Monitorizarea GPS poate reduce costurile operaţionale cu 10-25%

Dispozitivele şi aplicaţiile de monitorizare GPS eficiente sunt proiectate pentru a răspunde unor cerinţe esenţiale, precum reducerea costurilor operaţionale, monitorizarea facilă a întregului parc auto şi a activităţii şi comportamentului şoferilor.



Sistemele de monitorizare a flotelor auto au fost iniţial create pentru simpla “urmărire” pe traseu a maşinilor aferente unui parc auto, în special a celor destinate transportului de marfă. Primele dispozitive nu erau, totuşi, suficient de receptive şi performante pentru a furniza informaţii importante legate de coordonarea şi managementul activităţilor unei flote de la distanţă. Astfel, provocări precum mentenanţa, costurile ridicate cu diferite taxe sau amenzi, consumul de combustibil şi reparaţiile rămâneau fără soluţii viabile. Odată cu evoluţia tehnologică în zona de mobile, aşteptările managerilor de flote au devenit din ce în ce mai specifice, creându-se, astfel, contextul pentru apariţia dispozitivelor şi aplicaţiilor performante, capabile să se adapteze, din mers, cerinţelor utilizatorilor.

În acest context, studiu de piaţă “Impactul soluţiilor de monitorizare GPS asupra industriilor româneşti în 2016”, realizat de SafeFleet, evidenţiază nivelul de performanţă generat de utilizarea sistemelor de monitorizare GPS, modul în care managerii de flotă se raportează la ele şi cum trebuie să reflecte aceste sisteme dinamica schimbărilor şi aşteptărilor din diferite industrii.

La sondaj au participat aproximativ 300 de respondenţi – persoane reprezentative ale companiilor care utilizează platforme de monitorizare GPS – din domenii variate, printre care Transport&Logistică (39% dintre respondenţi), Construcţii (11,97%), Distribuţie (10,56%) şi Agricultură (5,63%).

telematicaPotrivit studiului, rata de utilizare a unor astfel de sisteme este ridicată, 76,41% dintre persoanele chestionate au confirmat utilizarea unei soluţii de monitorizare GPS în cadrul companiei din care fac parte, demostrând interesul major de care se bucură, şi în România, aceste sisteme de management al flotelor auto.

Pe de altă parte, studiul relevă că majoritatea respondenţilor care nu utilizează soluţii de monitorizare nu deţin informaţii complete asupra eficienţei acestora sau a costurilor implicate în achiziţionarea lor. În timp ce 55,38% dintre cei chestionaţi consideră că nu le sunt folositoare, iar 23,08%, că presupun costuri mari, reprezentanţii SafeFleet arată că investiţia iniţială presupune doar costuri medii, recuperarea acesteia se poate face în doar câteva luni, maxim un an şi că sistemele de monitorizare GPS sunt soluţii uşor de implementat de către orecie companie care deţine un parc auto.

Apetitul pentru investiţii

Potrivit specialiştilor SafeFleet, piaţa românească a sistemelor de monitorizare a flotelor auto prin GPS dispune de un potenţial de creştere ca urmare a dezvoltării unor domenii precum transportul, logistica, distribuţia sau agricultura.

Conform sondajului, 10% din respondenţi şi-au declarat apetitul de a investi în soluţii de monitorizare în perioada următoarea perioadă. Cu toate acestea, 60% dintre cei chestionaţi s-au declarat indecişi în ceea ce priveşte cumpărarea unei platforme de monitorizare şi doar 10% au confirmat interesul într-o astfel de achiziţie.

De altfel, monitorizarea GPS este o abordare relativ nouă în România, abia în ultimii 3 ani remarcându-se, în mod evident, un interes crescând cu privire la acest domeniu şi, mai ales, la impactul pe care îl poate avea asupra business-urilor locale şi naţionale.

Se explică, astfel, de ce mare parte din respondenţi au o vechime, în utilizarea SafeFleet, de maxim 3 ani (34,10% – între 1 şi 3 ani, 12,26% – între 6-12 luni, 22,61% – mai puţin de 6 luni), semnalând potenţialul de dezvoltare pe care îl au aceste soluţii de monitorizare GPS pe segmentul sistemelor performante.

Studiul a confirmat şi faptul că, în condiţiile unei organizări eficiente, recuperarea investiţiei (ROI) în sistemul de management al flotelor se realizează în mod natural în doar câteva luni – maxim un an de la achiziţie. Astfel, peste 78% dintre participanşii la sondaj au confirmat obţinerea unui ROI pozitiv în mai puţin de 6 luni.

Evaluarea platformelor instalate

Specialiştii SafeFleet spun că, pentru apariţia şi dezvoltarea sistemelor de monitorizare GPS în România, pot fi considerate ca praguri de referinţă două momente: 2007 – anul intrării în UE, care a permis generarea unui flux accelerat de mărfuri către şi dinspre Europa; 2008 – anul declanşării crizei economice mondiale, când în business-urile naţionale au început să se gândească inclusiv în termeni de eficientizare a costurilor.

Ca atare, rezultatele sondajului relevă faptul că platformele de monitorizare sunt utilizate în special pe arii naţionale şi internaţionale, 41% şi, respectiv, 37%.

În ceea ce priveşte evaluarea platformelor de monitorizare, nota medie a respondenţilor a fost de 8, pentru o scală de la 1 la 10. Acest rezultat demonstrează că, exigenţele utilizatorilor, în paralel cu evoluţiile tehnologiilor mobile, sunt şi ele într-o continuă dinamică, determinând nevoia rapidă de actualizare a acestor sisteme.

În România, sistemele de monitorizare GPS sunt alipite unei pieţe dinamice, sensibile la schimbările de context economic din plan naţional şi european. Vom mai putea vorbi, pentru o perioadă, despre o piaţă fragmentată, cu foarte mulţi jucători mici, şi doar câteva companii puternice, capabile să ofere soluţii de monitorizare GPS performante. În mai puţin de doi ani preconizez, însă, că peisajul concurenţial se va schimba semnificativ iar pe piaţa sistemelor de monitorizare a flotelor auto vor rămâne doar cei care vor fi în continuare capabili să răspundă aşteptărilor clienţilor”, subliniază Claudiu Suma, CEO şi cofon¬dator al SafeFleet ETA Automatizări Industriale.

Impactul asupra costurilor

Principalele funcţionalităţi utilizate sunt monitorizarea flotei (89,53%), rutare trasee (45,35%) şi comportamentul şoferilor (41,86%). Acest rezultat arată că în procesul de achiziţionare a unor sisteme monitorizare GPS, un manager de flotă este preocupat cu precădere de funcţionalitatea acestuia din perspectiva monitorizării flotei şi de eficienţa reflectată în costurile de combustibil. De cele mai multe ori acestea sunt criteriile definitorii pentru finalizarea unei achiziţii.

De altfel, sondajul mai indică şi faptul că principalul beneficiu perceput de respondenţi este de monitorizare facilă a întregii flote auto (48,84%). Această concluzie relevă faptul că aşteptările utilizatorilor s-au modificat semnificativ în timp.Primele dispozitive apărute pe piaţa din România, ca răspuns la o necesitate tot mai mare de monitorizare manifestată de managerii de flote auto, au fost câteva soft-uri ieftine axate pe un sistem de tipul „track and trace”.

În prezent, dispozitivele şi aplicaţiile telematice (de monitorizare GPS) eficiente sunt proiectate pentru a răspunde unor cerinţe esenţiale, precum reducerea costurilor operaţionale, monitorizarea facilă a întregului parc auto şi a activităţii şi comportamentului şoferilor.

Ca atare, 32,56% din respondenţi au remarcat o scădere a costurilor cuprinsă între 10% – 25%. În acest context, specialiştii SafeFleet subliniază că, prin utilizarea unor sisteme de monitorizare GPS performante, costurile operaţionale de management al flotei pot fi reduse substanţial prin eficientizarea consumului de combustibil, evitarea drumurilor suplimentare (prin comunicarea cu şoferul, rutarea traseelor, etc) şi evitarea plăţilor adiacente (amenzi, taxe, etc). Tutuşi ei atrag atenţia că reducerea semnificativă a costurilor operaţionale se realizează doar în condiţiile utilizării efcientă a acestor sisteme şi a unei bune organizări.

Pe lista beneficiilor rezultate din utilizarea sistemelor de monitorizare GPS respondenţii acestui studiu au clasat pe primele locuri economisirea combustibilului (61,27%), creşterea productivităţii (36,99%) şi reducerii timpului realizat de un şofer pe zi (32,37%).

Astfel, cu ajutorul sistemelor de monitorizare GPS, managerii de flote au posibilitatea să urmărească, în orice moment, în ce zonă geografică se află maşinile sale, cu ce viteză sunt conduse şi dacă modul în care sunt conduse acestea generează uzuri suplimentare sau consum mărit de combustibil. De altfel, acest ultim aspect, cheltuielile cu carburanţii, reprezintă o problemă reală a managerilor de flote, iar, din perspectiva mentenanţei, peste 80% dintre aceştia au indicat consumul de combustibil ca reprezentând cel mai costisitor element.

Concluzii principale

  • Aşteptările majore ale managerilor de flote cu privire la sistemele de monitorizare GPS se referă cu precădere la eficienţa monitorizării flotelor (87%) şi reducerea costurilor de combustibil (49%);
  • Obţinerea unui ROI pozitiv în urma achiziţionării unui sistem de monitorizare GPS se face, de cele mai multe ori, în mai puţin de 6 luni (78%);
  • Sistemele de monitorizare a flotei sunt utilizate în special pe rute naţionale şi internaţionale (41%, respectiv 37%);
  • Aceste sisteme sunt folosite în domenii diverse: transport & logistică,
    distribuţie, bănci, agricultură, etc;
  • Sistemele de monitorizare GPS – de tipul SafeFleet – răspund foarte bine aşteptărilor clienţilor cu privire la monitorizarea facilă a întregii flote (48%), reducerea costurilor operaţionale (21%) şi monitorizarea activităţilor şi comportamentului la volan a şoferilor (20%).

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2016)

Adaugati comentariu