Metropolele chineze limitează înmatriculările. Obţinerea unui număr devine mai scumpă decît maşina

În timp ce ţările europene, printre care şi România, caută soluţii pentru a sprijini achiziţia maşinilor noi, la antipozi, şapte metropole din China, sufocate de aglomeraţie şi poluare, au adoptat diverse tipuri de măsuri pentru a limita înmatriculările de autovehicule.



Rutier

Dintr-un grup de sate de pescari, în câteva decenii, Shenzhen a devenit o metropolă cu 15 de milioane de locuitori. Printre efectele acestei dezvoltări rapide, al patrulea oraş chinez are cea mai mare densitate de autovehicule din ţară. Potrivit statisticilor oficiale, pe arterele urbane din Shenzhen circulă 3.150.000 maşini, cu 1 milion mai multe decât în Shanghai sau Guangzhou.

În acest context, la finalul anului trecut, metropola a devenit al şaptelea oraş din China, care adoptă măsuri pentru a limita înmatriculările de autoturisme noi la 100.000 de vehicule pe an, inclusiv 20.000 de maşini electrice, scrie cotidianul francez de business, Les Echos.

Pentru a lupta împotriva poluării şi a congestionării traficului, alte mari oraşe din China au adoptat măsuri similare, dar fiecare în felul său. Astfel, oraşul Shijiazhuang, situat în nordul ţării, interzice deţinerea de către o familie a trei autovehicule.

Beijing_traficÎn Shanghai, numerele de înmatriculare sunt scoase la licitaţie încă din 1994, un model preluat din Singapore. Astfel, de multe ori, plăcuţa devine de multe ori mai scumpă decât maşina în sine, mai ales că administraţia locală a revizuit sistemul şi nu scoate la vânzare decât 100.000 de plăci pe an.

Începând cu luna mai 2014, municipalitatea a făcut  o favoare cumpărătorilor de maşini electrice, oferindu-le posibilitatea să liciteze 20.000 de plăcuţe de înmatriculare anual. Cum numărul lor intră în stocul de 100.000, preţul lor ajunge la 12.000 de dolari.

La Beijing, limitarea înmatriculărilor s-a făcut progresiv, autorităţile locale preferând o soluţie care să ofere şanse egale tuturor locuitorilor : loteria plăcuţelor. În 2011, au fost distribuite 240.000 de numere, în 2015 vor fi acordate 150.000 de numere, iar în 2017 s-ar putea ajunge la numai 90.000, de 10 ori mai puţin decât vînzările din 2010.

Numărul vânzărilor de plăcuţe de înmatriculare autorizate:

  1. Beijing – 150.000 prin loterie
  2. Tianjin – 100.000 (60.000 prin loterie, 40.000 prin licitaţie)
  3. Shanghai – 100.000 prin licitaţie
  4. Guizang – 24.000 prin loterie
  5. Hangzhou – 80.000 (64.000 prin loterie, 16.000 prin licitaţie)
  6. Canton – 120.000 (60.000 prin loterie, 60.000 prin licitaţie)
  7. Shenzhen – 100.000 prin loterie (din care 20.000 pentru autovehicule electrice)
  8. Shijianzhuang – o familie nu poate să-şi înmatriculeze cea de-a treia maşină.

După o creştere de 14% în 2013, consultanţii de la Euler Hermes spun că în 2014, piaţa auto chineză a înregistrat o relativă încetinire, la 10%, urmînd ca în 2015, avansul să coboare şi mai mult, la numai 8%.

Iar, în timp ce oraşele din estul ţării continuă să se confrunte cu maxime de poluare de 15-20 de ori mai mari decât standardele recomandate de OMS, piaţa tinde să se deplaseze în interiorul ţării şi în oraşele de dimensiuni medii.

 

 

Adaugati comentariu