Valul de schimbări ce a vizat pe rând modele precum Juke, Qashqai şi Murano a ajuns şi la X-Trail. Noua generaţie a sosit în România şi ne-a arătat deja de ce este în stare.
Consacrat în lumea SUV-urilor compacte pentru abilităţile sale de a se descurcă în teren accidentat, X-Trail continua astăzi într-o formulă care îşi propune să redefinească şi mai mult caracterul său de autoturism polivalent, capabil să facă faţă nu doar provocărilor din teren, cât şi celor de ordin practic sau economic.
Caroseria este cea care vorbeşte prima despre schimbările de personalitate ce au vizat noul model, ce rupe orice legatură cu trecutul, mergând pe noul limbaj de design dezvoltat de Nissan, mult mai agresiv şi mai dinamic. Multe din aceste linii le-am văzut deja aplicate pe ultima generaţie Qashqai, lucru deloc întâmplator fiind vorba practic de un împrumut al întregii platforme tehnice.
Formele pătrăţoase şi muchiile drepte ale generaţiei precedente sunt aşadar date uitării, înlocuite de un aspect cu aer futurist şi ambiţii premium. Versiunile superioare de echipare sunt dotate standard cu jante din aliaj cu dimetrul de 19 inch, iar noutatea absolută o reprezintă prezenţa farurilor bazate pe tehnologia LED atât pentru faza scurtă, cât şi pentru cea lungă.
Habitaclul a trecut şi el prin schimbări radicale, iar unul dintre scopurile urmărite a fost, pe lângă obţinerea unui confort optim pentru toţi ocupanţii, creşterea laturii practice şi a versatilităţii.
Portbagajul cu podea dublă permite organizarea mai eficentă a spaţiului disponibil, iar acţionarea hayonului este electrică, putând fi accesată prin intermediul telecomenzii.
Atmosfera la bord este foarte primitoare, iar cele două configuraţii permit cinci sau şapte locuri. Scaunele au susţinere bună, iar planşa de bord foloseşte principiile unei ergonomii simple, dar funcţionale. Noua generaţie X-Trail a făcut un pas înainte din punct de vedere al calitaţii fabricaţiei şi al materialelor folosite în interior.
Pasagerii locurilor din spate se bucură de un spaţiu generos la nivelul picioarelor, dar poziţia banchetei este ceva mai înalta decât cea a scaunelor faţa. La versiunile echipate cu trapă panoramică, ocupanţii banchetei vor simţi unele limitări din cauza unui plafon mai coborât.Un alt detaliu interesant este cotiera, care odata coborâta lasa vedere liberă către portbagaj, lucru de criticat, dar care poate deveni util în anumite situaţii.
Tehnologia a pătruns foarte adânc în habitaclul lui X-Trail, iar acest lucru se observă prin prezenţa ultimei generaţii a sistemului NissanConnect, ce reuneşte funcţiile de navigaţie, informaţii şi divertisment. În noua versiune, sistemul poate fi conectat la smartphone pentru a folosi conexiune internet, dar şi aplicaţiile diverse pentru muzică, reţele sociale sau divertisment, toate afişate prin intermediul unui ecran de 7 inch.
La capitolul dinamică, noul X-Trail vine cu setari noi şi tehnologii care îl ajută să fie mai agil şi mai confortabil ca pâna acum. Maşina se manevrează excelent şi posedă un ruliu mic atunci când traseul include succesiuni de viraje sau, pur şi simplu îţi doreşti o abordare mai sportivă. Sistemul Active Ride Control se ocupă de adaptarea suspensiei la condiţiile de drum, pentru ca maşina să se comporte mai previzibil atunci când exista denivelari. Cu toate acestea, traseul pe care l-am parcurs cu ocazia lansării în România şi care nu a dus lipsa de gropi şi denivelări, a arătat ca suspensia noii generaţii X-Trail este mai fermă şi mai puţin dispusă la un astfel de tratament. X-Trail preferă şosele bune , dar nu se dă înapoi nici de la un drum de ţară, macadam sau un drum forestier.
Sistemul de tracţiune integral este preluat de la vechea generaţie şi dispune de aceleaşi setări ce permit comutarea între 4×2 (tracţiune faţă), Auto şi Lock, ultima setare având rolul unei distribuţii egale între punţi pentru a face faţă celor mai grele condiţii de teren. În modul Auto, sistemul ALL MODE 4x4i transferă cuplul catre puntea spate numai în funcţie de necesitaţi, lucru care se face automat pâna la viteze de 80 km/h. Pentru abordarea mai uşoară a pantelor şi a rampelor, X-Trail beneficiază de un suport venit din partea sistemelor electronice de asistenţa precum Uphill Start Suppor şi Advanced Descent Control.
La capitolul tehnic, noul X-Trail este disponibil cu o singură variantă de motorizare şi posibilitatea de a opta între tracţiune faţă sau 4×4. Dieselul de 1.6 litri produce 130 CP şi dispune standard de tehnologia Stop&Start. Acesta a arătat ca ne poate duce peste tot cu un consum de circa 7 litri, cu trei persoane şi ceva bagaje, o valoare rezonabila pentru o maşină echipată cu tracţiune integrală şi care nu a fost menajată sau condusă după cele mai economice principii.
Maşina de test era echipată cu o cutie de viteze manuală cu şase rapoarte, destul de bine setată pentru a exploata la maxim cei 130 CP disponibili. Motorul nu excelează la regimuri de turaţie scăzute, dar îşi intr în drepturi de pe la 2.000 rpm şi o ţine aşa pân dup 4.000 rpm, oferind la nevoie reprize foarte lungi. O cutie de viteze automat tip CVT este şi ea disponibil, dar numai împreun cu tracţiunea 4×2.
Noul X-Trail a paşit în România cu intenţia de a concura SUV-urile din segmentul C cu abilitţi noi şi un pachet tehnologic foarte evoluat. Deşi posed o gard la sol de 210 mm şi un sistem de tracţiune apreciat deja pe generaţiile anterioare, actualul model transferă o parte din abilităţile off-road către un comportament mult mai dinamic pe şosea şi a dezvoltă mai mult latura practică.
Cea mai ieftină variantă 4×2 cu cutie manuală pleaca de la 26.990 Euro cu TVA, iar vârful gamei este un 4×4 care ajunge la 36.440 Euro, cu TVA.
(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna octombrie 2014)
Comentați?