Noile etichete pentru anvelope în Uniunea Europeană de la 1 mai 2021

Noile etichete pentru anvelope în Uniunea Europeană vor fi aplicate de la 1 mai 2021 și vor permite o mai bună informare a consumatorilor în ceea ce privește achiziția pneurilor pentru autovehicule, cu accent pe performanțele privind siguranța rutieră și mediul.
noile etichete pentru anvelope

Uniunea Europeană s-a angajat să reducă emisiile de gaze cu efect de seră pentru a atinge neutralitatea climatică până în 2050. Reducerea emisiilor de CO2 generate de transportul rutier are un rol major în îndeplinirea acestor obiective. Potrivit Comiei Europene, anvelopele sunt responsabile pentru 20%-30% din consumul de combustibil al unui autovehicul, ceea ce înseamnă că alegerea unor pneuri mai eficiente poate contribui la reducerea emisiilor. Pentru a-i ajuta pe consumatori să ia decizii în cunoștință de cauză, UE va introduce de la 1 mai 2021 un nou sistem de etichetare.

Etichetele vor include informații despre eficiența consumului de combustibil și aderența pe teren umed (similare etichetării energetice utilizate pentru aparatele electrocasnice), informații despre nivelul de zgomot extern, exprimat în decibeli, precum și despre aderența pe zăpadă și gheață. Informații despre kilometraj și abraziune (responsabile pentru poluarea cu microplastice) vor fi adăugate în viitor, când va fi găsită o metodă de testare. Noile etichete pentru pneuri le vor permite consumatorilor din UE să aleagă pneuri mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, economisind astfel bani și poluând mai puțin. Siguranța rutieră este îmbunătățită datorită aderenței mai bune pe teren umed, iar informațiile despre nivelul de zgomot contribuie la reducerea poluării fonice cauzate de autovehicule.

Care sunt noutățile?

Prin introducerea Regulamentului revizuit privind etichetarea anvelopelor, înființarea unei baza de date (EPREL) și prezența a doi indicatori noi de performanță (aderența pe zăpadă și gheață), Comisia Europeana își propune să informeze mai bine și să ajute în continuare consumatorii atunci când cumpără pneuri pentru autovehicule, precum și să asigure o absorbție mai largă pe piață a anvelopelor cu cea mai ridicată siguranță și cea mai bună performanță ecologică.

Noul regulament va introduce unele modificari în comparație cu eticheta utilizată în prezent.

Prin urmare, categoria anvelopei se găsește pe eticheta actuala în partea stângă, jos. Pe noua etichetă, categoria anvelopei va fi poziționată în dreapta, sus, pe aceeasi linie cu dimensiunea.

Categoriile de anvelope sunt:

– C1- anvelope pentru autoturisme.

– C2- anvelope pentru utilitare ușoare după ECE-R 54 marcate cu un indice de greutate al anvelopei pentru punte simpla ≤ 121 și un simbol pentru categoria de viteza ≥ N.

– C3: anvelope pentru utilitare grele după ECE-R 54 marcate cu un indice de greutate al anvelopei pentru punte simplă ≥ 122 sau un indice de greutate al anvelopei pentru punte simplă ≤ 121 și un simbol pentru categoria de viteza ≤ M.

În ceea ce privește criteriul zgomotului produs, ’’undele’’ sunt înlocuite cu sistemul de “clase” (așa cum avem deja în cazul criteriilor de aderența pe teren umed și rezistența la rulare). Așadar, se vor regăsi trei clase de zgomot, respectiv A, B si C.

Pictogramele 3PMSF (muntele cu 3 piscuri și un fulg) și Ice (triunghiul care conține un munte), ce exprimă condițiile dificile de iarnă, vor fi acum indicate pe etichetă pentru a atesta eficacitatea anvelopelor pe zăpadă și/sau gheață. Pictograma dedicată eficacității pe gheață va fi întâlnită în cazul anvelopelor nordice, anvelope ce sunt destinate zonelor geografice unde gheața este adesea prezentă pe drumuri. Astfel, putem identifica o anvelopă nordică de iarnă PLT (C1) cu performanță în condiții de gheață confirmată printr-un simbol pentru ”gheață” . Nu s-au definit reguli de testare pentru anvelopele C2 și C3.

În ceea ce privește rezistența la rulare (RR) și frânarea pe teren umed, clasele F și G de astăzi vor fi combinate în viitor pentru a forma clasa E, iar clasa E de astăzi va fi clasa D. Pentru anvelopele C2 există noi limite RR pentru clasa D.

Cod QR și baza de date

O altă noutate o reprezintă poziționarea în colțul din dreapta sus a unui cod QR care va direcționa online către datele etichetei și o listă completa a anvelopelor înregistrate în mod oficial pentru comercializarea în Europa de către toți producătorii de anvelope.

Ca urmare a introducerii noului Regulament, industria trebuie să încarce informații despre aproximativ 120.000 de anvelope diferite în baza de date a produselor europene pentru etichetare energetica (EPREL), până la 1 mai 2021.

Baza de date disponibilă publicului, în care sunt înregistrate performanțele anvelopelor, este importantă în consolidarea lanțului informațional dintre producători și autorități. Cu ajutorul EPREL, consumatorii și supraveghetorii pot confirma declarațiile de pe etichetă.

De altfel, toate statele membre vor trebui să includă un plan de măsuri de supraveghere a pieței anvelopelor în programelor lor anuale de supraveghere a pieței începând cu 2021. Comisia Europeană va aloca un buget în acest sens.

Noul antet ”Energie” pe noile etichete pentru anvelope

După cum se știe, Uniunea Europeană a introdus etichete de eficiență energetică pentru multe produse (congelatoare, aspiratoare, becuri etc.). Și, deși eticheta pentru anvelopă conține mai multe criterii importante de performanță în afară de eficiența energetică/consumului de combustibil, ea continuă să se încadreze în categoria etichetării referitoare la eficiența energetică. Prin noul antet, Comisia își propune să creeze un aspect comun pentru toate produsele etichetate din punct de vedere al eficienței energetice, chiar dacă există multe diferențe în detaliile diferitelor etichete.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

Concept EQT, o nouă clasă se prezintă în mai

Noul Renault Express Van disponibil în România

Proiect de lege pentru decalarea vacanţelor şcolare pe regiuni, destinat stimulării turismului

 

 

Adaugati comentariu