Test drive Mazda MX-30

Compania niponă nu a intrat în cursa pentru baterii cât mai mari, ci oferă un crossover electric cu o autonomie WLTP moderată de 200 km și un preț accesibil: Mazda MX-30.
Mazda MX-30 floteauto.ro

În ultimii doi ani producătorii se întrec în a oferi baterii cât mai mari care să ofere autonomii cât mai lungi. Mazda nu s-a înscris în această cursă și bateria are o capacitate relativ mică, de 35,5 kWh brut, dar japonezii consideră capacitatea bateriei ca fiind „rightsizing” adică are valoarea corectă. Autonomia WLTP anunțată este de 200 km în regim mixt și 262 km în oraș.

e-Skyactiv floteauto.ro

Autonomia reală

În practică, noi am consumat 15 kWh/100 km mergând cât mai economic posibil și 19,5 kWh/100 km în regim sportiv. În 70 km am consumat 35% din baterie ceea ce înseamnă că o autonomie de 200-210 km este reală. Este relativ puțin comparativ cu ce oferă noile Peugeot e-208, Opel Corsa-e sau Renault ZOE ZE50 care au baterii mai mari, în jurul a 50 kWh. La stații de curent continuu bateria se poate încărca cu 50 kW, ceea ce înseamnă că durează cam 35-40 minute o încărcare până la 80%. În schimb, la stații de curent alternativ, MX-30 poate trage din priză maxim 6,6 kW (mai puțin decât Renault ZOE de exemplu) astfel că încărcarea durează în acest caz circa 6 ore.

 

Mazda MX-30 nu va avea altă versiune de baterie și Joachim Kunz, Senior Manager Product Development & Engineering ne-a declarat: „Și producția unei baterii înseamnă eliminare de CO2 și noi am ales dimensiunea corectă pentru a fi sustenabili și față de mediu. Autonomia pe care o oferim este mult peste media de 48 km parcurși zilnic în Europa. Vom avea în viitor o versiune cu range extender, la care un mic motor Wankel va funcționa ca generator”.

 

Bateria mai mică are și avantajele ei. Aceasta cântărește numai 310 kg, iar masa la gol a mașinii este de 1.645 kg, moderată pentru un crossover compact. Apoi, prețul este atractiv pentru un crossover compact electric, începând de la 33.490 euro pentru versiunea de bază GT.

e-Skyactiv floteauto.ro

➡ Citește aici testul cu Hyundai Kona Electric! 💡

MX-30 este construit pe platforma lui CX-30 fiind produs pe aceeași linie de fabricație cu acesta și are aproape același gabarit (aceeași lungime, lățime, ampatament, ecartamente), doar înălțimea fiind mai mare cu 15 mm datorită montării bateriei între punți care a ridicat podeaua cu 15 mm (1.555 mm față de 1.540 mm). În schimb, designul părții frontale și posterioare este complet diferit de al lui CX-30 și principala caracteristică o reprezintă ușile spate care se deschid în sens invers precum cele de la Mazda RX-8.

e-Skyactiv floteauto.ro

 

Acces facil

În plus, lipsa montantului central, ușa spate mai largă decât la BMW i3 și cele două butoane pentru reglajul electric al scaunului șoferului amplasate pe spătarul acestuia și care pot fi accesate de pasagerul din stânga spate pentru a regla unghiul spătarului și scaunul șoferului în lungime conferă un acces mai facil în spate. Acolo însă pasagerii nu au prea mult loc la genunchi deși ampatamentul e identic cu al lui CX-30 și nu există nici priză USB și nici guri de ventilație însă nu lipsește cotiera centrală. În față în schimb, sub tunelul median există o priză de 220V și 150W, o priză USB și una de 12V.

Mazda MX-30 floteauto.ro

Iar șoferul se bucură de o plajă largă de reglaj pentru volan, de 45 mm pe verticală și 70 mm pe adâncime. Consola centrală este originală și include pe lângă schimbătorul cutiei automate cu o treaptă, butonul de frână de parcare automată electrică cu funcție Auto Hold și ecranul tactil de 7 inchi al climatizării care este standard.

e-Skyactiv floteauto.ro

Acesta este plasat relativ jos, dar afișajul mare compensează poziția care nu este în câmpul vederii. În rest, regăsim ergonomia de la Mazda CX-30 cu controllerul plasat pe tunelul median și noul ecran lat al sistemului multimedia cu o diagonală de 8,8 inchi. Un al treilea display de 7 inchi apare în centrul indicatoarelor de bord.

e-Skyactiv floteauto.ro

Mazda MX-30: motorul

Motorul sincron este amplasat în față și tracțiunea este pe roțile din față. Motorul este poziționat în stânga în compartimentul motor, locul din dreapta fiind rezervat pentru motorul Wankel pe post de generator care va veni probabil în 2022. Cu 145 CP și 271 Nm, motorul oferă performanțe decente dar nu excelează. Accelerează de la 0 la 100 km/h în 9,7 secunde și viteza maximă este limitată la 140 km/h.

e-Skyactiv floteauto.ro

 

➡ Vezi aici lista completă de prețuri pentru MX-30! 💡

În schimb, Mazda MX-30 are alte calități printre care un confort la rulare superb. MX-30 amortizează foarte elegant denivelările scurte, are un ruliu moderat și oferă un confort la rulare ca la o mașină pe benzină. Și o altă surpriză plăcută: motorul sună ca unul pe benzină și te simți ca într-o mașină pe benzină.

e-Skyactiv USB 12V floteauto.ro

Nu există moduri de rulare: nici mod Sport dar nici un mod Eco care să maximizeze autonomia. În schimb, padelele solidare cu volanul și nu cu coloana volanului permit alegerea a cinci grade diferite de recuperare a energiei. Ca și la alte mașini electrice, pedala de frână nu este liniară, iar direcția cu un feedback insuficient nu insuflă o senzație prea mare de agilitate, dar MX-30 se conduce ușor și plăcut.

Verdict FloteAuto

Deși este construit pe platforma lui CX-30, Mazda MX-30 are personalitatea ei distinctă conferită nu doar de ușile speciale ci și de designul original. Se conduce ca o mașină pe benzină și oferă un confort la rulare superb având și un preț moderat. Autonomia electrică este însă redusă, MX-30 fiind potrivită doar pentru flote de oraș.
  • Design atractiv
  • Materiale eco
  • Confort foarte bun la rulare
  • Sunet motor similar al unui motor pe benzină
  • Acces facil la interior
  • Preț decent
  • Autonomie mică
  • Spațiu doar mediu în spate
DATE TEHNICE Mazda
ModelMX-30
Motorelectric
Putere maximă (CP)145
Cuplu maxim (Nm)271
Transmisiefață
Cutie de viteze1 treaptă
L/l/h (mm)4.395/1.795/1.555
Ampatament (mm)2.655
Volum portbagaj (l)366
Masă la gol (kg)1.645
Accelerație 0-100 km/h (s)9,7
Capacitate baterie brut (kWh)35,5
Viteză maximă (km/h) 140
Timp încărcare 20- 80% DC 50 kWh36 minute
Timp încărcare 20-80% AC 6,6 kWh3 ore
Consum mixt (kWh/100 km)19
Autonomie WLTP (km)200
Preț (euro fără TVA)28.142

Adaugati comentariu