Modificările programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus în 2021

Prima de casare acordată în Programul Rabla Clasic 2021 creşte de la 6.500 de lei de la 7.500 de lei, iar bugetul pentru Programul Rabla Plus 2021 se va dubla în acest an, până la 400 de milioane de lei, ceea ce va permite achiziţionarea a 6.600 de maşini full electrice şi aproximativ 5.000 de maşini hibride plug-in.
Programul de casare a autovehiculelor uzate

Programele Rabla Clasic şi Rabla Plus sunt pregătite de lansare. Bugetul Rabla Clasic 2021 va creşte cu 10% faţă de anul trecut, de la 405 milioane de lei la 440 milioane de lei. În ceea ce priveşte ediţia din acest an a Programului „Rabla Plus”, bugetul alocat va fi de 400 de milioane de lei, dublu faţă de suma din anul 2020, şi va permite achiziţionarea a 6.600 de maşini full electrice şi aproximativ 5.000 de maşini hibride plug-in.

„Vom avea finanţare consistentă pentru schimbarea parcului auto, pentru că asta înseamnă practic Rabla şi Rabla Plus. Rabla Clasic înseamnă înlocuirea maşinilor vechi, Rabla Plus înseamnă o altă dimensiune, înseamnă circulaţie pe drumurile publice cu mijloace de transport care nu au amprentă de carbon”, a afirmat Tanczos Barna.

Totodată, Tanczos Barna a menţionat că trebuie să fie verificate acele informaţii potrivit cărora „unele maşini care sunt cumpărate prin aceste programe sunt după aceea vândute în străinătate”.

„Trebuie să vedem dacă sunt adevărate acele informaţii cum că se exportă subvenţie, cum că unele maşini care sunt cumpărate prin aceste programe sunt după aceea vândute în străinătate şi dacă există aşa ceva trebuie să contracarăm asemenea metode”, a subliniat ministrul Mediului.

Modificările din programul Rabla Clasic

Cea mai importanta modificare a programului Rabla Clasic vizează majorarea cuantumul primei de casare cu 1.000 de lei, al ecobonusului pentru tehnologia hibridă cu 500 de lei şi cel al ecobonusului acordat pentru tehnologia GNC/GPL/emisii sub 96 g CO2/km cu 500 de lei. Astfel, prima de casare va avea o valoarea de 7.500 de lei, iar ecobonusurile de 3.000 de lei, respectiv 1.500 de lei. Potrivit ministrului Mediului, Tanczos Barna, în cadrul acestui program, o persoană poate primi cumulat cu cele două ecobonusuri maximum 2.250 de euro.

Conform proiectului pentru modificarea Ghidului de Finanţare au fost modificate şi prevederile referitoare la transmiterea documentaţiilor de către producătorii care doresc validarea şi de către persoanele juridice care doresc acceptarea în Program, pentru a facilita introducerea mecanismului de înscriere prin intermediul aplicaţiilor/modulelor informatice, după ce aceastea vor fi realizate.

Totodată, au fost eliminate sintagmele „în original”, „în copie legalizată” sau „scanat în original”, având în vedere că documentaţiile sunt transmise de către producători şi de către persoanele juridice prinmediul on-line, situaţie ce exclude posibilitatea verificării caracterului original al documentelor.

A fost introdusă posibilitatea acceptării formei denumite „furnizare informaţii” a certificatului constatator pe care producătorii şi persoanele juridice îl transmit la AFM.
Pe de altă parte, au fost modificate sau introduse definiţii, articole şi au fost înlocuite integral modelele notelor deînscriere, pentru a oferi posibilitatea persoanelor fizice sau juridice, care nu doresc achiziţionarea unui autovehicul nou, de a preda un autovehicul uzat în favoarea unor persoane care doresc participarea în program, prezentând la producătorul validat documentele necesare.

Au mai fost modificate prevederi şi inserate altele noi prin care, pe de-o parte, a fost introdusă noţiunea de buget total al Programului, valabil pentru toată perioada de dsfăşurare a acestuia, respectiv 2020 – 2024, iar, pe de altă parte, care permit aprobarea dosarelor depuse de persoanele juridice şi înscrierea la producători în mod continuu, pe toată perioada de desfăşurare a Programului, în limita bugetului alocat; în acest fel, activităţile specifice programului se vor derula cursiv, fără a mai fi condiţionate de sfârşitul anului calendaristic, sau lipsa aprobării bugetului Fondului pentru mediu în anul următor.

Tot pentru programul Rabla Clasic au fost modificate prevederi care, deşi reglementau condiţii aplicabile pentru toată perioada de desfăşurare a Programului, conţineau informaţii care se refereau doar la anul 2020 şi au fost adaptate prevederi care să permită complementaritatea finanţării acordate prin Rabla Clasic cu programele finanţate prin Fondurile de coeziune.

În plus, ca urmare a solicitării Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului, lista colectorilor nu se mai publică doar pe pagina de internet a ANPM, ci şi a agenţiilor teritoriale pentru protecţia mediului.

Modificările Programului Rabla Plus

Comparativ cu modificările aduse programului Rabla clasic, în acest caz sunt mai puţine şi nu vizează cuantumul eco-tichetelor, a cără valoare ramâne de 20.000 de lei pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 50g/km în regim WLTP şi de 45.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice.

Astfel, şi pentru programul Rabla Plus au fost modificate prevederi referitoare la transmiterea documentaţiilor de către producătorii care doresc validarea şi de către persoanele juridice care doresc acceptarea în Program, pentru a facilita introducerea mecanismului de înscriere prin intermediul aplicaţiilor/modulelor informatice, după ce aceastea vor fi realizate.

Au fost eliminate sintagmele „în original”, „în copie legalizată” sau „scanat în original”, având în vedere că documentaţiile sunt transmise de către producători şi de către persoanele juridice prin mediul on-line, situaţie ce exclude posibilitatea verificării caracterului original al documentelor.

A fost introdusă posibilitatea acceptării formei denumite „furnizare informaţii” a certificatului constatator pe care producătorii şi persoanele juridice îl transmit la AFM.

Au fost modificate prevederi şi inserate altele noi prin care, pe de-o parte, a fost introdusă noţiunea de buget total al Programului, valabil pentru toată perioada de dsfăşurare a acestuia, respectiv 2020 – 2024, iar, pe de altă parte, care permit aprobarea dosarelor depuse de persoanele juridice şi înscrierea la producători în mod continuu, pe toată perioada de desfăşurare a programului, în limita bugetului alocat; în acest fel, activităţile specifice programului se vor derula cursiv, fără a mai fi condiţionate de sfârşitul anului calendaristic, sau lipsa aprobării bugetului Fondului pentru mediu în anul următor.

Totodată, au fost adaptate prevederi care să permită complementaritatea finanţării acordate prin Programul Rabla Plus cu programele finanţate prin Fondurile de coeziune.

Reamintim că o companie poate beneficia de ecotichet dacă îndeplineşte în mod cumulativ următoarele condiţii:
– a obţinut din partea Autorităţii aprobarea dosarului de acceptare;
– s-a înscris la un producător validat în vederea achiziţionării unui autovehicul nou pur electric sau autovehicul nou electric hibrid, perfectând contractul de finanţare şi obţinând nota de înscriere;
– a achiziţionat autovehiculul nou pur electric sau autovehiculul nou electric hibrid de la producătorul validat cu care a perfectat contractul de finanţare şi a eliberat nota de înscriere.

Potrivit Ghidului de finanţare din 2020, a fost interzisă persoanelor juridice înstrăinarea autovehiculelor nou-achiziţionate în cadrul programului Rabla Plus pe o perioadă de 1 an de zile de la data achiziţiei şi în situaţia în care autovehiculele sunt cumpărate în sistem leasing, iar înmatricularea permanentă pe numele beneficiarului a intervenit înainte de împlinirea termenului de un an.

Peste 5.700 de vehicule în 5 ani de Rabla Plus

Datele publicate de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) arată că de la lansarea Programului Rabla Plus, în 2016, numărul vehiculelor verzi achiziţionate a însumat 5.705 unităţi, dintre care 4.669 pur electrice şi 1.036 hibride plug-in.

Cele mai multe maşini ecologice au fost cumpărate anul trecut, în anul pandemiei, achiziţiile de vehicule ”verzi” totalizând 2.772 de unităţi, cu 80% mai multe decât în anul precedent. Potrivit datelor AFM, în 2020, au fost achiziţionate 2.181 de maşini pur electrice, în creştere cu 66,5% faţă de 2019, şi 591 de hibride plug-in, cu aproape 160% (o dată şi jumătate) mai multe decât în anul precedent.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, aprilie 2021)

 

CITEȘTE ȘI:

Bugetul Programului Rabla Plus pentru persoane fizice, suplimentat cu 40 de milioane de lei

Bosch a demarat înscrierile pentru noul an școlar în sistemul de învăţământ dual

 

Adaugati comentariu