Primăria Capitalei a dat publicității un comunicat prin care anunța organizarea licitației de achiziție a unui număr de 400 de autobuze, pe trei loturi: 10 metri, 12 metri și 18 metri articulate. Dar a omis câteva detalii care ar putea duce la contestarea și chiar anularea licitației.
Cerințele tehnice de licitatie autobuze care au fost publicate pe site-ul de achiziții electronice dezvăluie mai multe detalii care ar putea duce la limitarea accesului unor producători. Legislația în vigoare precizează clar că licitațiile de achiziții publice nu trebuie să discrimineze pe nimeni. Comunicatul de presă l-am publicat aici dar investigația noastră nu s-a oprit acolo.
La prima vedere, totul pare în regulă: sunt cerințe care sunt, de fapt, stipulate clar în regulamentele internaționale de producție și omologare a autobuzelor. Astfel, dimensiunea minimă a ușilor de 1200 mm este regulamentară și era normal să existe. De altfel, nici nu se admite mai puțin de atât pentru o ușă dublă.
Se solicită podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului. Această cerință deja înlătură de la licitație o parte din producători, deoarece din punct de vedere economic nu este rentabil să fie făcut un autobuz de 10 metri lungime cu podea coborâtă pe toată lungimea decât dacă, în paralel, există o gamă de 12 metri mult mai bine cotată și cu vânzări consistente.
Totodată, PMB solicită ca toate cele trei categorii de vehicule să fie capabile să meargă cu 80 km/h, o cerință normală pentru un autovehicul modern. O cerință mai puțin normală pentru un vehicul din 2017 este să aibă o cutie de viteze cu minim 3+1 trepte. Această cerință permisivă este în antiteză cu cerința restrictivă principală a caietului de sarcini: aceea ca un singur producător să aibă toate cele trei game: de 10, 12 și 18 metri.
Desigur, înțelegem logica pentru care un transportator ar dori să aibă o singură marcă de vehicule în parcul propriu, datorită ușurințelor de logistică, mentenanță și operativitate. Dar nu este normal ca la o licitație publică să se impună toate cele trei dimensiuni să fie făcute de același producător. Această cerință limitează drastic accesul la licitație pentru mai mulți producători de autobuze din toată Europa. Sunt producători care au vehicule de 12 metri foarte bune, dar nu au de 10 sau de 18. Există un număr extrem de mic de producători de autobuze care pot îndeplini toate cele trei dimensiuni. Dar, la o analiză mai atentă a caietului de sarcini și a cerințelor impuse, există mari șanse ca un singur nume să poată să vină cu vehicule conforme 100% pe toate cele trei loturi.
Comentați?