consola centrală are comandă tactilă și o rezoluţie bună. Poate oferi o combinaţie de informaţii utile în acelaşi timp, pentru sistemul de navigaţie sau cel audio, pentru trip computer sau pentru sistemul de climatizare. Opţional, Ford oferă un sistem audio hi-fi dezvoltat de japonezii de la Sony, iar claritatea şi calitatea sunetului sunt chiar remarcabile, după cum am putut constata în cadrul unui workshop dedicat.

Masiv, dar dinamic

E limpede că Mondeo este mare. Ceea ce e firesc, ţinând cont că și predecesorul era împins către limitele dimensionale maxime ale clasei. Totuşi, alte elemente caracteristice din ADN trebuiau tratate cu grijă: agilitatea, manevrabilitatea, cu alte cuvinte comportamentul dinamic; o semnătură a mărcii, de altfel. Iar reţeta atât de apreciată a fost respectată.

La testul internațional din Malaga am avut cazia să conducem două motorizări: un motor turbo pe benzină (made in Craiova!), de 1,5 litri și 160 CP, respectiv un TDCi de 2,0 litri şi 180 CP. Motorul pe benzină echipa o versiune de caroserie Wagon, în timp ce dieselul era disponibil pe un ˝5 uşi˝. În ambele cazuri am avut la dispoziţie transmisii manuale cu câte 6 trepte. Diferenţa majoră era la capitolul suspensiei: breakul avea un sistem de suspensie mecanic, iar pe berlina cu hayon aveam un sistem adaptiv de suspensie (CCD – Continous Control Damping).

Test Ford Mondeo - Floteauto 3

Mondeo nu e prea impresionant în combinaţia motor pe benzină – suspensie mecanică. Ţinuta de drum este remarcabilă, fără discuţie, dar, în cazul versiunii Wagon, se simt clar schimburile de mase pe viraje. Compensează faptul că Mondeo poate fi extrem de confortabil în cazul utilizării ponderate, iar sistemul de direcţie e comunicativ şi precis Motorul EcoBoost de 1,5 litri are resurse bune de putere şi cuplu motor, doar că cifrele sunt mai impresionante decât trăirile pe care le imprimă pasagerilor. De asemenea, deşi este un produs al erei downsizing, nu este chiar un campion al consumului de combustibil.

În schimb, motorul diesel este rafinat, liniar și plăcut în asocierea cu transmisia cu şase trepte. TDCi-ul oferă reprize lăudabile fără a cere un tribut exagerat de la pompă, fiind relativ simplu să obţii un consum mediu în jurul a 5 l/100 km. Poate că parte din aprecierea mea pentru motor vine şi din modul în care se simţea automobilul în ansamblu, sistemul adaptiv de suspensie fiind mai plăcut şi mai precis în răspuns. Cu trei moduri de funcţionare, Normal, Comfort şi Sport, este o opţiune ce merită a fi bifată din start. Sigur, Mondeo nu va fi chiar un monument de agilitate, pentru că nu trebuie să uităm despre ce gabarit este vorba, dar luptă serios la titlul de dinamicul clasei. Şi în cazul acestei versiuni de configurare direcţia primeşte o bilă albă de la mine, pentru modul plăcut în care îi răspunde şoferului.

Noul Mondeo este o apariţie extrem de solidă, experienţa celor de la Ford asigurându-i un start lansat în Europa. Primul test mi-a confirmat ceea ce bănuiam deja, că reţeta clasică a casei este aplicată cu brio. Totuşi, față de un anume mare rival german, aflat tot la început de drum, cred că cea mai inspirată direcţie pe care o va putea urma Ford este de a umbla cu mare grijă la preţuri – în avantajul clientului.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna noiembrie 2014)

Adaugati comentariu