Tranziția energetică, competiția chineză, noul standard pentru emisii, decarbonizarea… Multe dintre aceste subiecte vor fi discutate în cadrul întâlnirii dintre Uniunea Europeană și industria europeană de automobile programată pentru data de 30 ianuarie, la Bruxelles.
Cu zece ani înainte de termenul prevăzut pentru oprirea vânzărilor de vehicule noi cu motoare termice, industria europeană de automobile evoluează într-un context încă tensionat. Jucătorii din industria auto se confruntă cu provocări tehnologice semnificative legate de producția de vehicule electrice, dar mai ales probleme financiare majore care au slăbit deja anumiți producători în ultimii ani.
Joi, 30 ianuarie, Uniunea Europeană se va întâlni cu reprezentanți ai industriei europene de automobile pentru a aborda problemele legate de decarbonizarea mobilității. Prezidată de Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, această întâlnire se va concentra pe mai multe subiecte cheie: standardele de emisii de CO2, dezvoltarea electrificării în Europa, precum și concurența chineză și cea a Tesla, care a marcat semnificativ piața în 2024. .
În 2025, standardul CAFE cere producătorilor să reducă emisiile de CO2 la 81 g/km per vehicul nou, față de 95 g anul trecut, accentuând nevoia de a crește vânzările de vehicule electrice. Cu toate acestea, dincolo de competiția acerbă din China, provocările interne se înmulțesc. Eliminarea ajutorului financiar în Germania și reducerea acestuia în Franța au afectat grav piața europeană, unde vânzările de vehicule electrice au scăzut cu 5,9% în volum și au pierdut un punct din cota de piață în 2024.
Confruntată cu reticența persistentă a șoferilor față de mobilitatea electrică, în mare parte din cauza lipsei infrastructurii de încărcare, industria auto europeană speră la o relaxare a sancțiunilor în cazul în care nu va atinge țintele impuse. Volkswagen a anunțat, de exemplu, că va trebui să plătească o amendă de 1,5 miliarde de euro pentru ratarea obiectivelor în 2025. Alți producători sunt nevoiți să cumpere credite de carbon de la Tesla. Mai mult, și problema taxelor vamale aplicate producătorilor chinezi va fi abordată în cadrul întâlnirii de joi.
Întâlnirea va aborda, de asemenea, necesitatea de a asigura o tranziție echitabilă și accesibilă pentru toți. După cum subliniază Comisia Europeană, Uniunea și-a stabilit obiective climatice ambițioase, chiar dacă prețurile vehiculelor electrice cu baterii rămân încă inaccesibile pentru mulți șoferi. Producătorii europeni speră la o reducere a costurilor materialelor și energiei, esențiale pentru progresul către electromobilitatee. Deși rămân dezacorduri între Uniunea Europeană și jucătorii din sectorul auto, obiectivul lor comun de păstrare a leadershipului european ar putea încuraja apariția unor acorduri menite să faciliteze tranziția energetică a sectorului auto.
CITEȘTE ȘI:
CNIR: În primele 10 luni de mandat au fost lansate licitații pentru 270 km de drumuri de mare viteză
Creștere de 8,4% a vânzărilor de utilitare în Europa în 2024
Comentați?