Cătălin Gavra, CEO PERPETUUM LEASE. Deşi în pieţele mature din Europa, leasingul operaţional este considerat un produs eficient, fiind utilizat de peste 60% dintre companiile care exploatează un parc auto, în România acesta este încă într-o perioadă de pionierat.
Primii jucători specializaţi au apărut ntr-o piaţă organizată în rmă cu aproximativ 7 ani, deşi rodusul exista, în diferite forme, e la începutul anilor 2000.
În condiţiile unei infrastructuri de furnizori u o experienţă scăzută legată de implementarea acestui produs şi a unei culturi locale care a încurajat proprietatea, leasingul operaţional a fost perceput de majoritatea pieţei româneşti ca un produs scump şi asociat mai mult companiilor multinaţionale care deţineau o flotă.
În opinia echipei PERPETUUM LEASE, deşi leasingul operaţional este cu siguranţă un produs complex (datorită faptului că integrează, dincolo de preţul de achiziţie, valoarea reziduală a autovehicului la finalul perioadei de utilizare şi toate serviciile adiacente – taxe, impozite, asigurări, revizii, reparaţii, anvelope, etc.), el este foarte uşor de utilizat şi ar trebui folosit ca instrument indispensabil afacerilor nu doar de companiile multinaţionale, ci şi de companiile româneşti, indiferent de dimensiunea flotei utilizate.
În acest sens, vă propunem o serie de articole care să prezinte argumentele care susţin această teorie şi avantajele contractării unui leasing operaţional de la PERPETUUM LEASE, folosind exemple practice care sunt mult mai uşor de înţeles pentru orice utilizator de autovehicul.
Exemplu practic
În acest prim articol, vom prezenta succinct structura unei oferte de leasing operaţional şi una dintre componentele majore ale acesteia, folosind pentru analiză o ofertă elaborată de PERPETUUM LEASE pentru un model Opel Corsa 1.2i pentru o perioadă de 48 luni, un rulaj total de 80.000 km şi următoarele servicii incluse pentru întrega durată a contractului: taxe înmatriculare, impozite, asigurări RCA şi CASCO, roviniete, revizii, reparaţii, anvelope (achiziţie set iarnă, montaj/demontaj sezonier, combustibil (emitere card şi gestionare alimentări).
Rata lunară de leasing operaţional pentru autovehiculul şi condiţiile menţionate mai sus este, în oferta PERPETUUM LEASE pentru flote mici şi medii, de 229,6 euro + TVA şi este formată din rata de chirie – 123,2 euro + TVA şi rata servicii – 106,4 euro + TVA. Rata de chirie reflectă costurile cu achiziţia şi amortizarea autovehiculului, în timp ce rata de servicii înglobează toate costurile cu serviciile enumerate mai sus.
De regulă, pentru demararea contractului nu se percepe un avans, dar funcţie de bonitatea generală a clientului, în anumite cazuri, se mai poate solicita o garanţie în cuantum de câteva rate lunare.
În concluzie, pentru utilizarea unui Opel Corsa 1.2i, cu specificaţia descrisă în caseta alăturată, pentru o perioadă de 48 luni, în limita rulajului de 80.000 km, faţă de rata de leasing de 229 euro + TVA, pe întreaga a durată contractului clientul mai trebuie să suporte suplimentar doar costurile cu combustibilul consumat. Aşa cum am menţionat la începutul articolului, vom prezenta pe scurt şi componenta de depreciere din contractul de leasing operaţional (123,2 euro + TVA), care se obţine ca diferenţă între preţul de achiziţie şi valoarea reziduală de piaţă la finalul perioadei, la care se adaugă costurile de finanţare a achiziţiei. Această componentă de depreciere se calculează similar şi în cazul în care nu discutăm despre leasing operaţional, în situaţiile în care proprietarul depozitare), asistenţă rutieră, administrare de flotă achiziţionează autovehiculul cu plata integral, cu credit sau în leasing financiar, iar această componentă este un prim indicator ce poate fi comparat pentru a analiza oportunitatea metodei de achiziţie.
3 avantaje notabile
Care sunt ingredientele unei componente de depreciere şi a unei rate de chirie cât mai mici? Cu siguranţă, succesul este asigurat de negocierea unui preţ de achiziţie cât mai mic, de o valoare reziduală cât mai mare şi de un cost competitiv de finanţare. O dată ajunşi în acest punct, ar mai trebui pusă încă o întrebare: Cum putem obţine valorile optime pentru cele trei ingrediente? Aici intervine avantajul colaborării cu PERPETUUM LEASE.
În primul rând, datorită volumului de autovehicule din flotă poate negocia la achiziţie un preţ mai competitiv decât un proprietar al unei flote de câteva zeci de maşini, avantaj care este transferat integral clientului de leasing operaţional.
În al doilea rând, clientul nu mai are riscul valorii reziduale care este garantată de compania de leasing de la început, iar în cazul în care valoarea estimată iniţial este mai mică decât cea de vânzare efectivă, poate beneficia de acest surplus.
Nu în ultimul rând, costurile de finanţare a achiziţiei sunt mai competitive decât în cazul instrumentelor clasice de finanţare.
(Articol publicat în revista AUtoExpert Flote, decembrie 2013 – ianuarie 2014)
Comentați?