Potrivit Fundației Mozilla, o organzație americană non-profit care sprijină proiecte open-sorce, toate mașinile conectate ale celor 25 de mari mărci auto colectează mai multe date decât este necesar și aproape 70% dintre ele au fost ținte ale infractorilor cibernetici, suferind spargeri și scurgeri de date în ultimii trei ani.
De exemplu, hackerii au reușit, anul trecut, să controleze de la distanță vehicule conectate Kia și chiar să le pornească motoarele de la distanță. În 2015, alți doi hackeri au putut să acceseze de la distanță un Jeep prin modulul radio încorporat și să-i controleze frânele, viteza și sunetul. Incidentul a dus la rechemarea și actualizarea software-ului pentru 1,4 milioane de vehicule.
Cel mai recent caz privește scurgerea datelor referitoare la locația și informațiile de contact a 800.000 de clienți ai grupului Volkswagen, date care au devenit accesibile gratuit într-un cloud Amazon.
Datele se refereau la vehiculele electrice fabricate de Volkswagen, Seat, Audi și Skoda și conduse în Europa și în alte părți ale lumii (inclusiv în locuri sensibile precum Israel și Ucraina). Datele, în principal din 2024, dar și mai vechi, au fost deosebit de detaliate atunci când a fost vorba de VW ID.3 și ID.4.
În Europa,țările cele mai afectate de scurgerea de date de la Volkswagen au fost: Germania – aproximativ 300.000 de unități, Norvegia – 80.000 de unități, Suedia – 68.000 de unități, Marea Britanie – 63.000 de unități, Olanda – 61.000 de unități, Franța – 53.000 de unități, Belgia – 38.000 de unități, Danemarca – 35.000 de unități, Elveția – 22.000 de unități și Austria – 20.000 de unități.
Scurgerea de date, posibilă din cauza supravegherii deficitare a Cariad, subsidiara de software a Grupului VW, a fost dezvăluită de un denunțător anonim, care a contactat revista germană Der Spiegel și Chaos Computer Club (CCC), cea mai mare organizație de hackeri din Europa.
După notificarea CCC, Cariad a rezolvat problema, dar cu toate acestea, expunerea a provocat critici și îngrijorare, atât din partea experților în securitate cibernetică, cât și a utilizatorilor obișnuiți de vehicule.
Pe măsură ce conectivitatea vehiculelor devine o normă, toate părțile interesate – inclusiv managerii de flote corporative și șoferii acestora – ar trebui să cunoască mai în amănunt în modul și locul în care sunt colectate, stocate și protejate datele despre vehicule. Și asta nu doar de dragul confidențialității șoferului (deși acest lucru este, desigur, important), ci și pentru a menține securitatea și confidențialitatea tranzacțiilor comerciale.
Importantă în acest context va fi Legea europeană privind datele (EU Data Act), care va intra în vigoare în septembrie 2025 și care va oferi proprietarilor de mașini mai mult control asupra datelor generate de vehiculele lor. Constructorii auto vor fi obligați să ofere proprietarilor acces la datele generate de vehicule, ceea ce ar trebui să facă mai ușoare și mai transparente colectarea și procesarea datelor.
CITEȘTE ȘI:
De ce să alegi un autoturism Mercedes-Benz GLC: SUV-ul perfect pentru confort și performanță
Goodyear vinde marca Dunlop către Sumitomo, pentru 701 milioane de dolari
Comentați?