Iubit, detestat, longeviv, economic, motorul Volkswagen TDI este cel mai celebru propulsor din istoria automobilelor. Peste toate, însă, deși nu folosește scânteia, TDI este însăși ”scânteia” care a aprins cel mai mare scandal din industrie.
1976 – primul motor diesel Volkswagen
Sigur, epoca diesel a început la Volkswagen cu mult înainte ca sigla TDI să fie afișată pe posterioarele nemțoaicelor. Mai precis, cu 13 ani înainte, în 1976, odată cu primul motor cu aprindere prin comprimare din istoria companiei germane. Avea 1.500 cmc și vedea lumina zilei pe prima generație Golf, în septembrie 1976. Încă de atunci, MAC-ul (motorul cu aprindere prin comprimare) de la Volkswagen stabilea standardele: era cel mai economic propulsor care trăgea de o compactă. E adevărat, producea numai 50 CP și 80 Nm (la, rețineți, 3.000 rpm!), dar și consuma în medie 6,5 l/100 km. A, și se auzea și vibra ca un tractor U650, și accelera la fel de lent: 19 secunde până la 100 km/h.
Primul diesel din istoria VW a avut la bază motorul pe benzină de origine Audi, numit EA827, care și-a făcut debutul pe prima generație de Audi 80 (B1) în 1972, și cu care nu mai avea în comun nici alezajul și cursa, nici componentele, care au trebuit ranforsate pentru a face față forțelor mai mari, și nici pistoanele redesenate pentru a permite amestecului să descrie o mișcare de răsucire. Doar distanța dintre axele cilindrilor, de 88 mm, a rămas neschimbată. A ronțăit pe Golf Mk1 până în 1980, apoi a ieșit la pensie.
I-a luat locul în gama VW, în 1980, aspiratul de 1.6 litri și 54 CP, care suferea de aceeași problemă de tip ”tractoraș”, pentru că avea aceeași pompă mecanică de motorină cu distribuție rotativă, dar mai ales pentru că nu exista turbocompresor care să ”spargă” fluxul gazelor de eșapament. A fost un motor de cursă lungă, rezistând în producție până în 1991 fără modificări importante.
Pentru primul turbodiesel VW, apasă 2!
Comentați?