Advertisement

anvelopelor de iarnă
Home Administrare flote Anvelope Legislația anvelopelor de iarnă în Europa

Legislația anvelopelor de iarnă în Europa

În cazul în care conduceți prin Europa în anotimpul hibernal, este important să fiți la curent cu legislația ce privește utilizarea anvelopelor de iarnă din fiecare țară. Ghidul conceput de Goodyear special în acest scop facilitează înțelegerea reglementărilor, mai ales că responsabilitatea de a se informa revine conducătorului auto.

Franța

În Franța, anvelopele de iarnă cu marcajul M+S sau 3PMSF sau lanțurile de zăpadă sunt obligatorii de la 1 noiembrie până la 31 martie în 34 de regiuni franceze, situate în zone muntoase precum Alpii, Masivul Central și Pirineii. La intrarea și la ieșirea din fiecare regiune este obligatoriu să fie afișate panouri care semnalizează în mod clar necesitatea anvelopelor de iarnă și/sau a lanțurilor de zăpadă. În prezent, anvelopele cu marcajul M+S îndeplinesc această obligație, dar de la 1 noiembrie 2024, în aceste regiuni vor fi permise doar anvelopele de iarnă cu marcajul 3PMSF.

Germania

Germania a introdus în 2017 obligativitatea legală de a echipa vehiculele cu anvelope marcate 3PMSF în condiții de iarnă. O etapă de tranziție permite în prezent utilizarea în continuare a anvelopelor marcate M+S fabricate înainte de 1 ianuarie 2018, această reglementare urmând să expire pe 30 septembrie 2024.
Spre deosebire de Franța, nu există o perioadă de timp fixă în care se aplică legislația privind anvelopele de iarnă, iar șoferii sunt obligați din punct de vedere legal să monteze anvelope de iarnă doar dacă condițiile meteorologice o cer. Folosirea lanțurilor de zăpadă nu suplinește această cerință.

Italia

Anvelopele de iarnă sau lanțurile de zăpadă sunt obligatorii în mai multe zone din Italia, în funcție de secțiunile de autostradă și de drumurile obișnuite marcate cu indicatoare rutiere pe care figurează textul: „obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo” (obligativitatea de a circula cu anvelope de iarnă sau lanțuri).
În general, această obligație se aplică de la 15 noiembrie până la 15 aprilie, existând și posibile excepții. De exemplu, în nord-vestul Italiei, în regiunea Valea Aosta, anvelopele de iarnă sunt obligatorii între 15 octombrie și 15 aprilie. În Bozen/Tirolul de Sud, anvelopele de iarnă sunt întotdeauna obligatorii în caz de zăpadă, gheață sau condiții meteorologice similare. Anvelopele marcate cu simbolul M+S sau cu simbolul 3PMSF sunt legale în Italia.

Spania

La fel ca în legislația italiană, în Spania, anvelopele de iarnă sau utilizarea lanțurilor de iarnă sunt obligatorii doar pe drumurile marcate cu un semn rutier specific sau în cazul unui ordin specific al autorităților publice. În Spania, anvelopele sunt considerate de iarnă dacă sunt marcate M+S sau 3PMSF.

România

Șoferii care traversează România în sezonul rece trebuie să știe că legislația nu menționează o perioadă fixă pentru schimbarea anvelopelor. Singura mențiune referitoare la acest aspect vizează schimbarea anvelopelor în funcție de condițiile meteorologice actuale. Astfel, echiparea cu acestea este obligatorie în momentul în care șoselele devin alunecoase sau înzăpezite. De altfel, se recomandă schimbarea anvelopelor atunci când temperatura scade sub 7°C pe timpul nopții, pentru a avea autoturismul pregătit în cazul schimbărilor meteorologice bruște.

Restul țărilor din Europa

În restul Europei, perioadele de timp și marcajele necesare pentru anvelopele de iarnă diferă în funcție de țară, așa că este responsabilitatea șoferului să verifice regulile relevante pentru țara în care conduce.
Alte țări europene în care montarea anvelopelor de iarnă este obligatorie din punct de vedere legal sunt Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Estonia, Letonia, Lituania, Macedonia de Nord, Moldova, Muntenegru, Rusia, Slovenia și Turcia.
Șoferii care locuiesc sau conduc în Austria, Republica Cehă, Finlanda, Grecia, Kosovo, Luxemburg, Norvegia, Serbia, Slovacia sau Suedia au obligația legală de a monta anvelope de iarnă doar dacă condițiile meteorologice o impun. De exemplu, în Austria, între 1 noiembrie și 15 aprilie, anvelopele de iarnă sau lanțurile de zăpadă trebuie montate atunci când drumurile sunt acoperite cu zăpadă sau polei. Dar în alte condiții de drum în această perioadă, nu există nicio obligație legală. În plus, anvelopele de iarnă trebuie să aibă o adâncime minimă a benzii de rulare de 4 mm.
În Albania, Andorra, Belgia, Cipru, Danemarca, Georgia, Ungaria, Islanda, Irlanda, Liechtenstein, Malta, Monaco, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, Elveția, Ucraina sau Regatul Unit nu este obligatorie schimbarea anvelopelor în perioada de iarnă. Cu toate acestea, pentru a asigura un nivel maxim de siguranță, Goodyear recomandă șoferilor, pe cât posibil, să circule cu anvelope adecvate pentru toate condițiile, având în vedere natura imprevizibilă a condițiilor meteorologice de iarnă.

Alegerea anvelopelor de iarnă

Anvelopele de iarnă sunt optimizate pentru a facilita condusul la temperaturi scăzute, oferind o aderență mai bună și prevenind alunecarea. De cele mai multe ori, legislația definește anvelopele de iarnă adecvate ca fiind cele care poartă marcajul M+S pe flancul lateral. Altele consideră că marcajul M+S este insuficient și acceptă doar anvelope care poartă marcajul 3PMSF sau simbolul fulgului de zăpadă, cum este cazul Germaniei. În timp ce altele definesc anvelopele adecvate ca fiind cele care poartă oricare dintre aceste simboluri. Simbolul fulgului de zăpadă, în comparație cu marcajul M+S, asigură faptul că anvelopa îndeplinește criterii necesare condusului pe timp de iarnă, dar și criterii mai exigente, asigurând frânarea și virarea în siguranță pe suprafețe umede, gheață, zăpadă afânată sau bătătorită și noroi.

Pe lângă utilizarea anvelopelor corespunzătoare în condiții de vreme nefavorabilă pe timp de iarnă, șoferii trebuie să țină cont și de alte recomandări. Printre acestea se numără verificarea mașinii înainte de a porni la drum și verificarea anvelopelor pentru uzura benzii de rulare și presiune, aderența fiind afectată de anvelopele umflate prea mult sau prea puțin. Șoferii ar trebui să își adapteze stilul de condus la condițiile predominante și să încetinească atunci când apare poleiul și există risc de alunecare.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Un pas înainte pentru construcția Variantei de Ocolire Timișoara Vest

Când ar putea pierde șoferii dreptul de a conduce la nivelul întregii UE

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Chatbotul RAReş
Juridic

RAR a lansat Chatbotul RAReş, pentru ca publicul să acceseze mai uşor informaţii tehnice

Registrul Auto Român (RAR) a lansat Chatbotul RAReş, pentru ca publicul să...

Anvelope

Importanța schimbării cauciucurilor de vară cu cele de iarnă în această toamnă

Odată cu sosirea toamnei și apropierea sezonului rece, șoferii trebuie să își...

rar
Juridic

Staţiile ITP, atelierele TLV şi serviciul programări al RAR nu vor funcţiona în perioada 5-6 octombrie 2024

Stațiile ITP, atelierele TLV precum si serviciul programări activități la RAR nu...

CO2
Flotă verdeJuridic

Comisia Europeană refuză amânarea cu doi ani a țintelor de CO2 pentru vehicule

După cum era de așteptat, Comisia Europeană a refuzat solicitarea (neoficială) a...