Noul concept al Programului de finanţare a staţiilor electrice

Ministerul Mediului intenţionează să lanseze în acest an o nouă schemă de ajutor de stat pentru finanţarea staţiilor de reîncărcare a autovehiculelor electrice, Comisia Europeană fiind deja notificată în acest sens.



Concret, prin noul concept al Programului de finanţare a staţiilor electrice, Ministerul Mediului vrea să modifice schema lansată în 2016, finanţarea urmând a fi destinată, acum, dezvoltării infrastructurii de reîncărcare pe autostrăzi, drumuri naţionale şi europene, inclusiv reţeaua TEN-T, astfel încât să fie asigurată conectarea localităţilor din România, precum şi graniţele ţării.

„La momentul actual, a fost notificată Comisiei Europene o schemă de ajutor de stat pentru finanţarea dezvoltării infrastructurii de reîncărcare a autovehiculelor electrice, iar după aprobarea acesteia va fi deschisă o nouă sesiune de depunere a cererilor de finanţare, în anul 2018. În acest sens, au fost prevăzute sume importante de bani pentru a fi acordate din Fondul pentru Mediu cu ocazia relansării programului”, a precizat ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu.

Aceasta a adăugat că în prima sesiune, deschisă în perioada 15 septembrie – 15 noiembrie 2016, a fost solicitată finanţare pentru instalarea a aproximativ 250 de staţii, nouă solicitanţi fiind unităţi administrativ-teritoriale (primării), iar 39 persoane juridice de drept privat, valoarea totală solicitată fiind de aproximativ 15.000.000 lei.

Infrastructura de reîncărcare a maşinilor electrice trebuie dezvoltată în contextul în care vânzările de vehicule verzi au crescut în ultimul timp ca urmare a majorării valorii eco-tichetului acordat în programul Rabla Plus. În 2017 a fost aprobată finanţarea achiziţionării unui număr de aproximativ 950 de autovehicule electrice şi electrice hibrid plug-in, iar pentru 2018 se preconizează aproapierea de pragul de 2.000 de unităţi.

Eco-tichetul are un cuantum de:

  • 45.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric;
  • 20.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.

Pe de altă parte, măsurile luate de România pentru susţinerea transportului survin adoptării de către Comisia Europeană atât a Pachetului de eco-mobilitate „Europe on the Move” („Europa în mişcare”), cât şi a propunerii de Regulament privind stabilirea standardelor de performanţă pentru autoturismele noi şi autoutilitarele uşoare noi. Proiectul prevede obiective  similare pentru 2025 şi 2030, atât pentru autoturisme cât şi pentru  autoutilitarele uşoare noi înmatriculate:

  • media emisiilor de CO2 ale tuturor autoturismelor, respectiv a utilitarelor uşoare noi în 2025 va trebui să fie cu 15% mai redusă decât în 2021;
  • media emisiilor de CO2 ale tuturor autoturismelor, respectiv a utilitarelor uşoare noi în 2030 va trebui să fie cu 30% mai redusă decât în 2021.

 

 

Adaugati comentariu