Leasingul financiar auto rămâne pe creștere, datele publicate de asociația companiilor de profil indicând o creștere de 19,7% în trimestrul I din 2023, la 1,985 miliarde de lei. Practic, în primele 3 luni ale anului trecut, au fost finanțate peste 10.000 de autovehicule, dintre care 7.821 de autoturisme și 1.406 utilitare ușoare.
Deși pandemia a amânat multe dintre planurile de reînnoire a flotelor, odată cu revenirea cererii, trendul a fost inversat, iar finanțările în leasing financiar au reintrat pe creștere.
Ca noţiune, leasingul financiar reprezintă un pachet integrat de finanţare, asigurare şi servicii post-vânzare pentru achiziţia de bunuri de folosinţă îndelungată. Activul finanţat, cum ar fi vehiculele, se constituie în cele mai multe cazuri drept singura garanţie a finanţării, iar aprobarea dosarului se face de cele mai multe ori mai rapid în comparaţie cu un credit bancar. De asemenea, TVA-ul este finanţat de facto, iar plăţile acestuia sunt eşalonate de-a lungul perioadei de leasing. Finanţarea poate include şi gestiunea unor servicii care, în cazul creditului bancar, rămân în sarcina utilizatorului, precum asigurările RCA şi CASCO, înmatricularea ori alte servicii – contract de întreținere, asistenţă rutieră sau monitorizarea flotei.
Leasingul financiar mai este caracterizat şi de o serie de beneficii nemonetare, cum ar fi, de exemplu, flexibilitatea contractelor prin faptul că oferă utilizatorului opţiunea de închidere anticipată, posibilitatea prelungirii perioadei iniţiale sau alternativa de a achiziţiona vehiculul la finalizarea contractului.
Dat fiind aceste caracteristici, leasigul financiar a devenit una dintre soluţiile preferate de companii pentru reducerea costurilor de finanțare și de operare a unei flote auto, o metodă de achiziţie pe care o consideră avantajoasă și în condiţiile în care îşi doresc şi proprietatea asupra maşinii la final de contract.
Vehiculele, ”vedetele” pieței
Piaţa de leasing financiar a înregistrat, la finalul trimestrului I din 2023, un volum total al finanţărilor de 17 miliarde de lei, în creștere cu 19,9% comparativ cu sfârșitul perioadei similare de anul trecut. Autoturismele şi vehiculele comerciale au reprezentat 64% din total, respectiv 10,88 miliarde de lei, un avans de 27,25% față de finalul aceluiași interval din 2022, iar echipamentele și imobiliarele au însumat 36% din total, respectiv 6,1 miliarde de lei, cu 8,8% mai mult decât la sfârșitul primelor 3 luni de anul trecut. Comparativ cu finalul trimestrul I din 2022, ponderea leasingului de vehicule în totalul finanțărilor a urcat cu 4 pp.
Pe subcategorii de vehicule, finanțările pentru automobile au crescut cu 38,3%, de la 4,8 miliarde de lei la finalul trim. I din 2022 la 6,7 miliarde de lei, la sfârșitul lunii martie 2023. Finanțările pentru autovehiculele comerciale ușoare au urcat cu 5,1%, de la 1,26 miliarde de lei în T1 2022 la 1,3 miliarde de lei în T1 2023. Totodată, finanțările pentru autovehiculele comerciale grele au urcat cu 16,9%, de la 2,5 miliarde de lei la 2,8 miliarde de lei.
Cum au crescut finanțările noi
Datele pieței, agregate de Asociația ALB de la 11 societăți de profil, arată că finanțările noi au înregistrat, în primul trimestru din 2023, o creștere de 19,18 % față de perioada similară de anul trecut, de la 2,3 miliarde de lei la 2,8 miliarde de lei.
Pe categorii de bunuri, vehiculele au în continuare cea mai mare pondere, înregistrând un volum de finanțări noi de 1,99 miliarde de lei, în creștere cu 19,7% comparativ cu T1 2011, când valoarea de achiziție a fost de 1,65 miliarde de lei. În același timp, finanțările pentru echipamente și imobiliare au crescut cu 17,93%, de la 662 milioane de lei la 780,8 milioane de lei.
În trimestrul I, societățile de profil au acordat finanțări noi pentru 10.724 de vehicule, cu 17,6% mai multe decât în T1 2022, când au fost finanțate 9.116 unități. Pe de altă parte, au acordat finanțări pentru 2.508 bunuri din categoria ”echipamente și imobiliare”, cu 3,85% mai multe decît în perioada similară a anului trecut.
Pe subcategorii de vehicule, societățile de leasing financiar au acordat, în trimestrul I, finanțări noi de 1,35 de miliarde de lei pentru automobile (+48,7%), de 216,5 milioane de lei pentru autovehicule comerciale ușoare (-1,73%) și de 419,8 milioane de lei pentru autovehicule comerciale grele (-21%). Asfel, au fost acordate finanțări noi pentru 7.821 de automobile, un număr în creștere cu 51% comparativ cu T1 2022, când finanțările noi au fost acordate pentru 5.175 de unități. Totodată, au mai fost acordate finanțări noi și pentru 1.406 autovehicule comerciale ușoare, un număr mai mic cu 10% comparativ cu T1 2022, când au primit finanțări noi 1.563 de unități. În ceea ce privește autovehiculele comerciale grele, numărul unităților nou finanțate a scăzut în primul trimestru cu 37%, de la 2.378 unități în T1 2022 la 1.497 de unități.
În funcție de tipul bunului finanțat, în primele trei luni ale acestui an, societățile de profil au acordat finanțări noi de 1,3 miliarde de lei pentru autovehicule noi, în creștere cu 34,3% comparativ cu T1 2022, și de 704,6 milioane de lei pentru autovehicule second hand, în scădere cu 0,06% față T1 2022. În același timp, au fost acordate finanțări noi de 628 de milioane de lei pentru echipamente și imobiliare noi, în creștere cu 17,2% comparativ cu T1 2022, și de 152,8 milioane de lei pentru echipamente second hand, în urcare cu 21% față de T1 2022.
Sunt preferate contractele de peste 3 ani
Ponderile finanțărilor în funcție de durata contractelor s-au menținut relativ constante în T1 2023 comparativ cu același interval de anul trecut. Astfel, contractele cu o durată de peste 3 ani, în valoare de 2,2 miliarde de lei (+17,6%), au avut, anul trecut, o pondere de 80% (81% în T1 2022), iar cele cu o durată cuprinsă între 1 și 3 ani, în valoare de 542,6 milioane de euro (+26,2%) au avut o pondere de 20% (19% în T1 2022).
Datele ALB mai arată că expunerea brută pe contracte neperformate a crescut cu 53,6%, de la 592,8 milioane de lei în T1 2022 la 910,7 milioane de lei în T1 2022. În același timp, au fost reposedate trimestrul I din acest an 473 de bunuri, în scădere cu 12,7% comparativ cu T1 2022, și, totodată, au fost revândute 461 de active, în creștere cu 10% comparativ cu T1 2022.
(Articol publicat în revista Flote Auto, noiembrie 2023)
CITEȘTE ȘI:
Înmatriculările de autoturisme noi în România au crescut cu 9,63% în 2023
A apărut revista FLOTE AUTO, decembrie 2023 – ianuarie 2024
Comentați?