Simplitate extremă, liniște totală, poluare zero: Mercedes-Benz eVito relaxează, deopotrivă, buzunarul companiei și viața șoferului.
Starea de bine a șoferului nu este importantă numai pentru acesta, ci, în egală măsură, și pentru compania la care lucrează: interacțiunea sa cu clienții este mai bună, iar riscul de a ”atinge” mașina în trafic este mult redus. De aceea, cel mai important lucru pe care poți să-l faci este să elimini unul câte unul factorii de stres. Dacă blocajele sunt, de multe ori, imposibil de șuntat, zgomotul, vibrațiile și lipsa de liniaritate cu care funcționează motoarele diesel sunt factori majori care afectează viața șoferului pe parcursul programului.
Mercedes-Benz eVito: autonomia reală
Mercedes-Benz eVito reprezintă oaza de liniște din vacarmul orașului: din secunda în care închizi ușa, te poți concentra pe traseul livrărilor și pe circulație, mai ales că versiunea standard nu vine nici măcar cu radio. Te sperie puțin autonomia de 150 km afișată cu bateria plină, dar îți trece după primii km, când realizezi că scade proporțional cu distanța parcursă și nu-ți creează surprize neplăcute. De fapt, bateria Li-ion de 41,4 kWh brut (cca 35 kWh net) cântărește 125 kg și asigură pe șoselele rurale abordate cumpătat, la gol, aproximativ 180 km.
În oraș cei 25 kWh/100 km pe care i-am obținut eu mi-au adus 140 km de liniște. Nemții mă asigură că, indiferent de încărcătură și de temperatura exterioară, autonomia nu scade sub 100 km. Iar ca să încarci bateria la priza de curent alternativ, ai nevoie de aproximativ 6 ore la stația de 7,4 kW (nu există opțiunea de încărcare rapidă), deci când termini programul bagi în priză și o scoți de dimineață. Sau poți s-o cuplezi la 220V aproximativ 20 de ore pentru o încărcare completă.
M-am jucat cu cele trei moduri de rulare: Comfort, care asigură maximum de putere, Eco, care scade consumul elementelor auxiliare, precum climatizarea, și Eco+, care reduce inclusiv puterea la pedală. În final, am ajuns la concluzia că modul Eco este cel mai potrivit pentru toate scenariile, pentru că în Eco+ oricum trebuie să calci pedala aproape de podea ca să ții pasul cu circulația, deci nu aduce nici plăcere la volan, nici economii substanțiale.
➡ Detalii noi despre eSprinter aici! 💡
Sigur, poți experimenta cu cele 4 trepte de recuperare a energiei, selectabile de la padelele din spatele volanului: D-, D, D+ și D++. Dacă în D- mașina rulează liber (coasting) fără a recupera energie, în D++ ajunge să frâneze destul de pronunțat la eliberarea accelerației (cu 15 kW), dar e musai să completezi cu pedala de frână, mai ales dacă ai marfă în benă și crește inerția.
➡ Configurează aici propriul Mercedes-Benz eVito 💡
Dacă în cabină spațiile de depozitare sunt uzuale, fără a excela, spațiul de marfă are un volum identic cu al versiunii diesel, chiar dacă bateriile se află sub podea. Dezavantajul este translatarea întregului compartiment în sus, cu 46 mm, deci și marginea de încărcare, și înălțimea totală au fost ridicate. Poți transporta fără probleme 923 kg, iar dacă alegi versiunea lungă primești 6,6 mc (versiunea mea, de bază, oferă 6 mc). Doar că ușile din spate nu se deschid decât la 90° standard.
Costuri
Prețul de pornire al versiunii standard este de 41.670 euro + TVA, dar prin Programul Rabla, prețul scade la 33.686 euro + TVA. Astfel, eVito ajunge să fie mai scump cu aproape 9.200 euro + TVA decât versiunea 114 CDI, de 136 CP, cu transmisie manuală. Dacă luăm în calcul un consum urban de 10 l/100 km motorină și 25 kWh/100 km curent, atunci 114 CDI cere 45 lei/100 km, iar eVito 10 lei/100 km. În plus, dacă la eVito primii 4 ani de revizii sunt incluși în prețul de bază, la 114 CDI costă minimum 2.146 lei + TVA.
Adică, dacă vrei să amortizezi complet în 4 ani diferența de preț dintre versiuni, va trebui să parcurgi peste 30.000 km anual, în regim urban, adică aproape 130 km în fiecare zi lucrătoare, sau chiar mai puțin, dacă încarci și la stațiile gratuite.
Foto: Adrian Cobzașu
![Verdict Zafira Life](https://floteauto.ro/wp-content/uploads/2019/07/Verdict-Zafira-Life-300x225.jpeg)
Dotări opționale: vopsea metalizată 954 euro+TVA, bare longitudinale plafon 313 euro+TVA, geam la peretele despărțitor 270 euro+TVA, oglinzi electrice, încălzite 185 euro+TVA, șine longitudinale în podea 200 euro+TVA, climă semi-automată 1.385 euro+TVA, cablu încărcare type 2 232 euro+TVA, sistem sunet 382 euro+TVA, jante aliaj 17 inci 992 euro+TVA[/mb_box_one]
Acces liber în zonele ”verzi”||Autonomie relativ mică|Fără încărcare rapidă
Model | Mercedes-Benz eVito |
---|---|
Motor | electric, sincron |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 114/11.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 295/343 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | aut., 1 treaptă |
L/l/h (mm) | 5.140/1.928/1.948 |
Ampatament (mm) | 3.200 |
Capacitate baterie brut/net (kWh) | 41/35 |
Masă proprie/sarcină utilă (kg) | 2.277/923 |
Anvelope | 225/55 R17 |
Volum spațiu marfă (mc) | 6 |
Accelerație 0-50/80/100 km/h (s) | nc |
Viteză maximă (km/h) | 80/100/120 |
Autonomie urb/extr/autostradă (km) | 168/153/130 |
Preț (euro fără TVA) | 41.670 |
Comentați?