Advertisement

Telematica masini TomTom - Floteauto
Home Administrare flote Monitorizare și aplicații Infografic: Istoria sistemelor telematice

Infografic: Istoria sistemelor telematice

Folosim de puțin timp termenul de ”telematică” în monitorizarea flotelor și mulți operatori încă au impresia că e vorba de un domeniu SF. Dar știați că, de fapt, telematica auto există de câteva decenii deja?

Pentru a sărbători 15 ani de existență a platformei Webfleet, dedicată monitorizării flotelor auto și mașinilor de companie, cei de la TomTom s-au gândit să ne ducă înapoi în trecut, trecând în revistă principalele momente și inovații ale sistemelor telematice.

TT-history-of-telematics-final1

După ce armata americană a început să pună la punct sistemul GPS (Global Positioning System) în anii ’60, termenul ”telematică” a apărut în mod oficial un deceniu mai târziu, într-un raport francez care atrăgea atenția asupra dezvoltării rapide a tehnologiilor computerizate. Un deceniu mai târziu, spre sfârșitul anilor ’80, au început și cercetările serioase în materie de influență a tahnologiilor de telematică asupra îmbunătățirii siguranței pe șosele și a scăderii poluării.

După ce sistemul GPS a devenit accesibil și marelui public, la jumătatea anilor ’90 a apărut în Africa de Sud ideea de control la distanță a motoarelor mașinilor. Motivul poate părea neobișnuit: pentru a contracara numeroasele furturi de mașini (”hijacking”). De-abia spre finalul anilor ’90 putem vorbi de strămoșii actualelor sisteme electronice de telematică – adică sisteme de monitorizare constituite din echipamente voluminoase și greoaie, costurile pentru transmiterea și stocarea datelor pe servere fiind foarte ridicate.

Spre finalul anilor ’90, odată cu evoluția spectaculoasă a internetului, apar primele platforme online dedicate monitorizării flotelor auto, cum este și Webfleet al celor de la TomTom. Principala problemă, însă, ținea acum de modul greoi de updatare a informațiilor, vizualizarea în timp real nefiind încă rezolvată. Iată, însă, că foarte rapid, la începutul anilor 2000 s-a rezolvat și acest aspect, TomTom, Blaupunkt și Siemens unindu-se pentru a pune la punct un sistem care permitea comunicarea în ambele sensuri între șofer și operator. Ceea ce a culminat, în 2004, cu lansarea primului sistem de navigație cu GPS dedicat marelui public.

Până la momentul crizei din 2008, lumea sistemelor de navigație și monitorizare bazate pe GPS a evoluat considerabil, îmbunătățindu-se performanțele (semnal, viteză, cantitate de informații) și scăzând costurile. Odată cu instalarea crizei economice la nivel mondial, a apărut și presiunea de a utiliza aceste sisteme pentru controlul mai strict al consumului și siguranței autovehiculelor. Astfel încât, spre finalul anilor 2000, noi facilități au început să devină comune pentru aceste sisteme: de la monitorizarea comportamentului șoferilor până la raportarea în timp real a unei multitudini de factori.

Practic, un nou mare avantaj a devenit disponibil marelui public: informațiile în timp real despre trafic și posibilitatea programelor de a oferi rute alternative și estimări realiste de timp, cu efecte directe benefice pentru operatorii de flote. Începutul celui de-al doilea deceniu al anilor 2000 a adus cu sine și o evoluție spectaculoasă a platformelor telematice de tip Saas (Sofware as a Service), ceea ce înseamnă utilizarea mai eficientă a stocării informațiilor în Cloud și viteze extrem de mari de transmitere a acestora, datorită noilor tehnologii 3G și 4G.

Următorul pas a fost destul de logic: alertarea în timp real a celui de la volan cu informații ținând de comportamentul de conducere, de la semnale privind comportamentul neconform până la necesitatea pauzelor. Totodată, fenomenul downsizing-ului tehnologic permite în zilele noastre înglobarea unor aplicații complexe în smartphone-uri, dar și minimizarea componentelor de hardware necesare și integrarea acestora într-un mod unitar cu restul sistemelor mașinii.

Practic, la jumătatea acestui deceniu asistăm la o creștere a eficienței în utilizarea mașinilor de flotă datorită conectivității totale, care contribuie și la o intercomunicare mai bună între furnizori și clienți, dar și la ținerea sub control a programului datorită noilor software-uri dedicate.

Unde se poate ajunge de aici? Analiștii consideră că următorul mare pas ține de integrarea sistemelor telematice într-un ecosistem tehnologic mai amplu, care să permită circulația mașinilor total autonome, care vor schimba radical modul de transport al autovehiculelor. Dar, până acolo, mai avem puțin timp.

Sursa: blog.business.tomtom.com

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

telematica
Monitorizare și aplicații

Telematica și reducerea costurilor cu flotele auto

Datele despre vehiculele companiei sunt unul dintre cele mai importante active. De...

Monitorizare și aplicații

Jocurile de cazino întâlnesc literatura

De la romanele clasice până la cele mai recente opere contemporane, cărțile...

ADAS
Monitorizare și aplicații

Beneficiile ADAS pentru managementul flotei

Adoptarea pe scară largă a vehiculelor cu sisteme avansate de asistență pentru...

SafeFleet
Monitorizare și aplicații

SafeFleet a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 24 mil. lei în 2023, în creștere cu 13%

SafeFleet, unul din cei mai importanți jucători pe piața de monitorizare a...