Majoritatea şoferilor implicaţi în accidente au încheiat constatări amiabile

Majoritatea şoferilor implicaţi, anul trecut, în accidente rutiere (68%) au încheiat constatări amiabile pentru instrumentarea daunei, în timp ce 29% au apelat la Poliţie, arată un sondaj de opinie realizat de IRES pentru Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
constatări amiabile

Pe de altă parte, doar 10% dintre respondenți au arătat că au folosit poliţa RCA a persoanei vinovate pentru a-şi acoperi prejudiciile suferite.

”Rezultatele cercetării sociologice reconfirmă faptul că, în România, frecvenţa daunelor RCA, adică raportul dintre numărul daunelor şi cel al poliţelor RCA emise, este una extrem de ridicată. Implicit, accidentele rutiere reprezintă, în continuare, unul dintre riscurile la care românii sunt expuşi cel mai mult. Atât frecvenţa producerii accidentelor, cât şi alţi indicatori de specialitate, precum dauna medie plătită pe fiecare dosar – aflată în continuă creştere, contribuie la formarea preţului RCA. Indiferent de modul în care alegem să încheiem poliţa RCA, cu plata în rate sau integral, costul unei asigurări RCA trebuie, conform legii, să fie corelat cu despăgubirile tot mai mari acordate de către companiile de asigurări – deoarece din fondul constituit din primele de asigurare se plătesc despăgubirile”, precizează UNSAR.

Sondajul a mai relevat că aproape două treimi (64%) dintre cei chestionaţi îşi autoevaluează gradul de informare cu privire la asigurările RCA drept unul ridicat, însă mai puţin de jumătate (42%) cunosc faptul că acest tip de poliţă îi protejează şi pe membrii familiei asiguratului (dacă nu ei sunt vinovaţi de accident) sau conducătorului vehiculului vinovat, în cazul în care aceştia suferă prejudicii în urma unui accident provocat prin intermediul vehiculului acoperit de o asigurare RCA.

„E bine de ştiut şi că în România există şi funcţionează un sistem care protejează anumite categorii de asiguraţi RCA. Simplificat, un asigurat sau un potenţial asigurat care a primit, de la companii diferite, trei oferte RCA a căror primă este cu cel puţin 36% mai mare decât tariful de referinţă ASF ajustat cu coeficientul pentru clasa de bonus-malus aplicabil vehiculului pentru care se solicită asigurarea, poate beneficia de alocarea de către BAAR – Biroul Asigurătorilor Auto din România către un asigurător RCA pe teritoriul României. În acest caz, prima de asigurare va fi egală cu tariful de referinţă ASF plus 36%, ajustată cu coeficientul pentru clasa de bonus-malus aplicabilă vehiculului pentru care se solicită asigurarea”, arată UNSAR.

Potrivit asigurătorilor, pe lângă despăgubirile pentru vătămări corporale sau deces, care pot depăşi 6 milioane de euro, poliţa RCA acoperă daune materiale produse terţilor în limita a 1,2 milioane de euro. Totodată, sunt acoperite şi alte cheltuieli generate de producerea unui accident, cum ar fi: cheltuieli legate de transportul vehiculului avariat care aparţine păgubitului, cheltuieli de judecată efectuate de persoana prejudiciată etc.

„Aceste acoperiri sunt valabile atât pentru daunele generate de accidentele produse pe teritoriul României, cât şi în alte state ale Spaţiului Economic European, cu precizarea că există state din Spaţiul Economic European în care legislaţia impune obligaţia ca asigurarea RCA emisă inclusiv de asigurătorii din România să acopere daune şi peste aceste valori, în unele state chiar nelimitat”, subliniază asigurătorii.

Studiul IRES a fost realizat în ianuarie 2022 pe un eşantion de 1.178 de respondenţi, cu vârsta de peste 18 ani, care conduc un autovehicul, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) şi are o eroare maximă tolerată de +/-3,16%.

Înfiinţată în anul 1994, UNSAR reprezintă 20 de companii de profil, ce deţin o pondere de peste 80% din piaţa locală de asigurări. Din 2007, organizaţia este membru cu drepturi depline al federaţiei asigurătorilor şi reasigurătorilor europeni – Insurance Europe.

Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie – IRES activează pe piaţa de cercetare din România din 2009, fiind membru al ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research).

 

CITEȘTE ȘI:

Dacia Logan TCe 100 GPL. Carte câștigătoare

Cum se obține un atestat de vehicul istoric?

 

Adaugati comentariu