Noile tendinţe de pe piaţa serviciilor de leasing operaţional

Interviu cu Saskia Harreman, Managing Consultant LeasePlan International
saskia-harreman-leaseplan-floteauto

Care sunt principalele tendinţe ale pieţei serviciilor complete de leasing operaţional?

saskia-harreman-leaseplan-floteautoÎn prezent, au loc o serie de schimbări în serviciile de administrare de flote. Voi menţiona trei domenii cu schimbări importante şi pe piaţa serviciilor de leasing operaţional: comunicarea directă cu utilizatorii de autovehicule, externalizarea şi telematica.
Comunicarea directă cu utilizatorii de autovehicule:
LeasePlan, la fel ca şi alte companii de leasing, foloseşte platforme moderne care permit interacţiunea directă cu utilizatorii de autovehicule, asigurându-se astfel un nivel de satisfacţie crescut în rândul acestora din urmă.
Continuăm să integrăm aplicaţii mobile şi soluţii de administrare de date care să ne permită o interacţiune mai bună, precum şi o înregistrare şi rezolvare mai rapidă a solicitărilor, astfel încât, în urma contactului direct cu utilizatorul de autovehicule, acesta să beneficieze de cele mai bune servicii. Rezultatul final se traduce prin economie de timp şi creşterea gradului de satisfacţie în rândul clienţilor, fără a fi necesare eforturi suplimentare din partea utilizatorilor.
Externalizarea:
Activitatea de leasing operaţional reprezintă o externalizare atât a activităţii de finanţare, cât şi de administrare a flotei de autovehicule. Dar, în tendinţa actuală, externalizarea merge chiar mai departe, pentru a oferi o previzibilitate accentuată a costurilor, o mai bună transparenţă a proceselor şi mai mult confort. Clienţii solicită din ce în ce mai mult companiilor de leasing preluarea tuturor aspectelor ce ţin de administrarea flotelor de autovehicule, pentru a se putea concentra pe domeniile de activitate principale şi pentru a reduce costurile. Pe viitor, serviciile externalizate vor include şi salarii, facturare, controlul reînnoirii flotei şi îmbunătăţirea relaţiei cu utilizatorii.
Telematica:
Evoluţiile tehnologice din prezent vor însemna foarte mult pentru flotele de autovehicule din viitor. Gândiţi-vă de exemplu la maşinile fără şofer! Dar pentru a reveni la lucruri mai actuale, observăm că piaţa de administrare de flote prezintă un grad din ce în ce mai ridicat de acceptare şi utilizare a serviciilor de telematică. Deşi soluţiile de telematică există şi se folosesc de ceva timp mai ales pentru camioane, a durat ceva timp până la introducerea lor în domeniul administrării flotelor. În momentul de faţă, mediul este propice introducerii acestor soluţii pentru flotele de autovehicule. Telematica înseamnă o eficientizare a proceselor, o mai bună relaţie cu utilizatorii şi reduceri de costuri.

Care sunt în opinia dumneavoastră principalele beneficii ale serviciilor complete de leasing operaţional?

Apariţia serviciilor complete de leasing operaţional este rezultatul evoluţiei normale a companiilor, care se concentrează din ce în ce mai mult pe activităţile lor de bază, externalizând activităţile secundare altor companii. De exemplu, în anii ’60, companiile din Europa occidentală decontau cheltuielile efectuate de angajaţi cu maşina personală în timpul programului de lucru, iar mai apoi au început să cumpere autovehicule pe care le puneau la dispoziţia angajaţilor pentru desfăşurarea sarcinilor de serviciu. Cu timpul, companiile au realizat că puteau obţine finanţare pentru flota de autovehicule, în timp ce banii necesari pentru achiziţia de autovehicule puteau fi folosiţi pentru alte investiţii. Aceste servicii financiare s-au transformat ulterior în servicii de administrare de flote. Odată riscurile transferate către o altă companie, era normal ca şi serviciile de întreţinere a flotei de autovehicule să fie oferite de acelaşi furnizor. Iar în acest model de business, devin evidente imediat beneficiile leasingului operaţional:
– Sunt incluse atât aspectele de finanţare, cât şi serviciile de întreţinere şi alte servicii precum asigurarea, avizarea daunelor etc.
– Nu există impact asupra bilanţului clientului, iar acesta poate folosi fondurile disponibile pentru alte necesităţi importante pentru companie
– Compania de leasing operaţional preia riscurile aferente valorii reziduale şi serviciilor de întreţinere
– Bugetare facilă datorată existenţei unei rate lunare fixe
– Compania de leasing operaţional preia toate sarcinile administrative.

Care sunt obiectivele LeasePlan pentru anul viitor, inclusiv pe piaţa din România?

Flota administrată de LeasePlan a crescut cu 70.000 de unităţi în prima jumătate a anului 2015, atingând un nivel record de aproape 1,5 milioane autovehicule. Suntem în continuare lideri de piaţă. Toate pieţele au înregistrat creşteri, de la pieţe de leasing mature precum Australia, Marea Britanie, Germania, SUA şi Olanda, până la pieţe emergente precum Mexic şi Turcia.
De-a lungul anilor, LeasePlan a făcut investiţii pentru a putea oferi servicii noi şi inovatoare în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM). Vom continua în acest sens. Acesta este în prezent segmentul cu cea mai rapidă dezvoltare. Înregistrăm creşteri semnificative şi în activitatea LeasePlan International (LPI), entitatea dedicată administrării marilor clienţi internaţionali. Pe acest segment, va exista atât creştere organică, cât şi atragere de noi clienţi. LPI a depăşit pragul de 400.000 de autovehicule în administrare, reprezentând aproximativ 30% din totalul flotei administrate LeasePlan.
LeasePlan a obţinut în timp rezultate foarte bune în domeniul creşterii productivităţii, profitabilităţii şi performanţei flotei de autovehicule. Vom continua să aducem noi servicii axate pe siguranţa, confortul şi eficienţa utilizatorilor individuali. Serviciile de telematică sunt un bun exemplu în acest sens. Utilizarea acestora conduce la creşterea siguranţei conducătorilor auto, reducerea numărului de daune, creşterea ratei de recuperare a autovehiculelor furate, precum şi la o reducere considerabilă a consumului de combustibil şi, deci, a emisiilor de CO2.
În România, vom continua creşterea flotei administrate, precum şi creşterea gradului de satisfacţie a clienţilor, promovând în acelaşi timp beneficiile leasingului operaţional împreună cu alţi jucători de pe piaţa locală. România va folosi din plin avantajele oferite de produsele şi serviciile dezvoltate la nivel centralizat, dar expertiza comercială, operaţională şi de consultanţă a echipei locale rămâne de importanţă critică. Doar aşa se pot înţelege cu adevărat nevoile specifice clienţilor locali, pentru a putea oferi mobilitate sporită la preţuri competitive.

Cum caracterizaţi piaţa de leasing din România?

Piaţa de leasing operaţional este în continuă creştere, mai ales în oraşele mari, în care sunt prezente marile companii (locale şi multinaţionale). Piaţa locală de leasing operaţional a crescut la peste 53.600 de autovehicule în administrare la finele trimestrului III, cu 14% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014.
Aceste cifre atrag încrederea companiilor în serviciile de leasing operaţional. Ar trebui să aibă loc un schimb de bune practici în relaţia cu organizaţiile care preferă în continuare să achiziţioneze autovehicule şi să le întreţină în regie proprie. Există, într-adevăr, o rezistenţă la schimbare. Companiile care au funcţionat mult timp în acest mod au nevoie de o schimbare de viziune pentru a putea externaliza servicii considerate importante. Este posibil ca anumite posturi din companie să devină inutile, iar în acest caz, beneficiul schimbării nu este foarte evident pe termen scurt. În Europa occidentală se merge pe ideea că o companie trebuie să se axeze doar pe activităţile de bază, în timp ce activităţile auxiliare trebuie externalizate pentru a concentra resursele materiale şi umane acolo unde este cu adevărat nevoie. Creşterea nivelului de conştientizare prin campanii media, sesiuni de instruire şi testimoniale poate ajuta companiile cu informaţiile necesare pentru a decide care este varianta mai bună: externalizarea serviciilor de administrare a flotei de autovehicule sau păstrarea acestor servicii în cadrul companiei.

Care sunt provocările cu care se confruntă piaţa de leasing operaţional din Europa ca urmare a scandalului Volkswagen?

În Europa, rechemarea în service a autovehiculelor vizate va începe din luna ianuarie 2016. Companiile de leasing îşi vor susţine clienţii, astfel încât aceştia să treacă cât mai uşor posibil peste această perioadă. Dar, având în vedere că vedem aproape zilnic noi ştiri despre acest subiect, este greu de spus care vor fi provocările viitoare sau impactul asupra valorilor reziduale.

În general, recomandaţi clienţilor să aibă în vedere alternativa unei flote de autovehicule electrice şi hibride?

Introducerea de autovehicule electrice sau hibride în flotă ţine de strategia organizaţiei respective, precum şi de modul în care este utilizată flota de autovehicule. Autovehiculele hibride şi electrice în special sunt concepute pentru deplasări pe distanţe scurte în mediul urban. În cazul în care strategia organizaţiei urmăreşte reducerea emisiilor de CO2, atunci introducerea de autovehicule electrice şi hibride este o variantă. În acest caz, companiile trebuie să aibă în vedere şi infrastructura necesară aprovizionării autovehiculelor cu energie electrică. Sunt necesare staţii de alimentare atât la sediul companiei, cât şi în aproprierea domiciliului angajaţilor. De asemenea, politica de utilizare a autoturismelor de serviciu trebuie ajustată pentru a reflecta modificările apărute. În anumite ţări, de exemplu în Olanda, se oferă stimulente pentru utilizarea de autovehicule electrice, dar acest lucru nu se întâmplă peste tot în lume. În cazul în care o companie doreşte să încurajeze utilizarea de autovehicule electrice, impactul din punct de vedere al „costurilor” pentru utilizator trebuie să fie neutru. În cazul autovehiculelor hibride, bugetarea cheltuielilor cu combustibilul trebuie făcută cu foarte mare grijă. Autovehiculele hibride sunt concepute pentru condus ecologic, iar autonomia lor se extinde şi dincolo de momentul în care este depăşită capacitatea electrică. În momentul în care autovehiculul consumă electricitatea disponibilă, se trece la consumul de combustibil convenţional, iar costurile anticipate cresc. Politica de utilizare a autoturismelor de serviciu trebuie să stabilească foarte clar regulile de utilizare a autovehiculelor electrice şi hibride. Eligibilitatea angajaţilor depinde de numărul de kilometri parcurşi. De asemenea, angajatorul trebuie să aibă în vedere ce se întâmplă atunci când angajatul care beneficiază de un autovehicul electric sau hibrid părăseşte compania sau îşi mută domiciliul la care tocmai s-a instalat o staţie de alimentare. Toate aceste aspecte trebuie avute în vedere înainte de a implementa o politică de utilizare a autovehiculelor electrice. Noi vedem autovehiculele electrice şi hibride ca pe un mijloc extraordinar de limitare a emisiilor de CO2, dar şi ca pe o soluţie de nişă, având în vedere autonomia limitată şi modalităţile de alimentare restrictive. În Europa, autovehiculele electrice sunt folosite doar pe pieţele în care se oferă stimulente fiscale considerabile şi/sau în care există deja infrastructura pentru alimentare.

 

(Articol publicat în revista FloteAuto, noiembrie 2015)

 

 

Adaugati comentariu