mituri piese - floteauto 0
Home Piaţa auto Industrie auto Mituri: piese originale vs. calitate echivalentă vs. aftermarket

Mituri: piese originale vs. calitate echivalentă vs. aftermarket

Unul dintre punctele sensibile ale întreținerii mașinilor ține și de preconcepțiile legate de diferențele dintre piesele de origine și cele aftermarket. Mulți sunt ferm convinși că piesele fără ștanța mărcii auto sunt contrafăcute, ceea ce e o greșeală, pe care o vom lămuri în continuare.

mituri piese - floteauto 0Sunt nenumărate discuții, dezbateri și controverse legate de piesele originale și cele aftermarket, dar care, de obicei, se rezumă la o concepție superficială: piesele neștanțate cu logo-ul producătorului vehiculului nu sunt indicate. În plus, mulți nu înțeleg ce înseamnă indicativele uzuale OE, OEM și AM.

OE: Original Equipment (Genuine)
Este piesa originală folosită de producătorul auto când mașina a ieșid din uzină. Această piesă poate fi fabricată, sub
contract, de un furnizor (cum ar fi Bosch, Hella, Mann-Filter, Valeo sau orice alt producător de piese auto), care produce piesa special și exclusiv pentru modelul mașinii respective. Piesele originale vin, de obicei, ambalate de către producătorul auto (Mercedes-Benz, Audi, etc) direct de la furnizorul contractat (Bosch, Mann-Filter, Hella).

OEM: Original Equipment Manufacturer
Este denumirea dată de producătorul piesei auto care a fost montată de origine pe un vehicul. Acesta are dreptul de a produce aceeași piesă originală, ambalată în ambalajul propriu și ștanțată cu logo-ul său (Bosch, Mann-Filter, Hella, Valeo, etc). Aici apar cele mai multe controverse, deoarece toți știu marca vehiculului deținut, dar nimeni nu știe care este, de fapt, producătorul anumitor componente (casetă de direcție, sistem de frânare, etc). În general, producătorii de piese auto nu beneficiază de marketing agresiv precum producătorii auto.

AM: Aftermarket
Este orice piesă care nu poartă logo-ul constructorului auto. Toate aceste piese sunt, însă, omologate de organismele internaționale pentru a fi comercializate și oferă un nivel de siguranță ridicat. În funcție de prețul și notorietatea producătorului piesei, calitatea poate diferi, dar marja nu este concludentă în ceea ce privește siguranța autovehiculului și a ocupanților acestora, ci mai degrabă în ceea ce privește numărul de kilometri în care piesa se încadrează în parametrii de funcționare impuși.

5 mituri despre OE, OEM și AM

1. Toate piesele care nu sunt originale sunt contrafăcute

Nimic mai fals. Piesele de calitate echivalentă (Aftermarket) sunt certificate de autorităţile abilitate. Ele se potrivesc în momentul în care sunt instalate, sunt identice din punct de vedere al caracteristicilor și standardelor cu cele originale şi au acelaşi nivel de calitate. Singura diferență este că nu sunt asamblate pe maşini în procesul inițial de producţie.

2. Piesele originale sunt doar cele care poartă însemnele producătorului auto

mituri piese - floteauto 1Nu este obligatoriu. Este o practică uzuală pentru constructorii auto să apeleze la producătorii independenţi de piese pentru procesul de fabricaţie a unei maşini. Peste 75% din valoarea unei mașini noi este dată de componentele produse de fabricanții independenți, ale căror piese sunt asamblate în uzina producătorului de automobile. Aceleaşi piese originale sunt comercializate şi în rețelele de dealeri ale producătorilor de maşini, dar şi ale reparatorilor şi distribuitorilor independenţi. Comisia Europeană le numeşte ”produse de origine”, iar CLEPA (Asociaţia Europeană a Producătorilor de Piese de Schimb) îi numeşte pe producătorii acestora OEM (Original Equipment Manufacturer) şi OES (Original Equipment Supplier), distincţie pe care cea mai mare parte a consumatorilor nu o cunoaște.

3. Piesele originale se găsesc doar la reţelele de dealeri ale producătorilor de maşini

Nicidecum. Distribuitorii de piese comercializează toate tipurile de repere: ”piese originale” (OE), ”piese de calitate echivalentă” (OEM) și ”aftermarket” (AM). Produsele originale sunt comercializate atât de către reprezentanţele oficiale ale producătorilor de maşini, cât şi de către distribuitorii independenţi. Piesele echivalente sau aftermarket respectă standardele de calitate, dar au preţuri mai avantajoase, de aceea sunt vândute atât de reprezentanțe, cât și de distribuitorii independenţi.

4. Piesele originale sunt mai bune decât cele fabricate de constructorii independenţi

mituri piese - floteauto 2Nu este o regulă. Comercianții susţin că nu există nicio diferenţă de calitate între reperele originale (OE) şi cele de calitate echivalentă (OEM). Iar acest lucru a fost demonstrat de milioane de consumatori în ultimii zeci de ani până acum. Service-ul ştie ce piese trebuie să monteze pe autovehicul. El face recomandarea și clientul plătește Clienții au dreptul să aleagă marca pieselor pe care le montează pe maşină, dacă acestea respectă normele UE. De obicei, service-ul recomandă mai multe variante, atât OE, cât și OEM sau AM, iar clientul are dreptul să aleagă în funcție de calitate și valoare.

5. Piesele contrafăcute pot fi recunoscute ușor

Nu de către oricine. Identificarea unei piese contrafăcute este foarte dificilă când se face doar observarea cu ochiul liber. Există, totuși, mici diferenţe de culoare, fonturi şi dimensiuni ale siglelor prezente pe produs. Un specialist poate observa mai ușor diferențele. În cazul în care există suspiciuni privind autenticitatea unui produs, trebuie cerute documentele de provenienţă și certificarea de conformitate a producătorului, dar și a organelor competenente (în cazul României, acest rol îl are RAR – Registrul Auto Român).

Consumatorul trebuie să știe că, în momentul în care achiziționează o piesă de schimb, el are dreptul și opțiunea reală de a alege, în funcție de buget și în condițiile legii, piese care sunt sigure. Poate alege între o piesă de origine (OE) și o piesă de calitate echivalentă (OEM). În plus, chiar și când caută piese de origine, el poate alege între piesele vândute direct de către dealeri și aceleași piese comercializate de distribuitorii independenți, la un preț mai mic decât cel oferit de dealeri.

În calitate de Asociație a Distribuitorilor Independenți, noi ne dorim să venim în sprijinul șoferilor, ajutându-i în procesul de informare dinaintea achiziționării unei piese. În acest sens, ADPAR va publica pe site-ul său (www.adpar.ro) o listă a pieselor de origine și de calitate echivalentă comercializate de distribuitorii independenți care sunt membri ADPAR. De ce să plătească mai mult consumatorul de rând, în condițiile în care o informare mult mai bună poate să-i reducă semnificativ costurile?

(Haralambie Stanciu, preşedintele asociației ADPAR)

2 Comentarii

  • citez din textul de mai sus:
    „AM: Aftermarket
    Este orice piesă care nu poartă logo-ul constructorului auto.”

    In concluzie, OEM sunt tot aftermarket 🙂

    deci sunt doua categorii:
    1. originale, cu logoul si garantia constructorului auto.
    2. aftermarket, cu marcajul propriu producatorului piesei, oricare ar fi acesta si calitatea specifica. Asta nu inseamna ca nu pot fi de calitate.

    • Logo-ul constructorului auto nu trebuie neapărat ștanțat pe piesă. Poate fi și pe ambalaj sau pe documentația aferentă. Și acestea beneficiază de garanția constructorului auto.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

producția de autoturisme
Industrie auto

Producția auto din România, în creștere cu 7,1% în trimestrul I al anului

Producția auto din România a înregistrat un nivel de 152.912 unități, în...

Chery Auto
Industrie auto

Compania chineză Chery Auto a ales Spania, în detrimentul Italiei, pentru prima sa fabrică europeană

Compania chineză Chery Auto a semnat un acord cu EV Motors din...

Carlos Tavares
Industrie auto

Acţionarii Stellantis au aprobat salariul lui Carlos Tavares, de 36,5 mil. euro

Acţionarii Stellantis au aprobat, cu 70,2% din voturi, compensaţia pentru conducerea producătorului...

volkswagen
Industrie auto

Volkswagen investește 2,5 mld. euro în China, inclusiv pentru proiectarea a 2 modele electrice

Constructorul auto german Volkswagen intenționează să-și consolideze poziția pe piața chineză, unde...