În domeniul transporturilor, România se află pe ultimul loc în UE

Comisia Europeana a publicat a doua ediţie a "Tabloului de bord al UE în domeniul transporturilor", care compară rezultatele înregistrate de statele membre în 29 de categorii de transport, România clasându-se pe ultimul loc în Uniunea Europeană.
Braşov - Făgăraş

Tabloul de bord reunește date provenite din diverse surse publice (precum Eurostat, Agenţia Europeană de Mediu și Forumul Economic Mondial). Per ansamblu, statele membre au realizat progrese bune în comparaţie cu prima ediţie a tabloului de bord, realizată în 2014.

Olanda se află pe primul loc în ediţia din acest an, cu rezultate foarte bune la 16 categorii, urmate de Suedia, Finlanda, Marea Britanie și Danemarca. România se află pe ultimul loc (28) în Uniunea Europeană, în timp ce Ungaria este pe locul 20, Bulgaria se clasează pe locul 23, iar Polonia este pe locul 27.

violeta-bulc-floteautoTabloul de bord din 2015 arată cât de dinamic este sectorul european al transporturilor. Sunt încântată să constat că s-au realizate progrese bune în raport cu anul trecut, de exemplu în ceea ce privește calitatea infrastructurii și deschiderea pieţelor transportului feroviar de marfă. Tabloul de bord indică, de asemenea, ce mai trebuie făcut pentru a crea locuri de muncă în sectorul transporturilor sau pentru a îmbunătăţi durabilitatea acestuia”, a declarat comisarul UE pentru Transporturi, Violeta Bulc.

În cazul României, tabloul de bord arată că la capitolul piaţa internă, România are cel mai mare grad de deschidere a pieţei serviciilor feroviare din Europa, 56,8%. Cu toate acestea, pentru sectorul de pasageri cota de piaţă a celorlalţi actori decât operatorul naţional este de doar 9,6%.

La capitolul investiţii și infrastructură, calitatea infrastructurii de transport este foarte slabă (ultimul loc în UE în ceea ce privește calitatea drumurilor, locul 26 din 28 în ceea ce privește calitatea infrastructurii de transport aerian și locul 22 din 23 în ceea ce privește calitatea infrastructurii portuare). De asemenea, timpul mediu pentru import și export pe mare este cu două zile mai mare decât media din UE.

La capitolul uniune energetică și inovare, utilizarea de combustibili alternativi de către autoturismele noi în România este sub media din UE, chiar dacă a crescut de la 0,70% la 1,15%. De asemenea, România este mult sub media din UE în ceea ce privește electrificarea căilor ferate și cheltuielile private în cercetare și dezvoltare de către companiile de transport.

În sfârșit, la capitolul cetăţeni (care include siguranţa transportului rutier și feroviar, femeile angajate în transporturi și satisfacţia consumatorilor faţă de diferitele moduri de transport), România a făcut progrese la îmbunătăţirea siguranţei rutiere, dar cu 91 de accidente rutiere la un milion de locuitori se află în continuare pe penultimul loc în UE. De asemenea, accidentele feroviare sunt mai mari decât media din UE. Ponderea femeilor angajate în transporturi este una din cele mai mici din UE. În schimb, satisfacţia consumatorilor pentru transportul aerian este una din cele mai mari din UE (4/28), dar este scăzută pentru transportul feroviar (20/26).

Evidenţiind domeniile care necesită investiţii prioritare și măsuri de politică, tabloul de bord are ca obiectiv sa ajute statele membre să își îmbunătăţească sistemele naţionale de transport. Creșterea sustenabilităţii și a eficienţei transporturilor în Europa contribuie la crearea unei uniuni energetice cu o politica prospectivă în domeniul schimbărilor climatice, precum și la aprofundarea pieţei interne — două priorităţi ale Comisiei Europene.

 

 

Adaugati comentariu