Fiat intră pe piața pick-up-urilor de talie medie pentru a-și completa oferta de vehicule comerciale. Poate transporta o tonă și are o transmisie sofisticată.
Text: Danilo Senna/Adaptare: Tudor Șerban/Foto: tuttoTrasporti
Gamei de vehicule comerciale Fiat Professional, cu excepția versiunii platformă de la Doblo, îi lipsește un pick-up real care a fost introdus acum: se numește Fullback. Pentru o intrare în forță pe piața vehiculelor cu sarcină utilă de o tonă, FCA a ales un partener de renume în acest segment: Mitsubishi: Fullback este, în esență, un L200 personalizat astfel încât să devină un Fiat adevărat. Alegerea unei alianțe i-a permis să debuteze într-un domeniu pe care nu-l stăpânea, cu un cost rezonabil, adăugând un produs recunoscut de piață și cu avantajele unei rețele de vânzări și asistență tehnică în toată Europa. Având în vedere prezența unu produs similar, ne gândim imediat că diferența va fi dată de preț: Fullback va fi disponibil de la 27.500 de euro (fără TVA), o sumă desutl de mare, dar în versiunea 4WD și modelul cu dublă cabină. Vărul japonez va fi cu 1000 de euro mai ieftin, dar cu dotări mai puține. Dacă se vor adăuga acestea se va ajunge la un preț asemănător. Dar Fullback va fi disponibil și într-o versiune mai “săracă” (tracțiune 2WD) și benă lungă care va veni mai târziu pe piață, pentru a definitiva deciziile. Absența unei omologări ca autoturism (M1), i-a permis acestuia să nu treacă la Euro 6, dar acest lucru se va întâmpla în curând. Pe de altă parte, acesta este doar un segment de piață la nivel european, care reprezintă doar 6% din vehiculele comerciale. Deci, de ce atât de mult efort pentru a se ajunge la ea? Pentru un consistent procentaj de 70% din piețele din Africa și Orientul Mijlociu: acolo este rolul cel mai important. Trecem de la afaceri la partea tehnică, una clasică pentru un pick-up: șasiu separat și caroserie portantă montată. Suspensiile sunt independente pe față, cu brațe duble (triunghiuri suprapuse) și osie rigidă cu arcuri foi pe puntea spate. O construcție solidă ce-i permite lui Fullback o sarcină utilă de aproximativ 1000 de kilograme, dar totuși destul de confortabilă la drum, atâta timp cât o comparăm cu vehiculele de transport marfă. Motorizarea este cu patru cilindri, cu o cilindree generoasă de 2,4 litri Mitsubishi, ce contribuie la un echilibru excelent între performanță, masă și emisii. Mulțumită materialelor ușoare din care este construit, alături de vehicul, masa proprie reușește să se mențină mult sub 2 tone, fiind inferioară altor modele similare din segment care depășesc acest barem.
Tracțiune integrală inteligentă
Transmisia este una dintre cele mai sofisticate din segment care, în general, nu pot rula cu transmisia integrală permanent, dar la Fullback da mulțumită unui diferențial central Torsen. Este disponibil exclusiv pe versiunea LX (celalată fiind SX) și crește mult siguranța atunci când mașina nu este încărcată și este umed pe jos. Mai mult decât atât, Fullback este bine dotat pentru toate versiunile. Pe lângă ESP-ul standard mai vine dotat și cu șapte airbag-uri, avertizor de menținere a benzii de circulație și sistem de stabilizare a remorcii, acesta fiind foarte util având în vedere că poate tracta până la 3000 de kilograme. Pe stradă, mezinul Fiat își demonstrează înălțimea, peste medie din punct de vedere geometri, mai ales în vedere nivelul scaunului; șoferul ajunge mult peste nivelul ramei inferioare a geamurilor; instalat pe postul de conducere, volanul se poate ajusta pe înălțime, ușor, și șoferul are priză bună la el. Confortul și calitatea materialelor nu dezamăgesc, dar sunetul motorului nu pare chiar adecvat. Cutia de viteze manuală este bună, ușor de manevrat, iar cei care nu vor să “mestece în cutie” pot alege o transmisie automată cu padele de schimbare la volan, doar că aceasta nu schimbă tocmai fulminant.
Plăcerea vine după asfalt
Când situația devine mai dificilă, Fullback își dovedește abilitățile. Direcția de off-road, destul de robustă, oferă un feed-back bun, de încredere. Cursa suspensiei și garda la sol (peste 20 cm) dau încredere că se poate avânta destul de puternic fără teama de a lovi mașina pe dedesubt. Odată ajuns în locuri dificile, se poate trece la blocarea diferențialului central (poziția HLc a selectorului) și a reductorului (LLc), după care mașina se cațără, chiar și cu accelerația abia apăsată; există, de fapt, o mare întârziere sub 1500 rpm, când turbina nu a intrat în funcțiune, fapt mai evident în treptele superioare și la deal. Dimensiunile mari (5m 30cm lungime) nu sunt un impediment major datorită ampatamentului mic. Unghiurile de trecere sunt destul de mari: 30 de grade în față, reduse la 22 pentru spate, mai rămân 24 pentru unghiul de rampă (central) și suportă o înclinație laterală de 45 de grade! Pe scurt sunt cifre care denotă o mașină off-road pură și dură, mai ales cu “încălțămintea” adecvată. Fullback-ul nostru de test era dotat cu jante strălucitore pe 17” și pneuri de 245/65, care se descurcă mult mai bine pe asfalt datorită profilului acestora. Frânele sunt cu discuri de 295 mm față și tambure de același diametru pe spate. Înainte de a vă plânge, ar trebui să știți că majoritatea pick-up-urilor vin cu aceași soluție și în situații normale (cu bena plină și un picior mai greu) primele elemente care încep să obosească sunt discurile. Dar, în condiții normale nu are nicio problemă la frânare. Deci, și din acest punct de vedere, Fullback trece probele.
Dedicat pentru flotele ce folosesc FIat
Fullback a fost bine primit în țările vestice, mai ales de către cei care aveau deja o flotă de autovehicule (turisme și utilitare) bazate pe marca Fiat. După cum se știe, este mai ușor de gestionat o flotă mono-marcă decât una compusă din felurite mărci și modele. Tocmai de aceea, prezența noului Fullback pe piață vine în ajutorul întreprinzătorilor care au nevoie de o gamă mai largă de vehicule utilitare, de la distribuție urbană (cum ar fi Doblo) și până la vehicule mari (Ducato). Fullback vine să umple exact segΩmentulå unde Fiat era descoperit: acela al utilitarelor tot-teren. Astfel, cei care au nevoie de o mașină care să poată ajunge și în zone greu accesibile, nu mai trebuie să apeleze la alți producători ci pot folosi chiar un vehicul din gama Fiat, dar cu încrederea că, în spatele siglei italienești, stă una dintre cele mai importante camionete de teren din lume, Mitsubishi L-200.
Cum merge:
În oraș: în ciuda lungimii mari, datorită ampatamentului scurt se descurcă foarte bine prin oraș, singura problemă fiind partea din spate a benei, care poate agăța în spațiile strâmte. Suspensiile sunt confortabile.
Pe șosea: suspensia este destul de confortabilă pentru locurile din față, dar nu la fel de bună pentru cele din spate. Puntea spate este pe arcuri lamelare, ceea ce afectează puțin confortul la drumuri lungi, dacă sunt denivelate.
Pe autostradă: desigur nici Fullback nu este proiectat ca o mașină de autostradă. Din acest motiv, apreciem montarea treptei a 6-a pentru scăderea consumului, dar timpii de repriză de la 100 la 130 km/h sunt destul de mari.
PLUSURI
Este foarte bine că mai există încă un concurent pe piața utilitarelor tot-teren. Acesta se va duela de la egal la egal cu cei mai redutabili de pe piață dar are un avantaj aparte: toate firmele care au nevoie de o flotă compusă din mai multe categorii de utilitare ușoare, sau până în 5 tone, vor putea alege o singură marcă, fiind avantajate la capitolul logisticii și pieselor de schimb. Singurul constructor care se mai poate lăuda cu o gamă aproape la fel de largă de utilitare similară este alianța Renault-Nissan, dar care totuși nu poate furniza decât din ambele mărci pentru a ajunge la această paletă. Dar totuși nu au utilitară mică.
MINUSURI
Lipsa de experiență a celor de la Fiat în domeniul pickup-urilor este compensată de Mitsubishi, care nu doar că are experiență dar are și prestigiu. Din acest motiv, este lesne de înțeles că mulți se vor întreba, pe bună dreptate, de ce și-ar cumpăra un Mitsubishi cu siglă de Fiat. Tot ca minus al mașinii este și lipsa motoarelor Euro 6, care este promisă abia de anul viitor. Un alt dezavantaj, la fel ca și în cazul lui L-200 este consumul de carburant mai ridicat decât al concurenței de pe piață. La fel ca și în cazul geamănului japonez, are o problemă legată de lățimea între pasajele roților fapt care împiedică încărcarea unui europalet pe latura lungă.
ÎN ROMÂNIA:
Fiat Fullback va avea un preț de pornire de 25.920 euro inclusiv TVA în versiunea double cab 4×2 de 154 CP. O variantă foarte interesantă este Fullback 4×4 de 180 CP transmisie manuală, la 30.240 cu TVA.
FIȘĂ TEHNICĂ
Dimensiuni | |
Lxlxh (m) | 5,29×1,78×1,78 |
Ampatament (m) | 3,00 |
Ecartament față/spate | 1,52 x 1,51 |
Număr de uși | 4 |
Nr. Locuri | 5 |
Masă proprie/maximă | 1875/2910 |
Sarcină remorcabilă | 3000/750 |
Dimensiuni benă Lxlxh (cm) | 152x147x47,5 |
Rezervor (litri) | 75 |
Anvelope de serie | 245/70 R16 |
Număr locuri | 5 |
Grup motopropulsor | |
Tip motor/nr. cil/disp. | TD/L4/față |
Cilindree | 2442 |
P. Max/rpm (CP) | 181/3500 |
Cuplu max/rpm (Nm) | 430/2500 |
Cutie de viteze (tip, nr. rap) | Auto, 5 |
Tracțiune | 4×4 + reductor |
Performanțe și consum | |
Demaraj 0 – 100 km/h | n.c. |
Viteză maximă (km/h) | 177 |
Consum urban/extra urban/mixt | 8,5/6,5/7,2 |
Emisii CO2 | 189 |
COSTURI DE EXPLOATARE:
Consum mediu | 7.2 |
RCA/an | 1800 |
Rovignetă | 428 |
Casco | 4050 |
Întreținere 60.000 km/3 ani | 3855 |
Cost final/km. (RON/km) | 0,634 |
Comentați?