Comisia Europeană a anunţat că pregăteşte o prezentare a progreselor înregistrate de constructorii de autovehicule cu scopul de a-şi atinge viitoarele ţinte de emisii de CO2.
Cu alte cuvinte, Executivul de la Bruxelles va oferi o imagine mai clară în ceea ce priveşte investiţiile de miliardele de euro care vor fi necesare pentru îndeplinirea unor obiective mai stricte.
În cadrul unei reuniuni din data de 9 decembrie, Comisia va prezenta următoarele etape pe care le va parcurge pentru a stabili obiectivele de emisii de CO2 dincolo de 2021.
Constructorii auto au spus deja că au nevoie de mai mult timp pentru a-şi atinge ţintele. Şeful Grupului Volkswagen, Martin Winterkorn, a avertizat, la începutul lunii octombrie, că ar fi „fatală” o suprasolicitare a industriei auto cu obiective mai stricte privind emisiile de CO2 înainte de dezvoltarea unei pieţe pentru maşini electrice, maşini hibrid sau alte modele cu motorizări alternative, eficiente din punctul de vedere al combustibililor.
UE a cerut constructorilor auto care vând maşini pe piaţa europeană să reducă emisiile medii de CO2 ale vehiculelor de pasageri la 95 de grame pe kilometru până în 2021, în scădere de la aproximativ 132g/km în 2012, avertizându-i că altfel se vor confrunta cu amenzi grele.
Analiştii spun că următoarea ţintă ce va fi stabilită va fi mult mai importantă decât cele de până acum, deoarece va fi mai dificil de atins şi va accelera producţia de modele electrice, cu un impact enorm asupra producătorilor mass-market şi a furnizorilor lor.
Anul trecut, Parlamentul European a aprobat o ţintă indicativă încadrată între 68g CO2/km şi 78g CO2/km până în 2025. Analiştii se aşteaptă însă ca producătorilor auto să li se solicite atingerea obiectivului de 75g/km până în 2030, în loc de 2025.
De altfel, potrivit unui studiu realizat de Comisia Europeană în 2012, încadrarea în intervalul-ţintă 68g/km – 78g /km ar implica existenţa aproape în totalitate a unui parc auto european format din modele hibride (de genul Toyota Prius Hybrid).
Un reprezentant al BMW a declarat recent investitorilor că, „în baza ultimelor discuţii cu UE, există o şansă că următoarea ţintă a Regulamentului european privind emisiile de CO2 să fie amânată în 2030, în scopul de a oferi industriei auto un interval de timp mai realist pentru a se adapta noilor tehnologii”.
Pe de altă parte, grupul de lobby “Transport & Environment”, cu sediul la Bruxelles, consideră că nouă dată-ţintă trebuie să fie păstrată pentru 2025. „Problema determinată de întârziere este că investiţiile necesare în inovare nu vor mai fi făcute. Firmele mici, care sunt în curs să-şi dezvolte noile tehnologii, se vor trezi că investiţiile lor nu prezintă interes pentru industria auto”, a conchis unul dintre directorii grupului.
Fără doar şi poate, Comisia Europeană este pe cale să fixeze un obiectiv provocator pentru 2025 sau 2030, pentru că intenţionează să-şi pună în aplicare cu fermitate planurile de acţiune împotriva schimbărilor climatice. Din păcate, economia este încă slăbită, iar industria auto, prea puţin profitabilă pentru a putea face faţă unei asemenea schimbări drastice în ceea ce priveşte componenţa flotei auto eurpene.
Comentați?