Iveco Stralis. The Mask

Stralis a fost reînnoit după o filosofie întreagă. În conformitate cu noua „mască”, port-drapelul mărcii Iveco s-a schimbat aparent puțin, dar de fapt substanțial. Iată cum.



Odată cu trecerea la etapa C a normelor Euro 6, cele mai riguroase în controlul emisiilor, toți producătorii au trebuit să-și revizuiască motoarele. Unii au mers un pic mai departe cu respectarea acestora, cum ar fi Iveco, actualizându-se în mai multe detalii. Bine, nu avem parte de o nouă cabină cupă cum s-au așteptat mulți. Nu este nici măcar un face-lift major, cu toate că ar fi fost bine. Dar, cu toate acestea, în conformitate cu “masca neagră” – existentă exclusiv pe varianta XP – și însemnele de pe portiere, Stralis s-a schimbat foarte mult. Începând chiar cu transmisia Hi Tronix.

Strategii originale 

S-a făcut o revizuire generală a motoarelor de 11 și 13 litri, s-a crescut raportul de compresie și s-au redus frecările interne (în special între bielă și piston) adăugându-se un sistem start-stop după câteva minute de mers la ralanti (asemeni celui de pe Cursor 9). La acestea se mai adaugă, în pachetul XP, eXtra-Prerformance, care constă într-o serie de optimizări suplimentare: alternator inteligent care încarcă doar când este nevoie, compresor de aer decuplabil cu un sistem de ambreiaje și servodirecție variabilă. Există, de asemenea, o serie de facilități cu care XP este dotat standard, cum ar fi transmisia automată, evaluatorul IVECONNECT ce analizează stilul de conducere, anvelopele Michelin Energy X-line (toate pe 70), monitorizarea costurilor de întreținere și garanție extinsă pe 4 ani. Trebuie evidențiată culoarea negru-mat pe partea din față, care este conectată la fereastra laterală, evidențiată de o margine și detalii în albastru-electric.

Parțial, cu recirculare

În gama Iveco Stralis XP se remarcă două din cele mai interesante, nu doar din punctul de vedere al performanțelor, versiunile 480 și 570 CP, echipate cu așa-numitul sistem Smart-EGR. Iveco s-a asigurat că sistemul lor de Hi-SCR este mai mult decât suficientă pentru a îndeplini noua normă Euro 6, astfel încât a fost menținută pe toate celelalte modele. Cu toate acestea, faptul că recirculă chiar și parțial, comparativ cu versiunile mai potente respectiv Cursor 11 și 13 aduce câteva avantaje altfel nu s-ar justifica cele aproximativ 30 de kilograme suplimentare ale mașinii. Cert este că ajută la o ardere mai rapidă și mai eficientă, care se transformă ulterior în oxizi de azot (NOx) care sunt ulterior ținuți sub control în sistemul de evacuare. Prin urmare tehnologia EGR nu servește doar performanțelor dar duce și la un consum mai mic de AdBlue.

Cei doi irezistibili

Am avut de ales ce versiune de Stralis să alegem și am sărit direct la cel mai “ciudat”. Ca versiuni de motorizare pornește de la 480 CP, deja excelent și ajunge la piesa de rezistență de 13 litri cu 510 CP și 2300 Nm. Vreți mai mult? Evident nu, pentru că toate sunt însoțite de dotările obișnuite. Încurajate de noile modificări, este mult mai rapid, dar nu chiar perfect. Abordarea este familiară stilului Iveco, deoarece în interiorul vehiculului este foarte puțin schimbat: acum ar fi fost momentul ca să rezolve unele probleme (tipul de ghidare al cablurilor), cu toate acestea vor trebui să aștepte următoarea restilizare. În schimb, noua instalație electrică introduce un ecran în premieră: cu mai puține culor, dar mult mai elegant și funcțional. Același lucru este valabil chiar și pe, momentan, nava-amiral Stralis 570. Acesta va fi “umbrit” de următorul Cursor 11 cu 6 cilindri majorați (în așteptarea unui 16 litri care este așteptat în viitor) dar care are acum avantaje precum puterea și mersul rotund. Combinat cu noile funcții ale transmisiei, de la eco-roll la cruise-control-ul adaptiv, permite o conducere mult mai confortabilă și mai relaxantă. Acest complex duce la economii incredibile: pe traseele în rampe consumă cu până la 4,5% mai puțin, conform declarațiilor oficiale Iveco. S-au promis economii de până la 8% datorită unui raport final foarte lung al transmisiei, de 2,47:1, care la 80 km/h și cu anvelope de 315/70 menține turația motorului la 1100 rpm.

Nu doar diesel

Pe lângă gama XP mai există încă o gamă Stralis: NP, de la Natural Power. Iveco anunță că cea mai bună alternativa pentru diesel este gazul, chiar și pe distanțe mari. Creșterea acestei piețe, cu două cifre în ultimii ani, a impus acest raționament. Astfel, acum, este oferit un autotractor de 400 CP, cu două “bombe” de CNG ce-i permit o autonomie de 1500 km: din acest moment autonomia unui camion cu metan devine credibilă. În plus, Stralis NP este în sfârșit oferit de serie cu o cabină mare și cu o cutie de viteze automatizată. Pentru aceasta, s-a apelat la un ZF AS Tronic, dar cu 16 trepte care sunt ușor de folosit de toată lumea, nu doar de către cei experimentați. Mai mult decât atât, noul motor a crescut cu un litru în cilindree odată cu trecerea la Euro 6, la fel ca și cel diesel, dar a crescut și cuplul la 1700 Nm (cu 400 mai mult decât înainte).

Cu aceste cifre, deja pare mai logică alegerea unui Stralis cu gaz. Este mai silențios, iar display-ul oferă acum și informații de consum. Ca orice pornire, are nevoie de câteva secunde pentru a prinde viață. Acum depinde doar de dezvoltarea distribuitorilor de gaz din nirdul Europei, fiind bine dezvoltat și în centru. Doar Estul Europei este mai în urmă (România are o singură stație oficială de CNG la Rm. Vâlcea) dar Rusia și piețele orientale compensează din plin.

iveco-stralis08

Camioanele de curse.

Cu aceeași “față” a concrat în curse și Stralis XP. În fotografie este prezentat în dreapta versiunea pentru Scuderia Ferrari. Lângă el este versiunea de curse în culorile echipei De Rooy / câștigătoare a raliului Dakar, iar în stânga este un model decorat în
culorile echipei Schwaben, pilotat de Gerd Körber în Euro Truck Race.

 

iveco-stralis02

Mai ușor, mai lung

O schimbare pentru noul Stralis, puntea spate este mai ușoară și are un raport final mai lung, de 2,47:1. Pentru aceasta, Meritor a implementat o serie de modificări care au redus pierderile prin frecare de la 3,7 la 3,2 kW. A fost revizuită suspensia, cu o bară stabilizatoare montată mai sus (se pot vedea în fotografie tampoanele față).  De asemenea, este mai ieftină cu 45 de lire sterline.

 

iveco-stralis05

Rezervor în coadă

Rezervoarele de carburant sunt de 1320 de litri pentru motorină, iar pentru cei care vor mai mult pot apela la o extensie în spatele șasiului unde mai pot adăuga 260 de litri. În acest caz, blocurile optice multifuncționale sunt dispuse pe înălțime în loc de orizontal.

 

 

 

iveco-stralis-c01

Nu doar pe baterie

Acumulatorii montați în spate nu sunt chiar o noutate, dar la Stralis schimbă întreaga schemă electrică. Denumită Hi-mux aceasta lucrează la o viteză dublă (de la 256 la 512 biti) și gestioneză separat partea din față de zona din spate și cele a cabinei de grupul motopropulsor.

 

 

 

iveco-stralis04

 

 

 

 

 

 

 

 

 

iveco-stralis-c02

Cutie personalizată

Cutia de viteze robotizată Hi-Tronix este derivată din vechiul Traxon de la ZF cu un software personalizat Iveco. Aceasta are 12 trepte și un ambreiaj cu actuator și cilindru de acționare coaxial, făcând schimbările mai line. Poate suporta cupluri de 2800 Nm iar treapta 1 are acum un raport de 16,7:1 de la 15,86:1 astfel încât pe 570 nu mai are nevoie de overdrive.

 

 

iveco-stralis01

Recirculare și nu prea

Prezente doar pe versiunile 480 și 570 XP, sistemul de recirculare funcționează în anumite condiții dar recirculă numai 8% dn gazele evacuate. Din acest motiv, fiind și răcite cu un intercooler, a fost necesară montarea unori radiatoare suplimentare la partea frontală a lui Stralis.

 

 

 

iveco-stralis06iveco-stralis07

 

 

 

 

 

iveco-stralis-b01

MOTORIZĂRI

 

Cursor 11 420 CP 1475÷1900 g/m 2000 Nm 875÷1475 g/m
460 CP 1500÷1900 g/m 2150 Nm 925÷1500 g/m
480 CP 1465÷1900 g/m 2300 Nm 970÷1465 g/m*
Cursor 13 510 CP 1560÷1900 g/m 2300 Nm 900÷1560 g/m
570 CP 1605÷1900 g/m   2500 Nm 1000÷1605 g/m*
Iveco Stralis XP
Iveco Stralis XP

Adaugati comentariu