Grupurile îşi vor putea recupera pierderile fiscale

La cinci ani de la introducerea grupului fiscal de TVA, România face pasul următor în domeniul consolidării fiscale. Societăţile parte din acelaşi grup, care îndeplinesc anumite condiţii, vor putea să compenseze poziţiile de profit cu cele de pierdere fiscală şi să datoreze, astfel, impozit, doar pe profitul consolidat al grupului.
sistemului fiscal

Această măsură, care va permite recuperarea pierderilor fiscale în timp real, prin compensarea cu profitul realizat de alte entităţi din acelaşi grup, a primit săptămâna trecută aprobarea Camerei Deputaţilor, alături de întreg pachetul de reglementări ce modifică Codul Fiscal.

Condiţii de aplicare. Pentru a putea aplica consolidarea, conform noului Cod, societăţile trebuie să facă parte dintr-un grup (condiţia minimă este de deţinere drept de vot sau participaţie la capital de 75% pentru o perioadă neîntrerupta de un an, anterioară începerii perioadei de consolidare fiscală); să fie plătitori doar de impozit pe profit; să nu facă parte dintr-un alt grup fiscal în domeniul impozitului pe profit şi să nu se afle în dizolvare/lichidare.

Perioada de aplicare a sistemului de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit este de 5 ani fiscali, iar sistemul este opţional.

Dacă optează pentru consolidare, fiecare membru al grupului fiscal va determina individual rezultatul fiscal, în vreme ce rezultatul fiscal consolidat al grupului se va calcula trimestrial/anual, cumulat de la începutul anului fiscal. Definitivarea şi plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv se efectuează de persoana juridică care a fost desemnată responsabilă până la termenul de depunere a declaraţiei privind impozitul pe profit.

Fiecare membru al grupului fiscal are obligaţia să întocmească dosarul preţurilor de transfer care va cuprinde atât tranzacţiile desfăşurate cu membrii grupului fiscal, cât şi cele realizate cu entităţile afiliate din afara grupului fiscal.

Fiecare membru al grupului trebuie să se supună controlului fiscal competent şi să răspundă şi separat, şi în solidar, pentru plata impozitului pe profit datorat de grupul fiscal pentru perioada cât aparţine respectivului grup fiscal.

Avantaje şi dezavantaje. Principalul avantaj priveşte fluxul de numerar: se poate recupera la nivel de grup pierderea fiscală înregistrată de anumiţi membri ai grupului, ceea ce determină o diminuare a sumei de impozit plătite efectiv la nivelul grupului, fără să mai fie necesare alte operaţiuni costisitoare.

Un alt avantaj ar fi de ordin practic: de plata şi declararea impozitul pe profit pentru grup se va ocupa o singură persoană juridică desemnată.

Între dezavantaje, am numi riscul ieşirii din grupul fiscal al unui membru sau desfiinţarea grupului fiscal înainte să se împlinească perioada minimă de 5 ani. Acest eveniment ar determina obligaţia de recalculare a impozitului pe profit la nivelul membrului respectiv şi al grupului fiscal pentru perioada în care s-a aplicat sistemul de consolidare, cu stabilirea de dobânzi şi penalităţi de întârziere aferente.

Un alt dezavantaj ar veni din faptul că pierderea fiscală înregistrată de un membru al grupului, înainte de perioada aplicării sistemului, nu poate fi recuperată decât din rezultatul fiscal al acelui membru. Se poate recupera din rezultatul fiscal consolidat al grupului doar pierderea înregistrată în perioada aplicării sistemului de consolidare fiscală. De asemenea, în cazul desfiinţării grupului fiscal după perioada minimă de 5 ani, doar persoana juridică desemnată poate recupera pierderea fiscală înregistrată şi nerecuperată în perioada consolidării fiscale a întregului grup.

În concluzie, introducerea în legislaţie a acestui mecanism fiscal necesar răspunde unei îndelungi aşteptări a mediului de afaceri din România. Deşi noua măsură adoptată generează doar o consolidare parţială, pentru că nu include determinarea poziţiei fiscale consolidate (nu elimină efectul fiscal al tranzacţiilor intra-grup), prin introducerea noului concept în legislaţia naţională, se reduc dezavantajele competitive ale grupurilor de persoane juridice române în faţa grupurilor stabilite în statele ce oferă posibilitatea consolidării. Aşa cum arată şi nota de fundamentare a proiectului, este stimulată crearea şi dezvoltarea de holdinguri româneşti, atrăgând investiţiile străine în România. În plus, sunt reduse costurile afacerilor româneşti, se reduc impedimentele stabilirii celor mai eficiente structuri de afaceri şi se îmbunătăţeşte integritatea sistemului fiscal.
Consolidarea este un mecanism fiscal comun şi pentru alte state membre ale Uniunii Europene, cum ar fi Austria, Olanda, Cipru, Luxemburg, Franţa, Germania, Irlanda, Polonia, Portugalia.

Un articol de Miruna Enache, Partener, Asistenţă fiscală şi juridică, EY România

 

CITEȘTE ȘI:

Covid-19. Marea Britanie începe imunizarea în masă cu vaccinul Pfizer/BioNTech

Noile tendinţe în finanţarea şi administrarea flotelor în leasing operaţional

 

 

 

Adaugati comentariu