Una din soluţiile adoptate de companii pentru reducerea costurilor de operare şi control a unei flote auto este finanţarea acesteia prin leasing financiar, o metodă de achiziţie pe care o consideră avantajoasă, în condiţiile în care îşi doresc şi proprietatea asupra maşinii la final de contract.
Creşterile înregistrate pe piaţa auto, în industrie, construcţii sau comerţ, generate de un context macroeconomic mai stabil şi de reforme fiscale, precum reducerea TVA, au creat în ultima perioadă un climat favorabil pentru investiţii şi, implicit, pentru achiziţiile în leasing financiar.
Ca atare, piaţa de profil a fost caracterizată anul trecut de o performanţă foarte bună, atât la nivel de volume finanţate, cât şi ca dinamică, atingând o valoare de 2 miliarde de euro şi înregistrând un avans anual de 20%. Şi cum evoluţia pieţei este corelată într-o mai mare măsură cu apetitul pentru investiţii decât cu acela pentru consum, cei mai importanţi jucători din leasingul financiar au început să observe o mai mare deschidere, din partea companiilor, către reînnoirea parcurilor auto, un fapt pe care îl consideră favorabil creşterii în continuare a finanţărilor.
Suntem optimişti în ce priveşte dinamica pozitivă a volumelor de finanţări noi în leasing. Sistemul financiar se află într-o relaţie de interdependenţă cu mediul economic, astfel încât trendul pozitiv înregistrat de economia naţională va influenţa pozitiv şi piaţa de leasing financiar. Se observă deja o mai mare disponibilitate pentru investiţii din partea companiilor, astfel că estimăm că şi volumele de finanţări vor creşte semnificativ”, consideră directorul general al RCI România, Aurelia Leoveanu.
Ca noţiune, leasingul reprezintă un pachet integrat de finanţare, asigurare şi servicii post-vânzare pentru achiziţia de bunuri de folosinţă îndelungată. Activul finanţat, cum ar fi vehiculele, se constituie în cele mai multe cazuri drept singura garanţie a finanţării, iar aprobarea dosarului se face de cele mai multe ori mai rapid în comparaţie cu un credit bancar. De asemenea, TVA-ul este finanţat de facto, fără să afecteze gradul de îndatorare, iar plăţile TVA sunt eşalonate de-a lungul perioadei de leasing. În aceste condiţii, finanţatorii consideră că leasingul permite un management eficient al resurselor financiare ale companiiloe şi este accesibil pentru segmente largi de utilizatori.
PFG: Transparenţă şi structură simplă de cost
În opinia lui Helian Redai, directorului Diviziei Sales & Marketing din cadrul Porsche Finance Group (PFG), leasingul financiar a fost gândit după o formulă simplă: este un sistem convenabil de finanţare auto, conceput pentru antreprenorii care au nevoie de bunuri ce pot fi utilizate pe o perioadă îndelungată, pe care se pot baza, fără a fi nevoie să le plătească din start.
Leasingul financiar oferă drept de utilizare asupra autovehiculului contra unei rate lunare, fără garanţii imobiliare, însă cu drept de proprietate la finalul perioadei contractuale. „Astfel, prin gestionarea eficientă a resurselor, acest tip de finanţare facilitează dezvoltarea activităţii şi optimizează costurile şi cashflow-ul pentru client, păstrând totodată elementul important pentru ei – proprietatea la final de contract”, enumeră Helian Redai beneficiile pe care produsul de leasing financiar le oferă companiilor.
De altfel, acesta arată că, în portofoliul PFG, leasingul financiar rămâne cel mai accesat produs, un lucru ce se datorează faptului că, la finalul contractului, clientul poate deveni proprietarul bunului, beneficiind totodată de diverse facilităţi şi de deductibilitatea costurilor în anumite condiţii.
Ne aflăm într-o perioadă în care aşteptările pe care le au cele mai multe dintre companii faţă de furnizorii de servicii, indiferent care sunt acestea, sunt din ce în ce mai mult legate de flexibilitate. Totuşi, fiecare segment de clienţi are nevoi diferite şi funcţionează după dinamici diferite, iar leasingul financiar este în continuare cel mai accesat produs al nostru”, explică Helian Redai, directorul Sales & Marketing al Porsche Finance Group .
Punctual, în cazul produsului de leasing financiar al PFG, Helian Redai consideră că trăsătura numărul 1 este transparenţa totală a costurilor şi structura simplă de cost: nu sunt percepute comisioane lunare de gestiune, nu există niciun fel de cost suplimentar în afara celor două taxe standard percepute la iniţierea relaţiei contractuale, adică taxa de management şi comisionul de analiză a dosarului. „Această abordare deschisă, transparentă şi corectă, spunem noi, faţă de client ne diferenţiază cu siguranţă”, punctează acesta.
În ceea ce priveşte trendul actual în leasingul financiar din punctul de vedere al clienţilor, reprezentantul PFG remarcă faptul că majoritatea companiilor nu mai sunt interesate doar de ideea de a deţine o maşină, ci au nevoie de soluţii flexibile, pe care să le acceseze rapid, uşor, eficient, la costuri optime.
„În acest context, încă din anul 1999, de când suntem prezenţi în România, continuăm să ne centrăm atenţia pe potenţialul pieţei locale de finanţare şi asigurare auto şi încercăm să ne schimbăm odată cu tendinţele pieţei, nevoile şi aşteptările clienţilor noştri. Întrevăd o pondere tot mai mare în timp pentru leasingul financiar cu valoarea reziduală reală, Perfect Leasing – cum se numeşte el în portofoliul nostru – produs ce îmbină cu succes eficienţa costurilor pe perioada contractului de finanţare cu flexibilitatea la final de contract, păstrând inclusiv varianta proprietăţii asupra vehiculului, aspect încă atât de important pentru piaţa locală”, precizează Helian Redai.
În opinia sa un alt trend actual, care se va menţine şi în viitor, este şi cel privind reducerea moderată a costurilor, cu dobânzi tot mai competitive pentru clienţi, pe măsură ce competiţia din piaţă, dar şi pretenţiile acestora, cresc.
Pe de altă parte, acesta remarcă creşteri relevante atât in zona autoturismelor, cât şi în cea a vehiculelor grele. „Sigur, în ceea ce priveşte ponderea în portofoliu, contractele aferente autoturismelor sunt înca majoritare, este normal, însă şi zona camioanelor şi vehiculelor grele înregistrează creşteri încurajatoare”, arată directorul Direcţiei Sales & Marketing din cadrul PFG.
Porsche Finance Group este furnizorul de soluţii complete şi eficiente de mobilitate pentru clienţii mărcilor concernului Volkswagen: Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen Autovehicule Comerciale, Porsche, MAN şi Das Weltauto. Grupul este prezent pe piaţa românească din 1999 şi include cinci companii: Porsche Leasing pentru leasingul financiar; Porsche Bank pentru creditele destinate autoturismelor; Porsche Broker de Asigurare pentru intermedierea asigurărilor Casco şi RCA; Porsche Mobility pentru leasingul operaţional şi Porsche Asigurări pentru asigurările Casco destinate maşinilor noi şi rulate achziţionate prin companiile grupului.
„Putem spune că oferim paleta completă de servicii de mobilitate, conexe achiziţiei auto, pentru toţi clienţii nostri. Vorbim atât despre întreaga paletă de produse de finanţare şi asigurare, cât şi de zona serviciilor de management de flote, care include atât partea de întreţinere – reparaţii şi service – cât şi segmentul serviciilor suplimentare – managementul anvelopelor, combustibitului, asistenţă rutieră, vehicul la schimb, monitorizare GPS, taxa de drum etc. Toate serviciile de management de flotă pot fi accesate împreună cu orice produs de finanţare din portofoliul nostru, precum şi separat. Asta pentru că dorim să oferim flexibilitate maximă clienţilor noştri. Ceea ce este şi mai important este că, începând cu acest an, aducem parte dintre aceste servicii – până acum dedicate exclusiv clienţilor de flote – în zona de retail şi le oferim alături de toate produsele noastre de finanţare (leasing financiar, leasing operaţional şi credit) şi clienţilor din acest segment. Aceasta înseamnă că şi un client cu o singură maşină poate acum să asocieze contractului de finanţare un pachet de întreţinere, precum şi anumite servicii suplimentare, pentru eficientizarea costurilor cu utilizarea maşinii”, conchide Helian Redai, directorul Diviziei Sales & Marketing din cadrul Porsche Finance Group.
RCI România: Produse diversificate şi servicii personalizate
Şi pentru directorul general al RCI România, leasingul financiar reprezintă o soluţie destinata companiilor de orice dimensiune, ce sunt interesate de dobândirea proprietăţii autovehiculelor la final de contract, valoarea adăugată fiind creată, mai degrabă, de folosirea maşinii, decât de posesia acesteia.
“Deducerile fiscale, taxele sunt un argument puternic pentru opţiunea de finanţare în leasing financiar, în detrimentul unui credit, de exemplu. De asemenea, sunt de luat în calcul şi beneficiile nemonetare. Cu alte cuvinte, contractele de leasing sunt mai flexibile în ceea ce priveşte nevoile utilizatorului, oferindu-i acestuia opţiunea de a termina anticipat contractul; posibilitatea prelungirii perioadei iniţiale; opţiunea de a achiziţiona vehiculul la terminarea contractului”, subliniază Aurelia Leoveanu.
În opinia sa, nu trebuie omis faptul că acest tip de finanţare include şi gestiunea unor servicii care, în cazul creditului bancar, sunt în sarcina clientului: asigurările RCA şi CASCO, înmatricularea, precum şi alte servicii ataşate solicitate de client – contract de întretinere, asistenţă rutieră, monitorizare flotă.
“În concluzie, finanţarea în leasing financiar oferă o structură integrată: produs şi servicii, astfel încât clientul să poată gestiona mai simplu flota din dotare. În ceea ce priveşte costurile, cu ajutorul acestei soluţii de finanţare propunem clienţilor un tarif fix, fără variaţii pe perioada derulării contractului, atât pentru finanţarea în euro, cât şi pentru cea în monedă naţională, lucru foarte apreciat de clienţii din portofoliul RCI România”, arată directorul general al companiei.
Şi pentru că tot am ajuns la capitolul costuri, aceasta precizează că, în ultimul an, costul finanţării nu a prezentat fluctuaţii importante, astfel încât oferta RCI România a fost una foarte competitivă, fără variaţii majore. Pentru 2017, însă, Aurelia Leoveanu estimează o creştere a costurilor resurselor atrase, în special pentru cele în monedaă naţională. Pentru finanţările în euro, costurile nu vor suferi modificări majore.
RCI (Renault Credit International) este componenta grupului Renault care sprijină vânzările gigantului auto peste tot în lume. În România, RCI este alcătuită din trei filiale: RCI Leasing Romania IFN pentru leasing financiar, RCI Finanţare Romania pentru leasing operaţional sau credit şi RCI Broker de Asigurare pentru asigurările încheiate pentru contractele de leasing auto prin RCI. Pe piaţa din România, compania a intrat la începutul anului 2002.
RCI România propune solutii de finanţare clienţilor mărcilor Dacia, Renault şi Nissan, atât pentru achiziţia de maşini noi, cât şi pentru cea de maşini rulate.
“În 2016 am lansat o nouă grilă de produse de finanţare destinate achiziţiei de maşini rulate, iar în acest an, pe fondul recentelor schimbări legislative estimăm o creştere însemnată a acestui segment de business”, punctează Aurelia Leoveanu.
Pe de altă parte, în structura finanţărilor acordate de RCI România în leasing financiar, segmentul de autoturisme înregistrează o pondere majoritară, 80%, restul de 20% fiind alocat vehiculelor comerciale (utilitare).
Profilul clientului
Companiile care aleg leasingul financiar conturează o paletă de caracteristici foarte diversă, de la microîntreprinderi la corporaţii, din orice domeniu de activitate. Totuşi, pentru că întreprinderile mici şi mijlocii reprezintă cea mai mare parte a portofoliului clienţi ai societăţilor de leasing financiar, un portret „standard” include: IMM având ca activitate servicii şi/sau producţie, în general cu rezultat economic pozitiv în ultimii doi ani, cu cifră de afaceri în creştere, istoric de plată pozitiv şi un grad de îndatorare rezonabil.
Servicii ataşate
Companiile care isi finanteaza flotele in leasing financiar pot atasa finanţării o gama completa de servicii: asigurari auto (RCA, CASCO), contracte de întreţinere, asistenţă rutieră (cu autovehicul de înlocuire), fleet management (card de combustibil, monitorizare GPS, centralizare facturi flote, taxe de drum).
(Articol publicat în Suplimentul special „Solutii de finanţare”, revista Flote Auto, aprilie 2017)
Comentați?