Obținând de la Comisia Europeană realizarea calculului emisiilor de CO2 pe trei ani, dar și sprijin pentru inovație și aprovizionarea cu materii prime pentru baterii, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a reușit să schimbe poziția Bruxelles-ului. Următorul pas se referă la implementarea de soluții pentru stimularea cererii de vehicule cu „emisii zero”.
O întoarcere la realitate și un sentiment de pragmatism pentru unii, un pas înainte în direcția bună pentru alții, anunțurile făcute de Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, în această săptămână, se fac ecoul multor măsuri sugerate de ACEA și de fostul ei președinte, Luca de Meo.
Deciziile de la Bruxelles amintesc de o serie de soluții propuse în ultimul an de CEO-ul Grupului Renault. Acesta subliniase „urgența unei mai mari flexibilități în implementarea reglementărilor, așa cum este cazul în orice proces strategic”.
Astfel, relaxarea privind calculul pe trei ani al emisiilor de CO2 (2025-2027) cu privire la indicatorii CAFE a fost propusă de ACEA în toamna anului trecut. Asociația a susținut ideea unui calcul multianual, care să țină cont de incertitudinile legate de vânzările de vehicule electrice.
Și noțiunile de inovare și strategie industrială prezentate de Luca de Meo și-au găsit un răspuns favorabil din partea autorităților de la Bruxelles. De fapt, o alianță europeană dedicată vehiculelor conectate și autonome va reuni jucători cheie din sectorul auto pentru a ghida dezvoltarea vehiculelor de nouă generație și pentru a promova crearea de software partajat.
În plus, în timp ce Asia rămâne principalul furnizor mondial de baterii, provocările privind apariția unui sector viabil în Europa au rămas în prim-plan. Falimentul Northvolt din Suedia, ca și problemele din jurul ACC, au necesitat o regândire a situației. „Pentru a menține o bază de producție puternică și pentru a evita dependențele strategice, vom investi 1,8 miliarde euro pentru a crea un lanț de aprovizionare sigur și competitiv pentru materiile prime necesare pentru baterii”, a anunțat Comisia.
Într-o perioadă de apariție a vehiculelor electrice conectate în care concurența chineză are un deceniu înainte, reacția Bruxelles-ului va avea, de asemenea, scopul de a oferi consumatorilor încredere pentru a încuraja adoptarea vehiculelor electrice.
Deja, pentru a stimula cererea, producători precum Renault și Stellantis au luat inițiativa prin implementarea certificatelor de economisire a energiei (CEE). Măsura face posibilă subvenționarea achiziției (sau închirierii cel puțin 24 de luni) de vehicule electrice.
Luca de Meo spunea că „Europa ar putea să dea un semnal de pragmatism și să-și arate capacitatea de a sprijini tranziția privind obiectivul, și nu termenul”. Pledoaria lui pare să fi fost ascultată!
CITEȘTE ȘI:
Tesla scade în Europa, dar rezistă în Marea Britanie
Comentați?