Reînnoirea maşinilor de companie

Creşterea înregistrată de piaţa de leasing operaţional la începutul acestui an nu înseamnă doar rezultate bune pentru afacerile companiilor de profil, ci reprezintă şi un avans al ritmului de reînnoire a vehiculelor de companie.



ministerul apărării

Piața de leasing operaţional a depăşit nivelul de 62.000 de unităţi în administrare la finalul primului trimestru din 2017, în concordanţă cu estimările de la începutul anului şi în creştere cu 3% faţă de finalul lui 2016. În perioada ianuarie-martie, au fost înmatriculate aproape 4.300 de autovehicule de către companiile de leasing operaţional, reprezentând 16% din totalul înmatriculărilor noi, de aproximativ 26.000 de autoturisme şi autovehicule comerciale uşoare.

dan-boiangiu-arval„Rezultatele primului trimestru din 2017 confirmă evoluţia pozitivă a pieţei de leasing operaţional şi management al flotelor, în linie cu aşteptările exprimate pentru finalul anului. Creşterea ponderii serviciului complet de leasing operaţional (full service leasing) cu peste 8% faţă de perioada similară a anului trecut este dovada creşterii maturităţii pieţei şi a gradului de adopţie a beneficiilor produsului nostru de bază”, explică Dan Boiangiu, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Leasing Operaţional (ASLO) şi director general al Arval România.

Potrivit acestuia, un alt indicator care marchează o creştere semnificativă a pieţei de profil este ponderea înmatriculărilor în leasing operaţional din totalul înmatriculărilor de vehicule noi, pondere care a ajuns la 16% faţă de 13,3% valoare înregistrată la finalul anului trecut.

“Această pondere, cu 20% mai mare, reconfirmă atât creşterea popularităţii produsului nostru în rândul companiilor locale, inclusiv din rândul IMM-urilor, cât şi contribuţia semnificativă a industriei noastre în creşterea ritmului de reînnoire a vehiculelor de companie. Acest ultim aspect este cu atât mai important, cu cât eliminarea timbrului de mediu a redus semnificativ ponderea vehiculelor noi în totalul noilor înmatriculări din România”, punctează şeful ASLO.

Conform datelor centralizate de ASLO, în topul primelor 5 companii membre intră: LeasePlan România, Arval Service Lease România, ALD Automotive, Porsche Mobility şi BCR Fleet Management. Membrii asociaţiei reprezintă peste 97% din total piaţă. Structura portofoliului (la nivel de asociaţie) este alcătuită din servicii complete de leasing operaţional (finanţare şi management de flote) cu o cotă de 76%, urmate de management de flote 16%, restul reprezentând leasing operaţional fără servicii de administrare.

 

Beneficii financiare şi logistice

Companiile de profil spun că prin alegerea leasingul operaţional ca metodă de externalizare a flotei auto, utilizatorii obţin o serie de beneficii financiare şi logistice. Pentru început, când o companie foloseşte un autovehicul nu plăteşte preţul de achiziţie, ci costul de utilizare pe durata contractuală selectată. La finalul contractului nu suportă valoarea reziduală, pentru că, fiind proprietarul autovehiculului, furnizorul de leasing operaţional va lua înapoi vehiculul şi va fi răspunzător de vânzarea lui pe piaţa second hand. Pentru toate serviciile selectate pentru autovehicule, cum ar fi întreţinerea, asigurările, asistenţa pentru şofer şi vehicul sau administrarea carburantului, plăteşte o rată lunară fixă, astfel că nu are costuri neprevăzute pe parcursul contractului, ci o bugetare clară.

Din punct de vedere logistic, este degrevat de o serie de activităţi şi câştigă timp pentru a se concentra pe activitatea de bază: nu mai relaţionează cu autorităţile pentru a plăti taxele de înmatriculare şi talonul auto, cu furnizorii de servicii şi unităţile de service pentru a administra contractele şi facturile, nu trebuie să urmărească şi să achite anual RCA-ul şi rovinieta. Un al aspect important este costul serviciilor şi preţul de achiziţie a autovehiculelor. Lucrând cu volume mari, o companie de leasing operaţional va beneficia de costuri mai bune de la furnizorii de servicii şi dealeri. Apoi, colaborând cu o companie de leasing operaţional, firma îşi va lăsa practic flota auto pe mâinile unui profesionist, care ştie cum să optimizeze costurile şi pe parcursul contractului.

 

Importanţa TCO

În România, piaţa leasingului operaţional este încă la început, comparativ cu Europa de Vest, unde această formă de administrare a flotei acoperă între 30% şi 75% din segmentul corporativ. În general, companiile care au mizat pe acest sistem sunt cele care pun accent pe optimizarea costurilor şi aleg un autovehicul în funcţie de Costul Total de Proprietate (Total Cost of Ownership – TCO).

De altfel, în ultima perioadă tendinţele de pe piaţă arată ca majoritatea companiilor care apelează la leasingul operational sunt mai înclinate către autovehiculele cu un cost total de proprietate mai scăzut. Compania de leasing poate realiza o analiză obiectivă a situaţiei, iar pe parcursul întregului contract clienţii beneficiază de consultanţă specializată.

TCO este un cost care variază de la o maşină la alta şi de la o flotă la alta, de aceea, la începutul fiecărui contract, trebuie calculată valoarea sa, luându-se în considerare mai mulţi factori.

În primul rând, se ia în calcul profilul flotei: tipul vehiculelor, frecvenţa utilizării maşinilor, kilometrii parcurşi, tipul de activitate pentru care este folosită, localizarea sa, dar şi procedurile interne care reglementează utilizarea autovehiculelor şi comportamentul conducătorilor auto. Utilizatorii au un impact direct asupra costului aferent combustibilului, costurilor de întreţinere, refacturărilor, franşizelor, autovehiculului de înlocuire. Consumul în plus al conducătorului auto este reprezentat de diferenţa dintre consumul estimat de producător şi consumul propriu-zis. O diferenţă între 15% – 20% este acceptabilă, în timp ce o diferenţă de peste 25% trebuie analizată.

În al doilea rând, se discută factorii externi care pot influenţa TCO, precum tipurile de finanţare, organizarea internă a managementului de flotă, piaţa de maşini second hand pentru automobilele alese, precum şi obiectivele la nivel de HR şi cultura organizaţională care trebuie satisfacute odată cu achiziţia noii flote de maşini.

 

Profilul clienţilor

Companiile de leasing operaţional spun că din ce în ce mai mulţi antreprenori şi-au analizat nevoile şi au ajuns la concluzia că eficientizarea costurilor şi mobilitatea sunt două elemente de care nu se pot lipsi.

radu-manea-floteauto„Astfel, observăm o creştere importantă a clienţilor din segmentul IMM. Porsche Mobility deţine un portofoliu echilibrat de clienţi pe fiecare dintre segemente – clienţi ce au optat exclusiv pentru leasing operaţional, clienţi care au contracte full service operaţional cu servicii de management de flote şi clienţi care achiziţionează maşinile cash şi au contractat de la noi doar partea de administrare”, arată Radu Manea, directorul Diviziei Fleet Management, Porsche Finance Group.

Pe de altă parte, din punctul de vedere al flotei administrare de ALD Automotive, leasingul operaţional este preferat de clienţii cu peste 20 de maşini şi este utilizat în general pentru automobile cu vechime între 1 şi 4 ani.

frederic-banco„Astfel, companiile care deţin echipe mari de agenţi de teren, reprezentanţi de vânzări sau servicii clienţi (mentenanţă) din domeniul serviciilor financiare, industria farmaceutică, FMCG, materiale de construcţii şi domeniul telecomunicaţiilor se numără printre principalii clienţi ai acestui tip de serviciu”, explică Frédéric Banco, directorul general al companiei. Potrivit acestuia, dacă în primii ani de la impunerea conceptului pe piaţă, majoritatea clienţilor era din zona companiilor multinaţionale, acum, având o piaţă cu un nivel mai ridicat de maturitate, serviciile companiei pe care o conduce devin interesante inclusiv pentru IMM-uri cu foarte puţini angajaţi. „Din această nouă categorie de clienţi, IMM-urile, pe care o targetăm şi pentru care gândim soluţii personalizate, majoritatea companiilor au între 20 şi 30 de angajaţi. Avem însă şi PFA-uri, care au un singur angajat, leasingul operaţional fiind o soluţie inclusiv în acest caz”, conchide Frédéric Banco, directorul general ALD Auomotive.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, iunie 2017)

 

Adaugati comentariu