Norvegia este pionierul mobilității electrice de mai bine de un deceniu, iar țara nordică continuă să doboare recorduri după recorduri. Anul trecut, mașinile electrice pe baterie reprezentau aproape 90% din vânzările de vehicule noi, în creștere față de 82% în 2023. Cu toate acestea, exemplul norvegian demonstrează și limitele electrificării.
Vehiculele electrice pe baterie (BEV) au avut o pondere de 88,9% în vânzările totale de mașini noi înregistrate în Norvegia în 2024, arată datele agenției naționale de înmatriculare a vehiculelor.
Spre comparație, în celelalte țări aflate în topul mondial al tranziției către mobilitatea electrică, ponderea BEV în vânzările totale de mașini noi a fost, în 2024, următoarea:
- Danemarca: 50,4%
- Suedia: 34,4%
- Olanda: 33,2%
- Finlanda: 28,8%
- Malta: 28,6%
- Belgia: 28,3%
- China: 27,4%
- Luxemburg: 27,3%
- Islanda: 25,1%
Nu numai că rezultatul Norvegiei pentru 2024 este un record mondial, dar s-ar părea că o plasează la doar un pas mic și realizabil față de obiectivul țării pentru 2025: să vândă doar mașini și vehicule utilitare complet electrice până la sfârșitul anului.
„Norvegia va fi prima țară din lume din care aproape că vor dispărea mașinile cu motor pe benzină și motorină de pe piața de mașini noi”, spune Christina Bu, președinta Elbil, Asociația pentru mașini electrice din Norvegia.
În total, 128.691 de mașini au fost înmatriculate în Norvegia în 2024, o creștere anuală de 1,4%.
În timp ce vehiculele electrice din China reprezintă 10% din vânzările de mașini noi în Norvegia, niciunul dintre modelele chinezești nu a depășit până acum primele trei mărci de vehicule electrice cele mai bine vândute, Tesla, Volkswagen și Toyota.
Totodată, cele mai vândute mașini din Norvegia sunt în mare parte electrice, Tesla Models Y și Model 3 ocupând primele locuri și reprezentând împreună 18% din piață. Cel mai bine vândut brand din China, BYD, are o cotă de piață de 2,1%.
Există mai multe motive pentru care Norvegia a preluat și menținut liderul global în electrificare.
Unul este, în mod ironic, fabuloasa sa bogăție petrolieră, care i-a permis să urmeze o politică fiscală foarte generoasă față de vehiculele electrice. Acest lucru a implicat taxe mari pentru mașinile pe benzină și diesel, împreună cu o scutire de taxe de import și TVA pentru vehiculele electrice.
Un alt motiv este faptul că această politică a fost menținută în mod constant de toate guvernele. Din 2023, totuși, unele taxe pentru vehiculele electrice au fost reintroduse.
Cu vânzările de vehicule electrice înregistrând recorduri de la an la an, mașinile electrice pe baterie reprezentau mai mult de un sfert din toate mașinile de pe șoselele norvegiene la sfârșitul anului 2024, ceea ce reprezintă mai mult decât ponderea mașinilor pe benzină.
Cu toate acestea, o defalcare a diferitelor sisteme de propulsie la sfârșitul anului oferă un indiciu clar că, în pofida vânzărilor record de mașini electrice pe baterie, va fi nevoie de mulți ani de acum înainte ca flota auto a oricărei țări să fie electrificată total (sau chiar semnificativ). În Norvegia, ponderile sunt următoarele:
- Diesel: 36,1%
- Mașini electrice pe baterie: 28,6%
- Benzină: 23%
- Hibride (plug-in și hibride ușoare): 12,3%
Așadar, mașinile termice reprezintă încă 60% din totalul vehiculelor din Norvegia, chiar dacă parcul auto național cuprinde foarte puține mașini noi pe benzină și diesel.
Cine mai cumpără vehicule noi pe benzină și motorină în Norvegia? De exemplu, companiile de închiriere de vehicule, pentru că vizitatorii străini în Norvegia pur și simplu nu sunt atât de familiarizați cu mașinile electrice pentru a se simți confortabil să le conducă. Cu toate acestea, conducerea unei mașini termice va deveni din ce în ce mai mult o problemă, pe măsură tot mai multe stații își înlocuiesc pompele de carburanți cu încărcătoare rapide.
Un purtător de cuvânt al Circle K, cel mai mare retailer de combustibil din Norvegia, a declarat pentru Reuters că se așteaptă să aibă la fel de multe stații de încărcare ca și pompele de combustibil până în 2028.
Un alt segment rezistent la electrificare sunt vehiculele utilitare, care au reprezentat doar 30% din cele aproape 27.500 de autoutilitare înmatriculate în Norvegia anul trecut.
CITEȘTE ȘI:
Exporturile de mijloace de transport, în creștere cu 4,1% în primele 11 luni din 2024
Grupurile Volkswagen și BMW sunt hotărâte să salveze Northvolt, producătorul suedez de baterii
Comentați?