Leasingul financiar aduce multiple beneficii IMM-urilor. Finanţarea îmbunătăţeşte întregul tablou de risc al unei tranzacţii

Interviu  cu directorul general al Raiffeisen Leasing, Felix Daniliuc
Felix-Daniliuc-floteauto

Flote Auto: Ce aşteptări aveţi în acest an din punctul de vedere al volumului de finanţări noi? În ceea ce priveşte tipul clienţilor Raiffeisen Leasing, din ce domenii de activitate şi segmente a venit, în prima parte a anului, cea mai mare parte a solicitărilor?

Felix Daniliuc: Aşteptările în ceea ce priveşte finalul de an sunt pozitive, de continuare a dinamicii de creştere a pieţei de leasing şi în perioada următoare. Semne bune au apărut încă din trimestrul întâi, când piaţa a înregistrat un volum total de finanţări noi în valoare de 350 milioane euro, în creştere cu 13% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014.
În ceea ce priveşte clienţii de leasing, în continuare IMM-urile au rămas cele mai active. Pe acestea s-au concentrat majoritatea contractelor noi în 2014 şi la început de 2015.
Fenomenul este explicabil, prin faptul că leasingul reprezintă o formulă de finanţare cu multiple beneficii pentru clienţii din mediul antreprenorial, IMM-uri, actorii cu dinamica şi capacitatea cea mai mare de a crea locuri de muncă şi valoare adăugată în economie.
Pe lângă avantajele fiscale şi de optimizare a cashflow-ului companiei, leasingul reprezintă un factor de îmbunătăţire a întregului tablou de risc al unei tranzacţii, pentru toţi actorii implicaţi: Pentru furnizor/producător – eliminarea riscului de neplată; Pentru client – singura formulă de finanţare la care există competenţa de evaluare a productivităţii activului; Pentru client şi finanţator – singurul domeniu de finanţare la care există competenţa de optimizare în caz de default.

Flote Auto: Cum apreciati disponibilitatea companiilor de a lua decizii de investiţii în acest an, comparativ cu perioadele anterioare?

leasingul-financiar-aduce-multiple-beneficii-imm-urilor-daniliuc-floteautoFelix Daniliuc: Anul acesta a debutat cu rezultate foarte bune la nivelul companiei. Creşterea pe new business a fost de 30% la Q1 2015 vs. Q1 2014, cea mai mare din ultimii ani. Rezultatele consolidate ale pieţei de leasing au evidenţiat, de asemenea, creşteri şi pentru ceilalţi jucătorii.
Acest lucru denotă faptul că încrederea din partea clienţilor este în creştere, la fel şi nevoia de investiţii existentă la nivelul economiei.
Un alt fenomen pozitiv pe care l-am remarcat în ultima perioadă este îmbunătăţirea continuă a comportamentului la plată al clienţilor, ceea ce indică o mai mare responsabilitate asumată din partea acestora faţă de afacerile pe care le conduc şi o viziune pe termen lung.
Pe lângă solicitările din domeniile de transporturi şi logistică, de unde ne vin cereri pentru vehicule, în prima parte a anului am constatat o revenire a solicitărilor pentru finanţarea de echipamente, în special motostivuitoare şi maşini cu comandă numerică, comandate în general de marii retaileri, o consecinţă directă a revenirii consumului.

Flote Auto: Ca ritm de creştere al volumului de finanţări noi, care credeţi că vor fi “vedetele anului” pe segmentul auto?

Felix Daniliuc: Motorul creşterii pieţei de leasing în 2014 şi la începutul lui 2015 l-au constituit vehiculele, în special camioanele. Partea de camioane şi semiremorci a înregistrat cereri pentru finanţare în creştere de la un trimestru la altul, trend care se menţine şi în acest an. Acest fenomen va influenţa, cel mai probabil, şi rezultatele finalului de an.
După o perioadă de scăderi accentuate, industria auto şi-a revenit în anul 2014, înregistrând creşteri de la un trimestru la altul. Piaţa de leasing este direct influenţată de acest factor, fiind şi un important susţinător pentru continuarea evoluţiei pozitive a acestui segment.

Flote Auto: Consideraţi că fondurile europene sunt o modalitate de finanţare concurentă leasingului sau, dimpotrivă, datorită componentei de cofinanţare leasingul financiar îşi găseşte astfel un nou culoar de dezvoltare?

Felix Daniliuc: Fondurile europene reprezintă un sprijin important pentru susţinerea creşterii economice, o oportunitate pe care trebuie să o exploatăm corect şi eficient pentru a obţine rezultatele dorite. Leasingul ar putea juca un rol foarte important în cadrul proiectelor de finanţare cu componentă europeana, pentru susţinerea segmentului agricol, care prezintă un potenţial mare de dezvoltare în prezent.
La nivelul ALB am iniţiat o serie de negocieri cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), în vederea stabilirii unei colaborări pe zona de cofinanţare în programul PNADR, 2014-2020.
În prezent, cofinanţarea în sistem leasing prezintă dezavantajul unei durate scurte a contractului, de maxim doi ani, cât reprezintă faza de implementare a proiectului. Astfel, la nivelul ALB am solicitat Ministerului ca perioada contractuală să fie extinsă şi pe durata monitorizării (de 4-5 ani), iar transferul de proprietate să se realizeze cu 60 de zile înainte de încheierea perioadei de monitorizare. În această situaţie leasingul ar deveni atractiv pentru cofinanţare, deoarece pe o perioadă de doar doi ani ratele ar fi prea mari pentru utilizatori.
Discuţiile sunt încă în curs şi vom reveni cu informaţii clare asupra fluxului de lucru stabilit, îndată ce îl vom finaliza.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2015)

Adaugati comentariu