Noile sisteme de asistență obligatorii pentru conducătorii auto

Noul Regulament privind siguranța generală a vehiculelor introduce o serie de sisteme avansate de asistență obligatorii  pentru conducătorii auto, cu scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și, totodată, extinde cadrul juridic pentru omologarea vehiculelor automatizate și complet autonome în UE.
sisteme de asistență

Comisia Europeană a prezentat textul revizuit al Regulamentului privind siguranța generală în 2018. Normele au abordat necesitatea de a îmbunătăți siguranța vehiculelor și siguranța rutieră, deoarece, potrivit studiilor, erorile umane apar în 95% din accidente. Ulterior, Parlamentul European și statele membre ale UE au adoptat regulamentul în noiembrie 2019. Între timp, Comisia a adoptat o serie de regulamente de punere în aplicare conexe referitoare la diferitele măsuri de asistență pentru conducătorul auto introduse de regulament.

Normele privind noile sisteme de asistență pentru conducătorii auto se aplică mai întâi noilor tipuri de vehicule, începând din 6 iulie 2022, și ulterior tuturor vehiculelor noi, începând cu 7 iulie 2024. Unele dintre noile măsuri vor fi extinse pentru a fi aplicate mai multor tipuri de vehicule rutiere până în 2029.

Noile măsuri care introduc funcții de siguranță pentru asistarea conducătorului auto includ:
– Pentru toate vehiculele rutiere (autoturisme, camionete, camioane și autobuze): asistență inteligentă pentru controlul vitezei, avertizare la mersul înapoi cu cameră sau senzori, avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto, dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele, precum și semnal de oprire de urgență;
– Pentru autoturisme și camionete: funcții suplimentare, cum ar fi sistemele de menținere a benzii de circulație și frânarea automată;
– Pentru autobuze și camioane: tehnologii pentru o mai bună recunoaștere a posibilelor unghiuri moarte, avertizări pentru prevenirea coliziunilor cu pietoni sau bicicliști și sisteme de monitorizare a presiunii în pneuri.

Potrivit Comisiei Europem, noile măsuri de siguranță vor contribui la o mai bună protecție a pasagerilor, a pietonilor și a bicicliștilor din întreaga UE, salvând, potrivit estimărilor, peste 25.000 de vieți și evitând cel puțin 140.000 de vătămări grave până în 2038.

„Tehnologia ne ajută să îmbunătățim nivelul de siguranță al autoturismelor noastre. Noile funcții avansate de siguranță obligatorii vor ajuta în continuare la reducerea numărului de victime ale accidentelor. Totodată, astăzi facem ceea ce este necesar pentru a ne asigura că normele noastre ne permit să introducem în condiții de siguranță vehiculele autonome în UE, într-un cadru care pune siguranța persoanelor pe primul loc”, a precizat Margrethe Vestager, vicepreședintă executivă și comisar responsabil cu o Europă pregătită pentru era digitală.

Norme tehnice pentru automobilele automatizate

Dat fiind faptul că intrarea în vigoare a Regulamentului privind siguranța generală împuternicește Comisia să completeze cadrul juridic pentru vehiculele automatizate și conectate, Executivul comunitar va prezenta în această vară norme tehnice pentru omologarea vehiculelor complet autonome, axându-se în special pe vehiculele automatizate care înlocuiesc conducătorul auto pe autostrăzi (automatizare de nivel 3) și pe vehiculele complet autonome, cum ar fi navetele urbane sau robotaxiurile (automatizare de nivel 4). Aceste norme, primele de acest tip la nivel internațional, vor contribui la creșterea încrederii cetățenilor, la stimularea inovării și la îmbunătățirea competitivității industriei europene a autovehiculelor.

Normele tehnice stabilite prin intermediul unui act delegat și al unui act de punere în aplicare vor permite efectuarea unei evaluări cuprinzătoare a siguranței și a maturității vehiculelor complet automatizate înainte ca acestea să fie introduse pe piața UE. Ele vor include procedurile de încercare, cerințele în materie de securitate cibernetică, normele de înregistrare a datelor, precum și monitorizarea performanței în materie de siguranță și cerințele de raportare a incidentelor de către producătorii de vehicule complet autonome.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, septembrie 2022)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Majoritatea șoferilor români trec la anvelopele de iarnă odată cu venirea anotimpului rece

Tarif unic în parcările publice din Bucureşti – 5 lei/oră, mașinile electrice – gratuit. Proiect

 

 

 

Adaugati comentariu