Infografic: Istoria sistemelor telematice

Folosim de puțin timp termenul de ”telematică” în monitorizarea flotelor și mulți operatori încă au impresia că e vorba de un domeniu SF. Dar știați că, de fapt, telematica auto există de câteva decenii deja?



Telematica masini TomTom - Floteauto

Pentru a sărbători 15 ani de existență a platformei Webfleet, dedicată monitorizării flotelor auto și mașinilor de companie, cei de la TomTom s-au gândit să ne ducă înapoi în trecut, trecând în revistă principalele momente și inovații ale sistemelor telematice.

TT-history-of-telematics-final1

După ce armata americană a început să pună la punct sistemul GPS (Global Positioning System) în anii ’60, termenul ”telematică” a apărut în mod oficial un deceniu mai târziu, într-un raport francez care atrăgea atenția asupra dezvoltării rapide a tehnologiilor computerizate. Un deceniu mai târziu, spre sfârșitul anilor ’80, au început și cercetările serioase în materie de influență a tahnologiilor de telematică asupra îmbunătățirii siguranței pe șosele și a scăderii poluării.

După ce sistemul GPS a devenit accesibil și marelui public, la jumătatea anilor ’90 a apărut în Africa de Sud ideea de control la distanță a motoarelor mașinilor. Motivul poate părea neobișnuit: pentru a contracara numeroasele furturi de mașini (”hijacking”). De-abia spre finalul anilor ’90 putem vorbi de strămoșii actualelor sisteme electronice de telematică – adică sisteme de monitorizare constituite din echipamente voluminoase și greoaie, costurile pentru transmiterea și stocarea datelor pe servere fiind foarte ridicate.

Spre finalul anilor ’90, odată cu evoluția spectaculoasă a internetului, apar primele platforme online dedicate monitorizării flotelor auto, cum este și Webfleet al celor de la TomTom. Principala problemă, însă, ținea acum de modul greoi de updatare a informațiilor, vizualizarea în timp real nefiind încă rezolvată. Iată, însă, că foarte rapid, la începutul anilor 2000 s-a rezolvat și acest aspect, TomTom, Blaupunkt și Siemens unindu-se pentru a pune la punct un sistem care permitea comunicarea în ambele sensuri între șofer și operator. Ceea ce a culminat, în 2004, cu lansarea primului sistem de navigație cu GPS dedicat marelui public.

Până la momentul crizei din 2008, lumea sistemelor de navigație și monitorizare bazate pe GPS a evoluat considerabil, îmbunătățindu-se performanțele (semnal, viteză, cantitate de informații) și scăzând costurile. Odată cu instalarea crizei economice la nivel mondial, a apărut și presiunea de a utiliza aceste sisteme pentru controlul mai strict al consumului și siguranței autovehiculelor. Astfel încât, spre finalul anilor 2000, noi facilități au început să devină comune pentru aceste sisteme: de la monitorizarea comportamentului șoferilor până la raportarea în timp real a unei multitudini de factori.

Practic, un nou mare avantaj a devenit disponibil marelui public: informațiile în timp real despre trafic și posibilitatea programelor de a oferi rute alternative și estimări realiste de timp, cu efecte directe benefice pentru operatorii de flote. Începutul celui de-al doilea deceniu al anilor 2000 a adus cu sine și o evoluție spectaculoasă a platformelor telematice de tip Saas (Sofware as a Service), ceea ce înseamnă utilizarea mai eficientă a stocării informațiilor în Cloud și viteze extrem de mari de transmitere a acestora, datorită noilor tehnologii 3G și 4G.

Următorul pas a fost destul de logic: alertarea în timp real a celui de la volan cu informații ținând de comportamentul de conducere, de la semnale privind comportamentul neconform până la necesitatea pauzelor. Totodată, fenomenul downsizing-ului tehnologic permite în zilele noastre înglobarea unor aplicații complexe în smartphone-uri, dar și minimizarea componentelor de hardware necesare și integrarea acestora într-un mod unitar cu restul sistemelor mașinii.

Practic, la jumătatea acestui deceniu asistăm la o creștere a eficienței în utilizarea mașinilor de flotă datorită conectivității totale, care contribuie și la o intercomunicare mai bună între furnizori și clienți, dar și la ținerea sub control a programului datorită noilor software-uri dedicate.

Unde se poate ajunge de aici? Analiștii consideră că următorul mare pas ține de integrarea sistemelor telematice într-un ecosistem tehnologic mai amplu, care să permită circulația mașinilor total autonome, care vor schimba radical modul de transport al autovehiculelor. Dar, până acolo, mai avem puțin timp.

Sursa: blog.business.tomtom.com

Adaugati comentariu