Advertisement

Home Finanţare Leasing operaţional Leasingul operaţional, sub presiunea scăderii chiriilor lunare

Leasingul operaţional, sub presiunea scăderii chiriilor lunare

După un 2013 dificil pentru industria de leasing operaţional, în care turbulenţele legislative au determinat multe companii să-şi amâne deciziile de înlocuire a flotelor, marii jucători din piaţă sunt precauţi şi privesc cu un optimism moderat noul an care a început.

Modificările aduse Codului Fiscal şi introducerea timbrului de mediu au afectat puternic mediul economic în 2013, iar creşterea pieţei de leasing operaţional a trebuit să aştepte 9 luni pentru a înregistra creştere. Avansul de 3,5% a fost obţinut de abia în ultimul trimestru, odată cu deblocarea fondurilor europene şi a demarării unor proiecte noi.

„Sperăm ca în 2014 să nu mai apară astfel de schimbări legislative care să afecteze piaţa auto din România. Sau, dacă apar, să fie anunţate cu minimum 6 luni înainte de a intra în vigoare”, punctează Daniel Ivan, directorul executiv al companiei Fleet Management Services (FMS), care deţine în acelaşi timp şi preşedinţia Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO).

Totodată, acesta mai aminteşte şi faptul că, anul trecut, au existat situaţii în care flote cu o vechime de 5-6 ani au fost desconsiderate la revânzare, în favoarea maşinilor second hand din import, cu o vechime de 8-10 ani, dar cu taxe de mediu mai mici. Iar în acest context, multe companii au decis să prelungească utilizarea flotei deja existente, în aşteptarea unor posibile modificări ale mecanismului de aplicare a taxei de mediu.

Cu toate acestea, piaţa românească de leasing operaţional a reuşit să ajungă la aproape 43.000 de unităţi, pentru 2014 estimându-se un avans de 5%, până la aproximativ 45.000 de autovehicule. Cifra de afaceri a jucătorilor a atins anul trecut 200 de milioane de euro, potenţialul prognozat pentru cel în curs fiind de 220 de milioane de euro. În prezent, mai mult de jumătate din primele 20 cele mai profitabile companii private din România folosesc fie leasingul operaţional, fie externalizarea managementului propriei flote de maşini pentru a-şi mări nivelul de eficienţă şi profitabilitate. „Cea mai mare pondere este reprezentată de companii cu capital străin şi cu o cultură solidă în ceea ce priveşte Leasingul Operaţional, dobândită în ţările de origine, astfel că managerii înţeleg foarte bine beneficiile acestui serviciu”, explică preşedintele ASLO.

Un avans estimat la 20%

Pentru 2014, FMS şi-a bugetat o majorare a cifrei de afaceri cu 20%, bazându-se pe feedback-ul clienţilor actuali şi al prospecţilor. „Ne focusăm în continuare pe componenta de Leasing Operaţional care în 2013 a fost pilonul principal de dezvoltare, înregistrând o creştere de 22%”, explică Daniel Ivan, directorul executiv al companiei.

Potrivit acestuia, peste 60% din business este generat de clienţii cu o vechime mai mare de 5 ani. „Atât fidelizarea acestora, cât şi dobândirea unor nume noi în portofoliu, se datorează eforturilor susţinute de a crea servicii în funcţie de nevoile specifice ale fiecăruia. Aşa cum i-am obişnuit, vom continua să le oferim soluţii de eficientizare a activităţii, mizând pe combinaţia dintre calitate, cost şi viteză de reacţie”, punctează directorul executiv al FMS.

Din punctul său de vedere, trendul actual în leasingul operaţional este dictat de presiunea uriaşă care vine din direcţia scăderii costurilor, adică a chirilor lunare.

Acest lucru se concretizează atât prin creşterea duratei medii de închiriere, în măsura în care rulajul ce urmează a fi parcurs permite acest lucru fără să afecteze eficacitatea leasingului operaţional, cât şi prin scăderea costurilor de achiziţie a autovehiculelor. Practic, creşte cererea pentru autovehicule mai ieftine, din clase inferioare celor utilizate în trecut, precum şi a celor echipate cu motoare pe benzină”, conchide directorul executiv al FMS, Daniel Ivan.

 

Ţinta: o flotă de 10.000 de maşini

Liderul pieţei de profil, LeasePlan România, mizează în acest an pe o creştere cu 900 de unităţi a numărului de maşini aflate în administrare, având în plan investiţii de peste 35 de milioane de euro şi atingerea unei flote de 10.000 de autovehicule.

Cea mai mare provocare a anului 2013 a fost să ne menţinem pe creştere, să reuşim semnarea de noi contracte într-o piaţă în stagnare, influenţată foarte mult de rezultatele slabe ale pieţei auto şi de schimbările legislative. La începutul acestui an, piaţa de autovehicule noi a dat ceva semne de revenire, de aceea suntem optimişti cu privire la evoluţia leasingului operaţional în 2014. În acest context, dorim să ne menţinem poziţia de lider de piaţă şi să anunţăm, aşa cum am făcut an de an, creşteri peste media pieţei”, a explicat Bogdan Apahidean, LeasePlan România.

LeasePlan România a înregistrat la finalul lui 2013 o cifră de afaceri de 41 de milioane de euro, în creştere cu aproximativ 3,5% faţă de 2012. În privinţa numărului de autovehicule administrate, compania şi-a depăşit obiectivul anunţat la începutul anului trecut, ajungând la peste 9.100 de unităţi, ceea ce reprezintă o creştere cu aproximativ 20% faţă de sfârşitul lui 2012.

Printre planurile pentru acest an, LeasePlan România anunţă pregătirea şi dezvoltarea proiectul de responsabilitate socială, „Sigur la drum“, odată cu lansarea unei pagini de Facebook şi organizarea unor evenimente destinate conducătorilor auto.

 

Două motive care susţin creşterea

Pentru Cătălin Gavra, CEO Perpetuum Lease, instabilitatea mediului economic a fost principalul factor care a stat la baza celor mai multe dintre provocările anului trecut. Acesta este de părere că un mediu economic nesigur determină o atitudine excesiv de prudentă atât din partea potenţialilor clienţi care amână majoritatea deciziilor de dezvoltare, cât şi din partea furnizorilor.

Indiferent că ne referim la produse, servicii sau finanţare, atâta timp cât furnizorii constată anumite sincope în funcţionarea companiilor client, ei pot lua decizii de diminuare excesivă a potenţialelor riscuri ce vizează afacerea. Din păcate, în opinia noastră, această stare va continua şi în 2014, iar problemele nerezolvate ale pieţei auto, de care leasingul operaţional este strâns legat, vor acutiza efectele negative pe care le aveam de înfruntat şi în acest an”, punctează Cătălin Gavra.

Deşi consideră că mediul economic este destul de ostil, şeful Perpetuum Lease este de părere totuşi că piaţa de leasing operaţional va creşte şi în acest an, susţinându-şi afirmaţiile cu două argumente.

Faptul că majoritatea vânzărilor din piaţa auto au fost direcţionate în 2013 către companii, iar ponderea leasingului operaţional în flotele deţinute de firme este încă redusă, ne întăresc speranţa că 2014 va continua să raporteze o piaţă de leasing operaţional în creştere”, afirmă acesta.

Nu mai este niciun secret că leasingul operaţional şi serviciile de administrare a flotei sunt instrumente mult mai familiare companiilor multinaţionale care au inoculată cultura acestor produse din trecut, din pieţele mature unde au activat şi activează. De aceea, şi gradul de acceptanţă a acestor instrumente este mult mai mare comparativ cu firmele româneşti care se află în faza de analiză a acestor noi produse, fiind încă retincente în adoptarea principiilor serviciilor externalizate.

Cu toate acestea, printre clienţii Perpetuum Lease se numără atât companii străine, cât şi companii româneşti, atât societăţi mari cu zeci şi sute de maşini, cât şi firme mici cu doar câteva autovehicule în flotă. „Deşi profilul clienţilor noştri pare să nu fie diferit de cel al companiilor din mediul economic românesc, credem că diferenţa constă în orientarea acestora către servicii personalizate de tip preţ-calitate şi în încrederea că o companie de leasing operaţional românească poate livra servicii la standardele solicitate, fapt pentru care dorim să le mulţumim şi pe această cale”, subliniază Cătălin Gavra.

 

O strategie pe termen lung

Pentru Porsche Mobility, 2013 a adus atât contracte şi clienţi noi, cât şi creşteri ale unor flote aflate deja în portofoliu. În ceea ce priveşte flotele, în cadrul portofoliului de clienţi tendinţa a fost de menţinere a numărului de maşini contractate iniţial, înlocuind maşinile în cadrul ciclurilor agreate. Compania a câştigat însă şi o serie de clienţi cu flote mai mici, locali, încadraţi în categoria IMM-urilor.

Lipsa deductibilităţii a afectat, într-adevăr, întreaga piaţă. Din fericire, graţie eforturilor depuse, lucrurile s-au schimbat, iar efectele negative au fost limitate. Pentru a ne proteja clienţii, am ales să acoperim noi înşine pierderile rezultate. Un impact semnificativ l-a avut însă şi taxa pe poluare, datorită efectelor negative majore asupra maşinilor returnate din contractele de leasing operaţional. Am fost astfel nevoiţi să vindem aceste maşini, pentru care iniţial nu s-a plătit taxa. Acum, această sumă semnificativă creşte artificial şi substanţial preţul lor de revânzare”, explică David Gedlička, CEO al Porsche Finance Group.

Potrivit acestuia, Porsche Mobility şi-a păstrat poziţia de top pe piaţa de leasing operaţional, în pofida situaţiei dificile de pe pieţele financiară şi auto. „Datorită strategiei pe termen lung, obiectivele noastre principale – creşterea satisfacţiei clienţilor şi extinderea portofoliului – au rămas şi în anul 2013 principiile după care ne-am ghidat afacerile. Considerăm că ne-am atins aceste obiective, motiv pentru care Porsche Mobility şi-a menţinut poziţia printre primii trei jucători de pe piaţa de leasing operaţional şi management de flote”, adaugă şeful Porsche Finance Group.

În ceea ce priveşte anul care tocmai a început, David Gedlička dezvăluie un optimism moderat. „Estimăm că piaţa va stagna sau va înregistra o creştere la fel de modestă ca aceea de anul trecut. În acelaşi timp, în România există provocări survenite din contextul economic, ca oriunde în lume, pe lângă contextul legislativ dificil. Aşadar, în 2014 dorim să creştem nivelul de satisfacţie al clienţilor şi să ne extindem portofoliul, obiective similare celor din 2013”.

Acesta mai arată că interesul clienţilor se concentrează mai mult pe optimizarea TCO, precum şi pe cea a emisiilor de CO2.

Oricum, pentru şeful Porsche Finance Group, modul de abordare a problematicii costurilor este influenţat în mai mare măsură de strategia şi politica fiecărei companii, decât de ţara în care aceasta este activă. {i‚ în pofida faptului că România are încă o piaţă tânără de leasing operaţional, David Gedlička spune că ea se adaptează rapid, observându-se constant o schimbare în ceea ce priveşte perspectiva şi abordarea managerilor români, care reuşesc să ţină pasul cu cei din Vest. „Gama de produse şi servicii pe care le oferim este aceeaşi ca în orice altă piaţă matură, cu tradiţie în leasing operaţional. Porsche Mobility beneficiază de un avantaj semnificativ prin experienţa internaţională de care dispune Porsche Group în acest domeniu. Oferim aceleaşi produse şi servicii – adaptate, desigur, la specificul legislativ local – în toate ţările în care Porsche Bank activează şi avem posibilitatea de a sta la dispoziţia clienţilor la nivel internaţional, prin birourile locale Porsche Bank”, conchide David Gedlička, CEO al Porsche Finance Group.

 

Plaja finanţărilor se lărgeşte

În opinia directorului de vâzări al UniCredit Leasing Fleet Management, Mugur Curcă, trendul ascendent al pieţei de leasing operaţional se va menţine încă o bună perioadă de timp, în detrimentul altor sisteme de finanţare. „Avem clienţi care sunt la a doua sau a treia serie de bunuri finanţate cu noi şi feedbackul pozitiv pe care îl primim în mod constant, precum şi creşterea volumului de business ne da încrederea că avem produsele potrivite”, afirmă Mugur Curcă.

În opinia sa, fiecare companie şi manager tratează diferit aspectul costurilor.

Diferenţa este dată de experienţa ca manager şi scopul pe termen lung sau scurt. Managerii cu viziune şi experienţă cunosc faptul că « preţul cel mai mic» nu poate fi o strategie fezabilă şi nu poate niciodată înlocui calitatea şi beneficiile aduse de ea. Pot spune că managerii români din companiile românesti privesc mult mai personal relaţia cu finanţatorul şi se asigură înainte de toate de parteneriat, iar, dacă preţul este unul corect, tranzacţia este un succes”, precizează reprezentantul UniCredit Leasing Fleet Management.

Pentru 2014, compania şi-a propus menţinerea trendului ascendent, întărirea parteneriatelor în derulare şi dezvoltarea celor noi. „Nu în ultimul rând, ne-am păstrat deschiderea în a finanţa o plajă din ce în ce mai mare de produse de la autoturisme la vehicule comercile specializate, IT, vehicule grele, utilaje de construcţii şi agricole”, subliniază Mugur Curcă, directorul de vânzări.

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna martie 2014)

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

ALD Automotive
InterviuriLeasing operaţional

Cum va dezvolta Ayvens piața de leasing operațional din România

Interviu cu Shane Dowling, Country Managing Director Ayvens în România

Moov Leasing
Leasing operaţional

Moov Leasing își majorează capitalul social și ajunge la o evaluare de 50 mil. euro

Moov Leasing,companie de leasing operațional care se concentrează pe nevoile clienților individuali...

Ayvens
Leasing operaţional

ALD Automotive | LeasePlan își continuă activitatea sub noul nume Ayvens

ALD Automotive | LeasePlan lansează în România noul său brand global de...

Hidroelectrica
Leasing operaţional

Flotă de 42 de vehicule cu emisii scăzute pentru Hidroelectrica

Hidroelectrica a lansat licitația pentru contractarea în leasing operațional a unui număr...