Licitaţia pentru Suplacu de Barcău – Borş durează de 1 an

Lucrările la secţiunea Suplacu de Barcău – Borş din autostrada Transilvania au fost începute de Bechtel cu 14 ani în urmă, fiind finalizate pe jumătate. Anul trecut, CNAIR a reluat procedurile de atribuire, dar licitaţia durează deja de 1 an.



În urmă cu 15 ani, la data de 18 noiembrie 2003, Guvernul Năstase aproba prin OUG 120 „demararea procedurii de negociere cu o singură sursă cu firma Bechtel International Inc. în vederea încheierii contractutui de proiectare, construire şi finanţare a Autostrăzii Braşov – Cluj – Borş”. Valoarea acestuia era de 2,25 miliarde de euro. Fix o lună mai târziu, prin HG nr. 1513, CNADNR (actuala CNAIR) este mandatată să semneze contractul. Conform documentului, autostrada era împărţită în 8 secţiuni (1A, 1B, 1C, 2A, 2B, 3A, 3B, 3C), construcţia sa urmând să includă şi realizarea a 300 de poduri, 73 de pasaje şi 19 noduri rutiere.

În iunie 2004, au demarat lucrările pe Secţiunea 2B (Câmpia Turzii – Gilău) şi pe Secţiunea 3C (Suplacu de Barcău – Borş). Nouă ani mai târziu, în 29 mai 2013, contractul cu Bechtel este reziliat. În acel moment, sectorul 2B era finalizat în proporţie de 97%, iar sectorul 3C, în proporţie de 52%. De atunci, CNAIR a reuşit să deschidă circulaţiei doar cei 52 de km dintre Câmpia Turzii şi Gilău.

Pentru sectorul 3C, autorităţile au mai avut o tentativă de finalizare, însă nici noul contract încheiat în mai 2015 cu Corsan & Consinit nu a avut mai mulţi sorţi de izbândă. Ministerul Transporturilor spune că „în data de 17 noiembrie 2016, ca urmare a progresului scăzut al antreprenorului, acest contract a fost reziliat”. Un an mai târziu, procedurile de achiziţie publică a fost relansate odată cu publicarea, în SEAP, a Anunţului de Participare nr. 178237/23 august 2017.

Ulterior, în noiembrie 2017, au fost formulate două contestaţii la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), pentru loturile 1 şi 2, iar instituţia a dispus suspendarea procedurii de atribuire până la soluţionarea cauzei. În ianuarie 2018, CNSC a respins contestaţia pentru Lotut 1, dar a admis-o pe cea pentru Lotul 2, obligand CNAIR să răspundă la intrebarile formulate de către ofertant/contestatar, să posteze în SEAP răspunsurile şi să stabilească un nou termen limită pentru depunerea ofertelor. Astfel termenul limită de depunere a ofertelor a fost prelungit până la 19 februarie 2018, când a anunţat că au fost depuse 19 oferte pentru proiectarea şi execuţia celor trei loturi ale subsecţiunii, cu o valoare însumată de 991 milioane de lei (aproximativ 220 milioane de euro).

De atunci, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere tot evaluează ofertele depuse, mai întâi cele tehnice, apoi cele financiare. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor spun că „CNAIR trebuie să respecte şi să parcurgă absolut toate etapeIe procedurii de achiziţie publică privind evaluarea ofertelor, iar numărul contestaţiilor nu poate fi limitat, caz în care comisia trebuie să se supună regtementărilor legale”.

Secţiunea 3C cuprinde trei loturi:

  • 3C.1: Suplacu de Barcău – Chiribiş (26 km). Valoare: Valoare: 377,65 milioane de lei (fără TVA); Durata: 6 luni perioada de proiectare care include Proiectul pentru autorizaţia de construire, 18 luni perioada de execuţie şi 60 de luni perioada de garanţie a lucrăritor;
  • 3C.2: Chiribiş – Biharia (29 km). Valoare: 454,414 milioane de lei (fără TVA); Durata: 6 luni perioada de proiectare care include proiectul pentru autorizaţia de construire, 18 luni perioada de execuţie şi 60 de luni perioada de garanţie a lucrărilor.
  • 3C.3: Biharia – Borş (5 km). Valoare: 159,223 milioane de lei (fără TVA); Durata: 4 luni perioada de proiectare care include proiectul pentru autorizaţia de construire; 15 luni perioada de execuţie şi 60 de luni, cea de garanţie.

 

Adaugati comentariu