Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 7% în primele 11 luni. Analiză APIA

Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 7% în primele 11 luni din 2022, comparativ cu perioada similară a anului trecut, arată datele publicate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Autoturismele "electrificate" au înregistrat un avans de 57,7% , ajungând la o cotă de piaţă de 20,9%.
autoturisme

”După evoluția importantă a lunilor anterioare, noiembrie 2022 vine cu o scădere de 2,5% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similară a anului precedent. Dacă ne raportăm la anii anteriori, luna noiembrie 2022 este în scădere cu 13% față de perioada similară din anul 2020 şi cu 12,4% faţă de noiembrie 2019”, relevă APIA.

Pe piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după 11 luni din 2022, este condus de către Dacia (35.006 unități), urmată de Ford (11.072 unități), Toyota (10.097 unități), Renault (9.739 unități), Hyundai (8.995 unități), Volkswagen (8.377 unități), Skoda (7.997 unități), Mercedes Benz (6.715 unități), Peugeot (3.852 unități) și BMW (2.703 unități).

I. AUTOTURISMELE (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, în luna noiembrie 2022, un volum de 10.949 unități, cu 3,6% mai puțin decât în luna similară din 2021.

autoturisme

Segmentarea pe clase. După primele 11 luni ale anului 2022, se observă o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+79,1%), Clasa B (-2,9%), Clasa C (+0,5%), Clasa D (+16,1%), Clasa E (-1,0%), Clasa F (+15,9%), SUV (+9,1%), MPV (+17,9%) și Clasa Sport (+13,1%), raportat la perioada similară din anul anterior.

autoturisme

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 43,6%, în creștere cu 0,8% față de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,2%, în scădere cu 1,7% și Clasa B cu o cotă de 18,6%, în scădere cu 1,9% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele 11 luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,2% față de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 5,5% față de primele 11 luni din 2021 și dețin o cotă de 14,0% din total.

autoturisme

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după 11 luni din 2022, o cotă de piață de 20,9%, care depăşeşte cu 6,0% si 7.949 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice dețin o cotă de 8,1% din piață în primele 11 luni ale anului 2022 față de anul 2021 când reprezentau doar 4,0%.

inmatriculari 11 luni

Ca și în anul 2021, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2022, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+57,7%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context, APIA consideră că este de remarcat creștereaimportantă a autoturismelor 100% Electrice (+117,8%) şi a celor plug-in hybrid (+38,2%).

Cu atât mai mult, în primele 11 luni din anul 2022, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 5.026 unități, model lansat în 2021, cu o creștere de 227.0% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 699 unități, cu o creștere de 477,7% față de 2021, Volkswagen e-UP! cu 457 unități, în creștere cu 18,1%, Hyundai Kona cu 352 unități, în creștere cu 5,4% și Tesla Model Y cu 238 unități, cu o creștere de 119 ori față de primele 11 luni ale anului trecut.

În ceea ce privește autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 309 unități, +40,5%, urmată de Hyundai Tucson cu 249 unități, +31,7%, Renault Captur cu 231 unități și o creștere de 0,9%, Mercedes Benz GLE cu 226 unități, în creștere cu 34,5% și Mercedes Benz GLC cu 196 unități, în scădere cu 5,8%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.270 unități, în creștere cu 12,3% față de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.864 unități și 0,9% scădere, apoi Toyota RAV4 cu 1.573 unități, în creștere cu 6,1%.

Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), se observă că, după 11 luni din 2022, acestea dețin o cotă de piață de 21,4%, corespunzătoare unui volum total de 24.736 unități, în creștere cu 8,6% față de anul 2021, când se înregistrau 22.778 unități.

În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna noiembrie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 58,0% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele 11 luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.

II. AUTOVEHICULE COMERCIALE UȘOARE

Această categorie de autovehicule înregistrează, în noiembrie 2022, o scădere de 17,5% față de luna noiembrie 2021. Pe ansamblul celor 11 luni din acest an, se remarcă o scădere de 15,6%, care consemnează o evoluție opusă faţă de cea a autoturismelor (+7,0%).

În acest context, majoritatea mărcilor și modelelor sunt în teritoriul negativ în raport cu perioada similară a anului trecut.

inmatriculari 11 luni

 

CITEȘTE ȘI:

Afacerile din transporturi au crescut cu 25,7% în primele 10 luni din 2022

Germania acordă 1,8 mld.euro pentru instalarea unui număr de 8.500 de stații de încărcare rapidă

 

 

 

Adaugati comentariu