Advertisement

Întreținerea vehiculelor electrice.
Home Administrare flote Întreținerea vehiculelor electrice. Costuri reduse, dar și noi provocări

Întreținerea vehiculelor electrice. Costuri reduse, dar și noi provocări

La prima vedere, întreținerea vehiculelor electrice este mai ieftină decât cea a mașinilor termice. Dar acest cost important pentru flotele auto prezintă și noi provocări legate de uzura specifică a anvelopelor și a anumitor piese, dar și de operațiuni mai numeroase în service.

Întreținerea vehiculelor electrice oferă avantaje economice incontestabile în comparație cu mașinile termice. Datorită absenței unor consumabile (uleiul, filtrele sau bujiile), dar și a altor componente, precum cutia de viteză și ambreiajul, costul scade la aproape jumătate. De altfel, și intervalele între revizii sunt mai lungi, iar acestea durează mai puțin. De exemplu, datele publicate de Audi arată că noul său Q4 e-tron are intervale de service de doi ani, cu kilometraj nelimitat, în comparație cu modelele sale pe benzină și diesel care necesită schimbarea uleiului în fiecare an sau la 15.000 km, urmat de un service complet la fiecare doi ani sau 30.000 km.

În plus, în timp ce costurile de reparații pentru vehiculele termice tind să crească brusc dincolo de o anumită vârstă și kilometraj, pentru cele electrice rămân constante. Acest lucru oferă operatorilor de flote opțiunea de a păstra vehiculele electrice mai mult de trei sau patru ani, mai ales că bateriile au, de obicei, o garanție de cel puțin opt ani.
Cu toate acestea, apar noi provocări, în special în ceea ce privește uzura anvelopelor și a unor piese din sistemul de frânare.

„Există mult mai puțină uzură la frâne, care sunt mai puțin solicitate datorită frânării regenerative, dar, odată cu creșterea kilometrajului, vedem apariția unor probleme la etrier”, spune Antony Alves, lider tehnic la Norauto Franța, citat de publicația flotauto.com. Din cauza utilizării reduse, frânele nu se mai încălzesc suficient pentru a preveni acumularea condensului.

Consecințe ale creșterii greutății

Vești mai puțin bune vin și în ceea ce privește uzura anvelopelor. Specialiștii spun că, pe baza informațiilor obținute din țările nordice, unde vehiculele electrice sunt mai răspândite, anvelopele au o durată de viață cu 20% mai mică, pentru o gamă echivalentă, comparativ cu un vehicul termic.

Există o serie de dovezi empirice care arată că mașinile electrice sunt mai grele și, drept urmare, exercită o presiune suplimentară asupra anvelopelor comparativ cu modelele similare echipate cu motoare termice, un factor de care administratorii de flote trebuie să-l ia în considerare atunci când își estimează bugetele.

”Greutatea mare a vehiculelor electrice, combinată cu un cuplu motor ridicat la pornire, are o influență asupra trenului de rulare, fie că este vorba de articulații sferice, brațe de suspensie, tije, bare stabilizatoare”, arată Antony Alves. Acesta adaugă că anumite operații, precum înlocuirea articulațiilor sferice de direcție, devin din ce în ce mai frecvente în service-uri.

La rândul lor, specialiștii de la Fleet Logistics, spun că, în comparație cu mașinile cu ardere internă, vehiculele electrice produc un zgomot mai mic al motorului, au emisii reduse și costuri de întreținere și de funcționare mai bune. Dar și ei subliniază că o consecință a trecerii la un vehicul electric este creșterea semnificativă a greutății, din cauza bateriilor, iar greutatea lor pune o presiune suplimentară asupra anvelopelor.

Mașinile electrice accelerează mai repede decât modelele pe benzină sau diesel, dar această accelerare instantanee pune, la rândul ei, o presiune suplimentară asupra anvelopelor, așa că sfatul experților de la Fleet Logistics este să se accelereze ușor și să se evite virajele ample pentru a limita uzura și deteriorarea.

Deoarece anvelopele pentru vehicule electrice poartă o sarcină mai mare și trebuie să reziste la un cuplu ridicat instantaneu, sunt necesare anvelope mai puternice și compuși de cauciuc mai robuști, mai ales că sunt implicate de obicei distanțe de frânare mai mari.

Întreținerea optimă a anvelopelor

Pentru a crește longevitatea anvelopelor mașinilor electrice, specialiștii în administrarea flotelor consideră că întreținerea este deosebit de importantă. Ca și în cazul altor anvelope, trebuie verificată regulat presiunea și făcute reglaje dacă este necesar. Alinierea corectă a roților va reduce uzura anvelopelor și aceasta ar trebui verificată la fiecare șase luni sau chiar mai devreme dacă șoferul a lovit o bordură, o groapă sau un alt obstacol. Dacă este posibil, anvelopele ar trebui înlocuite cu modele de echipare originală, care nu au fost concepute doar pentru nevoile vehiculelor electrice, ci au fost concepute special pentru a se potrivi precis modelului condus.

TyreSafe, organizația britanică dedicată creșterii gradului de conștientizare cu privire la importanța întreținerii corecte a anvelopelor și a pericolelor produse de cele defecte și neconforme, arată că tehnologia din spatele anvelopelor optimizate pentru utilizarea pe vehicule electrice este în continuare în evoluție și că trebuie așteptate îmbunătățiri în următorii ani, deoarece vehiculele se dezvoltă permanent.

Proprietarii de vehicule electrice ar trebui să știe că aceste anvelope au caracteristici care le diferențiază de modelele utilizate pe vehiculele termice, spune Tyresafe. Ca atare, atunci când sunt înlocuite, organizația recomandă alegerea aceluiași model atât din motive de siguranță, cât și pentru a se asigura că respectă criteriile de performanță pentru a minimiza costurile pe termen lung.

Pentru a împiedica distorsionarea anvelopelor din cauza greutății suplimentare, unele anvelope pentru vehicule electrice au un „perete lateral ranforsat” și pot funcționa la presiuni mai mari decât cele pentru vehicule termice. Prin consolidarea peretelui lateral, anvelopa își va păstra mai ușor forma și rigiditatea dacă este menținută la presiunea corectă.

”Aceasta înseamnă că proprietarii de vehicule electrice trebuie să fie conștienți de importanța selectării corecte a unei anvelope și trebuie să acorde o atenție deosebită marcajelor, dincolo de dimensiunea lor”, spune Tyresafe.

Anvelopele montate pe vehiculele electrice care nu au fost proiectate special în acest scop sunt susceptibile să se uzeze rapid și să afecteze experiența pe care o pot oferi aceste mașini. De altfel, producătorii de anvelope au conceput produse special pentru vehiculele electrice pentru a aborda problemele distanțelor de frânare mai mari, datorită greutății și aderenței suplimentare necesare.

 

 

(Articol publicat ăn revista Flote Auto, iulie – august 2023)

 

 

CITEȘTE ȘI:

Guvernul a adoptat proiectul de lege privind măsurile fiscal-bugetare. Modificări de ultim moment

Constructorii auto au câștigat bătălia Euro 7. Miniștrii UE, de acord cu reguli mai puțin aspre

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Dataforce
Administrare flote

Responsabilitățile managerilor de flotă au devenit tot mai extinse și mai complexe. Studiu Dataforce

Aproximativ patru din cinci manageri de flotă spun că responsabilitațile lor au...

vacanța
Administrare flote

Problemele tehnice cu mașina nu trebuie să vă strice vacanța. Opt recomandări utile

Înainte de a pleca în vacanța de vară, mulți oameni sunt copleșiți...

electrificarea flotelor corporative
Administrare flote

Vehiculele electrice pot pierde până la 30% din autonomie pe vreme foarte caldă

Vehiculele electric nu își pierd din autonomie doar pe vreme extrem de...

bateriilor
Administrare floteFlotă verde

Durata de viață a bateriilor o depășește pe cea a vehiculelor electrice pe care sunt montate. Studiu

Marea majoritate a bateriilor vehiculelor electrice au o durată de viață mai...