Advertisement

constructorii auto
Home Piaţa auto Analize de piață Noile obiective de CO2 vor forța constructorii auto să vândă vehicule electrice mai ieftine?

Noile obiective de CO2 vor forța constructorii auto să vândă vehicule electrice mai ieftine?

Constructorii auto sunt între ciocan și nicovală. Pe de o parte, vânzările de vehicule electrice scad în toată Europa, iar pe de alta, obiectivele mai stricte privind emisiile de CO2 vor intra în vigoare în 2025. Așa cum stau lucrurile în prezent, numai Geely și SAIC nu trebuie să-și facă griji cu privire la sancțiuni. În schimb, analiștii de la Dataforce anticipează că Volkswagen și Ford se vor confrunta cu cele mai mari amenzi.

Uniunea Europeană a impus producătorilor de vehicule un program de reducere a emisiilor medii ale vehiculelor noi, criteriile fiind, bine-nțeles, din ce în ce mai stricte de la an la an. Astfel, începând din 2020, media a fost de 116 grame de CO2 pe km. De anul viitor, aceasta va scădea la 94 g/km, iar următorul mare pas va fi 2030, când nivelul cerut va ajunge la 50 g/km. Destinația finală este zero g/km în 2035.

Trebuie remarcat faptul că aceste cifre sunt medii la nivelul întregii flote. Ținta pentru 2025 este diferită pentru autoturisme (în scădere de la 116 la 93,6 g/km, o reducere de 19%) față de vehicule utilitare (de la 185 la 154 g/km, -17%).

Fără doar și poate, obiectivul Comisiei Europene a contribuit, cel puțin inițial, la reducerea emisiilor medii reale de la vehiculele noi vândute în toată Europa, de la 152 g/km în 2019 la 107 g/km în 2023. Cu toate acestea, se pare că cifra pentru 2024 va crește din nou, la 110 g/km, ca urmare a diminuării vânzărilor de vehicule electrice.

În prima jumătate a acestui an, piața auto europeană (în UE plus Islanda și Norvegia) a crescut cu aproape 243.000 de noi înmatriculări (+4,3%). Înmatriculările de vehicule electrice pe baterie și a hibridelor plug-in au scăzut, în schimb, cu 9.000 de unități. Pe de altă parte, vânzările de full hibrizi (non plug-in) au reprezentat mai mult de jumătate din creșterea din semestrul I 2024, dar aceasta este atât o veste bună (sunt mai eficienți din punct de vedere al consumului de combustibil decât media), cât și mai puțin bună (au emisii mai mari decât media).

Scăderea vânzărilor de vehicule electrice a fost cauzată, în mare parte, de reducerea sau eliminarea subvențiilor și a survenit într-un moment nepotrivit, deoarece pentru a atinge obiectivul mai strict al UE pentru 2025, vânzările de vehicule electrice ar fi trebuit să se accelereze în loc să scadă. După cum subliniază Dataforce, acest lucru pune aproape fiecare constructor auto într-o situație dificilă.

Dintre producătorii auto cu modele pe benzină și/sau diesel în gamă, doar doi, ambii din China, sunt deja sub pragul de 93,4 g/km. Este vorba despre SAIC Group, care deține marca MG și Geely, părintele Volvo și Polestar, printre alții.

Cei doi producători aflați cel mai aproape de țintă (deși o depășesc) sunt Toyota (105 g/km) și BMW (106 g/km).

Cea mai grea sarcină pentru atingerea țintei va fi pentru Volkswagen (123 g/km) și Ford (125g/km).

Producătorii care își ratează obiectivul pentru 2025 vor trebui să plătească o primă pentru excesul de emisii de 95 euro per g/km pentru fiecare vehicul nou înmatriculat. Aceste sume ajung cu ușurință la sute de milioane de euro.

Pentru a evita aceste amenzi, constructorii auto au practic mai multe opțiuni: creșterea electrificării gamei de produse, punerea în comun a CO2 și creșterea vânzărilor de vehicule electrice și, eventual, o combinație a acestor trei.

„Pe baza emisiilor actuale specifice tipului de combustibil, un constructor auto fără full hibrizi în portofoliu va avea nevoie de 37% mașini electrice și hibride plug-in în mixul său de vânzări. Cu full hibrizi, sarcina devine aparent mai ușoară. Într-un scenariu cu o cotă a acestora de 55%, proporția necesară de mașini electrice și hibride plug-in scade la 23%. Cu toate acestea, producătorii auto cu un accent deosebit pe full hibrizi au de obicei mai puține mașini electrice”, arată analiștii Dataforce.

O altă opțiune este punerea în comun a CO2, care presupune cumpărarea de certificate de emisii de la producători exclusiv de vehicule electrice precum Tesla. „Nu a fost prea mare nevoie de punerea în comun a CO2 în ultimii doi ani, dar se așteaptă o revigorare în 2025”, notează Dataforce.

Numai creșterea vânzărilor de vehicule electrice pentru a atinge obiectivul de emisii pare „inaccesibilă”, mai arată compania de cercetare de piață. „Cu toate acestea, electrificarea nu este un proces liniar. Saltul din 2019 până în 2023 a fost surprinzător de puternic. Un astfel de salt poate fi replicat doar dacă prețurile scad suficient de mult. În timp ce prețurile bateriilor sunt în scădere, ceea ce ar putea face cu adevărat diferența este ca producătorii să nu mai lanseze oferte promoționale pentru vehiculele termice și să comercializeze vehicule electrice mai mici și mai accesibile”, subliniază Dataforce.

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Parcul auto al Primăriei Galaţi, dotat cu 35 de maşini electrice în valoare de peste 4 milioane lei

 

DKV Mobility extinde rețeaua de acceptare App&Go

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

CO2
Flotă verde

Constructorii auto europeni vor o amânare de 2 ani a țintelor de CO2, până în 2027

Potrivit unei document intern al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), ajuns...

Primăria Capitalei
Flotă verdeFonduri publice

Primăria Capitalei va achiziționa o flotă de 99 de autovehicule electrice prin Rabla Plus

Primăria Capitalei va achiziționa, prin licitație, o flotă de 99 de autovehicule...

vehiculele electrice
Analize de piațăFlotă verde

Vehiculele electrice parcurg mai mulți kilometri decât cele termice. Studiu BloombergNEF

Ideea că vehiculele electrice ar fi folosite doar pentru călătorii scurte pare...