Inspecţii inopinate la 11 companii auto şi de asigurare

Consiliul Concurenţei a efectuat inspecţii inopinate la sediile unor companii din sectorul auto şi ale unor societăţi de asigurare, urmărind o posibilă coordonarea pentru stabilirea tarifelor, discounturilor şi a altor condiţii de tranzacţionare.



Companiile inspectate au fost

  • Automobile-Dacia,
  • Renault Commercial Roumanie,
  • RCI Broker de Asigurare,
  • RCI Finanţare România,
  • RCI Leasing România,
  • Allianz-Ţiriac Asigurări,
  • Omniasig Vienna Insurance Group,
  • Groupama Asigurări,
  • UNIQA Asigurări,
  • Asigurarea Românească – Asirom VIG,
  • Euroins România Asigurare-Reasigurare.

Inspectiile au fost efectuate ca urmare a extinderii investigaţiei, declanşate în anul 2017, pe piaţa serviciilor de întreţinere şi reparare a autovehiculelor din România. Investigaţia, care va fi finalizată în acest an, se referă la o posibilă participare a companiilor în discuţiile/negocierile derulate de Asociaţia Concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan – ACODAREN şi membrii acesteia, privind o posibilă coordonarea pentru stabilirea tarifelor, discounturilor şi a altor condiţii de tranzacţionare.

În cadrul procedurii de investigaţie, în anul 2017 au fost efectuate inspecţii inopinate la sedii sociale şi puncte de lucru ale Asociaţiei Concesionarilor Dacia, Renault şi Nissan – ACODAREN şi ale unora din companiile membre ale acesteia, de la care s-ar fi putut obţine informaţii relevante privind posibila înţelegere anticoncurenţială.

Companiile RCI Finanţare România şi RCI Leasing România nu sunt vizate de investigaţia Consiliului Concurenţei, dar s-au efectuat inspecţii la sediile acestora, în vederea obţinerii tuturor informaţiilor necesare evaluării contextului în care a avut loc posibila faptă investigată.

Inspecţiile inopinate sunt autorizate de Curtea de Apel Bucureşti şi sunt justificate de necesitatea obţinerii tuturor informaţiilor şi documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurenţiale analizate. Inspecţiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurenţial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunţare în ceea ce priveşte vinovăţia companiilor.

În ultimii ani, Consiliul Concurenţei a făcut o serie de recomandări pentru consolidarea pieţei asigurărilor auto obligatorii (RCA) şi creşterea gradului de protecţie a asiguraţilor, unele fiind preluate în legislaţia primară şi secundară din domeniu. Astfel, în cadrul studiului realizat pe piaţa asigurărilor auto obligatorii, Autoritatea de Concurenţă a constatat că există situaţii în care se solicită un anumit preţ dacă cheltuielile de reparaţii sunt achitate de proprietar şi se solicită un preţ mai mare dacă reparaţiile sunt achitate de compania de asigurări.

Având în vedere relaţia tensionată dintre asigurători şi companiile de reparaţii, Consiliul Concurenţei a propus elaborarea unui cod de conduită aplicabil în relaţia dintre cele două părţi, în vederea evitării prejudicierii consumatorilor.

De asemenea, pentru ca preţul asigurărilor obligatorii să scadă, Autoritatea de Concurenţă susţine că este necesar să crească gradul de cuprindere al RCA, adică să crească numărul maşinilor care se află în circulaţie şi care au o polită RCA valabilă. La ora actuală, destul de multe maşini în circulaţie nu au RCA valabil, în parte, şi pentru că proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă, iar apoi au uitat să o reînnoiască.

Ca urmare, Autoritatea de Concurenţă a propus ca, pentru persoane fizice, poliţele RCA să nu se mai încheie pentru o lună, ci pentru 6 sau 12 luni, şi doar pentru persoanele juridice şi pentru o perioadă de la o lună la 12 luni, multiplu de o lună.

Reamintim că Autoritatea de Concurenţă a sancţionat la sfârşitul anului 2018 nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de aproximativ 53 de milioane de euro pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei, prin coordonarea comportamentelor pe piaţa asigurărilor auto obligatorii de răspundere civilă, în vederea majorării tarifelor acestor asigurări.

 

CITEŞTE ŞI:

Radarele pot fi instalate numai pe maşinile de poliţie. Ce se întâmplă cu amenzile rutiere?

Autoturisme şi utilitare, mai „curate”. Noi standarde de emisii de CO2

 

Adaugati comentariu