În 2017, CNAIR a scos la licitaţie proiecte de 4 mld. lei

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos anul acesta la licitaţie proiecte de aproximativ 4 miliarde de euro, printre cele mai importante numărându-se Autostrada Sibiu-Piteşti, parte a Coridorului IV Pan-European. Tot în 2017 au fost recepţionaţi doar 24 km de autostradă.



brasov

Potrivit CNAIR, ofertele pentru loturile 1 şi 5 ale Autostrăzii Sibiu-Piteşti, cu o valoare însumată de aproape 2,6 miliarde de lei (aproximativ 570 milioane de euro), se află acum în perioada de evaluare, iar anul viitor cele două obiective urmează să intre în faza de proiectare şi execuţie. Compania are în pregătire pentru lansarea în licitaţie publică şi documentaţiile pentru proiectarea şi execuţia loturilor 2, 3 şi 4 ale acestei autostrăzi. Costul estimat este de 3,3 miliarde de euro.

Un alt proiect scos la licitaţie în acest an este noua Autostradă de Centură a Capitalei, care va intra anul viitor în faza de proiectare. Sectorul de Sud, cu o lungime de 51 de km şi o valoare totală de peste 2, 6 miliarde de lei (aproximativ 580 milioane de euro), face parte din noul Inel de Centură a Capitalei.

Pentru proiectarea şi execuţia celor aproximativ 60 de kilometri ai autostrăzii Suplacu de Barcău – Borş, contractele au fost de asemenea lansate în licitaţie publică. Construcţia celor trei loturi, cu o valoare însumată de aproximativ 991 milioane de lei (circa 220 milioane de euro), poate începe anul viitor, după semnarea contractului şi după parcurgerea perioadei de proiectare. Segmentul Suplacu de Barcău – Borş face parte din Autostrada Transilvania şi urmează să asigure legătura dintre Vestul României şi Ungaria, prin Vama Borş.

CNAIR a mai scos la licitaţie anul acesta proiectarea şi execuţia celor 4 loturi ale Drumului Expres Craiova- Piteşti, cu o lungime totală de 121 km şi o valoare însumată de aproximativ 3,76 de miliarde de lei (circa 820 milioane de euro). „Proiectul, care are o deosebită importanţă pentru dezvoltarea economică a zonei de sud a României, urmează să intre de asemenea în faza de proiectare, anul viitor. Ofertele pentru cele 4 loturi ale drumului expres Craiova-Piteşti se află în acest moment în faza de evaluare”, se mai arată în comunicatul CNAIR.

Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila, pentru care se aşteaptă deja desemnarea unui antreprenor, reprezintă cel mai complex proiect de infrastructură lansat în ultimii 27 de ani în România. După ce va fi construit, Podul suspendat de la Brăila se va număra printre primele cinci poduri din Europa ca deschidere centrală (1.120 de metri). Cu o valoare de aproape 2 miliarde de lei (aproximativ 500 de milioane de euro), acest obiectiv are alocată o perioadă de proiectare de 18 luni, după semnarea contractului.

Tot anul acesta a fost lansată licitaţia pentru Varianta de Ocolire a municipiului Bacău, cu o valoare de 774 de milioane de lei (aproximativ 160 milioane de euro), proiect a cărei construcţie ar putea fi reluată anul viitor.

Printre obiectivele de infrastructură pentru care CNAIR SA a scos la licitaţie anul acesta contracte de proiectare şi execuţie se mai află Varianta de Ocolire Timişoara Sud, lărgirea la 4 benzi a DN7 (Bâldana – Titu) şi Varianta de Ocolire a Municipiului Bârlad. Valoarea totală a acestor proiecte, care anul viitor vor intra în faza de proiectare şi de execuţie, după caz, atinge 740 milioane lei (aproximativ 160 milioane euro).

La aceste proiecte se adaugă alte obiective de investiţii lansate în licitaţie publică anul acesta, printre care modernizarea Centurii Capitalei pe sectorul DN 2 – A2 şi construcţia pasajelor de la Mogoşoaia, Berceni şi Olteniţa.

Tot în acest an, CNAIR a lansat licitaţii publice pentru elaborarea unor Studii de Fezabilitate şi Proiecte Tehnice destinate construcţiei Drumurilor de mare viteză Focşani – Bacău, Ploieşti – Buzău, Bacău – Paşcani şi Buzău – Focşani şi drumului de legătură între A3 (Autostrada Bucureşti-Ploieşti) şi Aeroportul Henri Coandă.

Doar 24 de km de autostradă au fost recepţionaţi

Datele Companiei mai arată însă că în acest an, au fost daţi în folosinţă doar 24 de km de autostradă din cei 90 de km promişi la începutul anului de fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc.

Astfel, în luna martie, CNAIR a recepţionat primii 15,4 km de autostradă din acest an, pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Din decembrie 2015, aceasta a fost prima inaugurare a unui nou segment de autostradă.

În noiembrie, au fost recepţionaţi încă 8,7 km, din autostrada Braşov-Târgu Mureş-Cluj-Oradea, pentru sectorul Gilău-Nădăşelu, sector care va fi deschis circulaţiei anul viitor, după finalizarea lucrărilor începute în acest an la podul care va traversa Someşul Mic, în continuarea A3, spre Câmpia Turzii, preconizată pentru august 2018.

Potrivit Companiei, dintre toate proiectele de autostrăzi aflate în construcţie la acest moment, cel mai avansat este lotul 3 al autostrăzii Sebeş-Turda, de 12,45 km, care ar putea fi deschis circulaţiei în luna ianuarie, termenul fiind amânat după ce comisia de pre-recepţie a constatat că există o serie de lucrări nefinalizate sau care nu au respectat proiectul tehnic.

Tot anul viitor urmează să fie recepţionate şi loturile 2 şi 4 ale aceleiaşi autostrăzi, ultimul dintre sectoare fiind aproape finalizat.

Mai sunt în lucru lotul 4 al autostrăzii Lugoj-Deva, realizat în proporţie de 73%, dar şi trei sectoare ale autostrăzii Braşov-Târgu Mureş-Cluj-Oradea, cu un total de peste 37 de kilometri, care se află însă în faze incipiente de execuţie, din cauza unor blocaje la eliberarea autorizaţiilor de construcţie.

Ceva mai avansate sunt lucrările la sectorul Ungheni-Ogra ale aceleiaşi autostrăzi, cu o lungime de circa 10 km, realizate în proporţie de 60%.

 

 

Adaugati comentariu