Retuș la maturitate: Nissan Navara NP300 primește un plus de rafinament, fără a-și pierde latura practică. În test, versiunea de top, Tekna, bi-turbo, cu 190 CP.
Încă de la începutul lui 2015, când a văzut lumina zilei, Navara s-a detașat de colegii din segment printr-o atitudine de autoturism într-o lume de duri. E suficient să amintim suspensiile cu arcuri elicoidale și puntea rigidă spate prinsă de șasiu printr-un sistem multilink, ca să vă dați seama de aspirațiile niponului. Iar azi, ecartul se adâncește, pentru că Navara a trecut printr-un facelift pe toate fronturile.
Îl depistezi rapid de la exterior, datorită noilor faruri full-LED cu fond negru și jantelor bicolore pe 18 inci. Sunt, însă, și noutăți ascunse privirii, precum discurile de frână pe față cu diametru majorat de la 296 la 320 mm și suspensia recalibrată la toate roțile. Iar de-acum se poate opta pentru suspensia spate cu arcuri elicoidale inclusiv la varianta King Cab, nu numai la Double Cab, ca înainte. Indiferent de varianta aleasă, Navara vine standard cu sistem de reducere a balansului remorcii. Iar toate aceste îmbunătățiri determină creșterea sarcinii utile cu 54-114 kg, în funcție de configurație, fapt care îi permite acum să care până la 1.185 kg.
Aceeași cabină extrem de încăpătoare, neegalată de vreun adversar din segment, îmi urează „bun venit“, însă marea noutate a interiorului este sistemul multimedia NissanConnect cu ecran de 8 inci, asemănător cu cel de pe Qashqai. Are Android Auto și Apple CarPlay, capabilitate multi-touch și a păstrat butoanele fizice, inclusiv pe cele rotative. Iar dacă descarci aplicația NissanConnect pe smartphone, poți accesa diferite funcții ale mașinii, printre care blocarea / deblocarea ușilor, verificarea nivelurilor de lichide și a locației mașinii și poți încărca de la distanță destinațiile în sistemul de navigație.
Noile scaune arată elegant, dar puteau fi mai confortabile pentru călătoriile lungi, iar atmosfera creată de desenul rafinat al bordului și de finisajele bune trimite cu gândul la segmentul SUV-urilor. În spate pot călători comod inclusiv trei călători, datorită lățimii cabinei și a lipsei tunelului central, singurul impediment fiind poziția destul de joasă pe banchetă, cu genunchii ușor ridicați. Nu există cotieră centrală în spate, dar există guri de ventilați, dotare rarisimă în segment.
Motorul de 190 CP nu s-a schimbat din temelii, ci a primit doar un tratament pentru a se alinia normelor Euro 6d-TEMP. La fel ca și motorul de bază, de 163 CP, care, însă, dezvoltă acum un cuplu superior cu 22 Nm (a ajuns la 450 Nm), pentru că a primit o pompă de injecție cu presiune crescută de la 2.000 la 2.200 bari, i-a fost scăzut raportul de comprimare și are cilindrii acoperiți cu pulbere diamantată pentru scăderea frecărilor interne.
Nissan Navara NP300: comportamentul rutier
Experiența la volan cu motorul de top este extrem de plăcută, cu reprize și demaraje inaccesibile adversarilor tradiționali și cu o senzație generală de GT. Rafinamentul propulsorului entuziasmează, iar mariajul cu transmisia automată cu 7 trepte este cvasi-perfect. Un singur amendament am: lipsa sistemului Stop/Start crește consumul urban, în testul nostru ținut la temperaturi negative, acesta atingând și valori de 15 l/100 km, fără a scădea vreodată sub 10 l/100 km, indiferent de stilul abordat. Totuși, la ieșirea din oraș, valori afișate de 8 l/100 km ajung să liniștească ochii șoferului.
Abordarea în forță a virajelor relevă un comportament mai greu de anticipat, din cauza direcției fără feedback (pentru că se mișcă mai ușor după reproiectarea suspensie față), însă suspensia cu arcuri elicoidale păstrează mai bine contactul cu șoselele cariate decât cele pe foi ale adversarilor și menține fără reproș mașina pe trasă. Frânele se înscriu în filosofia de „autoturism“, cu o forță de acționare a pedalei mai redusă cu 40%, după spusele niponilor, pe care, însă, eu nu am simțit-o atât de pregnant.
Când vine vorba despre teren dificil, însă, Navara uită de bun simț și scoate la înaintare șasiul, diferențialul blocabil pe spate și reductorul de turație, care, împreună cu garda la sol de 234 mm îl trec ușor peste porțiunile off-road.
Mitsubishi L200 2.2D 4×4 150 CP AT6 Instyle – 31.389 euro+TVA
Toyota Hilux 2.4D 4×4 AT6 150 CP Invincible – 33.625 euro+TVA
Dotări opționale
Sarcină utilă în progres|Sistem multimedia excelent||Comportament vag pe viraje|
Consum urban ridicat
[/mb_plusminus]
Date tehnice | Nissan Navara NP300 |
---|---|
Model | 2.3 diesel Bi Turbo Tekna |
Motor/nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.299 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 190/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 450/1.500-2.500 |
Transmisie | integrală nepermanentă |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 5.330/1.850/1.805 |
Ampatament (mm) | 3.150 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 2.263/987 |
Gardă la sol (mm) | 234 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11.2 |
Viteză maximă (km/h) | 180 |
Consum WLTP urban/extr./mixt (l/100 km) | 12,8/8,2/9,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 252 |
Preț (euro fără TVA) | 36.462 |
Comentați?